Jak na to Část II – Přelet Mirek Burdych
Vývoj pilota 2 4 1 3 3 Automatizace akcí, plynulost Zisk nových zkušeností Źádné Omezení akcí Zkušený pilot Hodně praxe, málo zkušeností 2 4 Začátečník 1 3 3 Málo praxe, hodně zkušeností Všeobecně nízká úroveň znalostí a zkušeností Omezení akcí Nutno přijímat instrukce Tréning pro zlepšení Tréning pro zlepšení Tréning pro zlepšení Tréning pro zlepšení praktických zkušeností
Témata Přelet – základy Plánování trasy přeletu Taktika přeletu Nastavení MacCready Oblet OB Krize Dokluz Elektronické hračky
Přelet – základy Aneb odlet, páska, otočný bod, sektor, cylindr, AAT, cílový kruh a jiné radosti Odletová páska Příletová páska Otočný bod 1 Otočný bod 2 Sektor
Přelet – základy Task může mít i zcela specifické vlastnosti – záleží na pravidlech soutěže Základy viz www.cpska.cz
Plánování trasy přeletu Zhodnocení počasí – internet (Flymet) - bezoblačná termika – lepší hory - možnost výskytu bouřek - lepší roviny Volné prostory (www.webriefing.cz) Jiné vlivy (např. časové možnosti)
Plánování trasy přeletu Plachtařský přelet představuje hledání energie
Plánování trasy přeletu Dobrý termický terén – hory – pozor na denní vývoj termiky Vítr – dokluz nejlépe po větru Kam nejdříve? - Matouškovo pravidlo: „Kde jsou nejdříve kumuly, tam nejdřív letím“ Kdy letět – záleží na délce trati a pravděpodobnému vývoji počasí
Taktika přeletu Volba pracovního pásma Pravidlo rozdělení pozornosti: Do ½ výšky základen určuji polohu stoupavých proudů dle terénu, výše podle mraků. Pracovní pásmo je dáno rychlostí stoupání/snadností ustředění v různých výškách. Pracovní pásmo je možné dynamicky měnit v závislosti na podmínkách.
Taktika přeletu Volba pracovního pásma Dolní hranici pracovního pásma mohu posunout dolů pokud: - Letím k místu s jasnou termickou aktivitou – dobře vyvinutý mrak, kroužící ptáci a větroně a kupky sena a cihly atd... - Opouštím horský terén Dolní hranici pracovního pásma posouvám vzhůru pokud: - Letím do horského terénu - Přilétám pod řadu kumulů
Taktika přeletu Odbočky z kurzu Pro odbočku z kurzu větší než 30° musím mít dobrý důvod.
Taktika přeletu Odbočky z kurzu Průměr 36km/h vs 95km/h
Nastavení MacCready MacCready hodnota představuje cenu získaného času vyjádřená výškou Richmanovo pravidlo: Počáteční stoupání v následujícím stoupavém proudu = nastavení MacCready = finální stoupání v současném stoupavém proudu. Na průměrnou rychlost má největší vliv rychlost stoupání, ne přeskoková rychlost.
Nastavení MacCready Nízká rychlost, velký akční rádius Vysoká rychlost, malý akční rádius Silné stoupání – vysoká rychlost Slabé stoupání – velký akční rádius
Oblet OB Oblet po větru Vítr
Oblet OB Oblet proti větru Vítr
Krize Jsem ve 400m nad terénem a stoupání nikde. Co teď? Nejdůležitější je bezpečnost!!!
Krize Pokud ještě nemám vyhlédnutou nouzovou plochu, tak teď je nejvyšší čas. Po větru doletím dále Letím rychlostí největšího doletu, tj. pomalu (až na vyjímky) Letím k ploše a na zemi hledám vhodné místo, kde by mohla fungovat termika Létám čistě a jsem trpělivý
Krize Pokud jde všechno špatně, přistávám na plochu kterou mám dobře prohlédnutou. Vždy mám záložní plán Na finále není vhodná doba měnit své rozhodnutí.
Krize Pokud jde všechno dobře získávám výšku Pokud je aktuální stoupání slabé, po záchraně ze psí výšky přeskočím do lepšího stoupání. Po překonání krize se vetšinou dostaví zlepšení počasí. Přistání na blízkém letišti nebo práškařské ploše je na konci dne lepší rozhodnutí, než dokluz na krev domů. (To neplatí na závodech).
Dokluz Dokluz začínejte konzervativně a finišujte agresivně Dokluz proti větru vychází hůře (i když počítač hlásí, že to vyjde) Dobrá stopa vytváří rezervu Pokud není stoupání, není ani klesání Dobrý výkon nedělá dokluz, ale výběr stoupáků na trati
Dokluz Mc=3 20:1 Mc=0, 35:1 Výpočet dokluzoměru: stoupání = klesání
Elektronické hračky Výborný pomocník, ale zlý pán MUSÍM TO UMĚT OVLÁDAT!!! (→ Condor) Přístroj by měl být dostatečně spolehlivý (napájení, konektory, ovládání, viditelnost). Nejdůležitější není obrazovka IPAQu, ale pohled z kabiny. I počítač může ukazovat kraviny, je důležité je rozpoznat.
Elektronické hračky Záznam svého plachtařského letu pro přihlášení do soutěže (CPS) mohu použít: FAI homologované GNSS zařízení (logger) – - zapnu, deklaruji, letím, stáhnu, pošlu, mám výkon Nehomologované GNSS zařízení (std. GPS) - deklaruji na papír, ten nechám podepsat komisařem, musím mít báro, všechno zapnu, letím, stáhnu, vyplním zbytek deklarace, pošlu, nechám ověřit komisařem, mám výkon
Elektronické hračky Fotoaparát + báro Vyplním papírovou deklaraci, tu vyfotím, zapnu báro, letím, start + finiš + všechny OB vyfotím, po přistání vyplním zbytek deklarace, opět vyfotím, předám komisaři k vyhodnocení, on pošle, mám výkon Pozor, záznam z plachtařského sw (SeeYou Mobile, SoaringPilot aj. není většinou akceptován.
Doporučená literatura Knihy pro dlouhé zimní večery: Metodika výcviku na kluzácích, Díl II Pokračovací výcvik Metodika výcviku na kluzácích, Díl III Sportovní výcvik Petr Dvořák, Termika, aneb vyšší škola plachtění Leo and Ricky Brigliadori, Competing in glider/winning with your mind Ale hlavně létat, létat, létat (třeba i v Condoru)