Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

4.2.2012Just a Little Bit Faster...1 Just a Little Bit Faster … Být o něco rychlejší … Petr Koutný John Cochrane – Flying a Little Bit Faster Paul MacCready.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "4.2.2012Just a Little Bit Faster...1 Just a Little Bit Faster … Být o něco rychlejší … Petr Koutný John Cochrane – Flying a Little Bit Faster Paul MacCready."— Transkript prezentace:

1 4.2.2012Just a Little Bit Faster...1 Just a Little Bit Faster … Být o něco rychlejší … Petr Koutný John Cochrane – Flying a Little Bit Faster Paul MacCready – The MC Theory Helmut Reichmann – Cross Country Soaring Leonardo Brigliadori – Competing In Gliders – Winning With Your Mind Tadeusz Wala, František Kdér – Metodika výcviku na kluzácích (V-PL-5, V-PL-6)

2 4.2.2012Just a Little Bit Faster...2 Cíl •Vyšší rychlostí získat více času pro dokončení vašich letů na FAI odznak/do CPS/do OLC •Na závodech získat místo 800 denních bodů 950, tzn. posunout se ze středu soutěžního pole do první pětky •Mít z létání na přeletech dobrý pocit

3 4.2.2012Just a Little Bit Faster...3 Generace •Epocha ustřeďování, od začátků plachtění do poloviny 50. let 20. století, největším cílem bylo co nejdéle vydržet ve vzduchu •MacCreadyho epocha, 50. a 60. léta s cílem optimalizace rychlosti přeskoku a dokluzu •Delfínová epocha, 70. léta, zaměřená na selekci stoupáků, spojena s kompozitními materiály a novými profily kluzáků, využití vysokého plošného zatížení s pomocí vodní přítěže •Epocha dlouhého glide (klouzání), od 80. let do dneška, charakteristická využitím energetických pásů. Plně potvrzuje MC teorii. Více jak o matematický model jde o filozofii, která považuje za nevhodné z hlediska využití energie kvůli získávání výšky zastavit a kroužit, kde kroužení znamená let zpět

4 4.2.2012Just a Little Bit Faster...4 Jak letět rychleji? •Lítej hodně •Na zemi přemýšlej, co budeš dělat ve vzduchu •Ve vzduchu použij to, co jsi vymyslel na zemi –lítej v pohodě – psychické rozpoložení a motivace jsou velmi důležité –nauč se za letu dělat rozhodnutí, která ti na zemi přijdou jednoduchá a logická, ale za letu tak jednoduchá nejsou –tato rozhodnutí se postupně nauč provádět podvědomě

5 4.2.2012Just a Little Bit Faster...5 Na čem pracovat •Příprava před letem •Kroužení •Bezchybná navigace •Kdy se zastavit, kdy letět dále •Dokluz •Odbočení z kurzu: jak velké? •Změna tempa: sleduj počasí •Psychologie: bát se v pravý čas, ale udržovat pozitivní přístup •Denní strategie: kdy odletět, správně vyhodnoť počasí pro daný den •Soutěžní strategie •… a zase to kroužení …

6 4.2.2012Just a Little Bit Faster...6 Příprava před letem Příprava techniky - letadlo - baterie, padák, upínací pasy, nastavení sedačky, radio - loggery, počítače, PDA - baterie, otočné body - za letu je již pozdě učit se nové funkcionality Oblečení - za letu musí být pohoda, ani zima, ani teplo, neměl by jsi se potit - ochrana proti UV záření - čepičky, šátky, dlouhý rukáv Jídlo a pití - ovoce, zelenina, oříšky, iontový nápoj - hlavně nepatlavé a nedrobivé věci Plánování tratě - je dobré mít naplánovány tratě různých délek pro různé situace - ráno je již pozdě něco vymýšlet WC - vyřešení tohoto problému výrazně prodlouží váš let a zvýší pohodu na palubě Meteorologická příprava - http://www.lkka.cz/pocasi.htm a FlyMethttp://www.lkka.cz/pocasi.htm Pokud vstáváš v 10 SELČ, zapomeň na dlouhé přelety

7 4.2.2012Just a Little Bit Faster...7 Odlet Pokud letíš na dlouhý přelet, zvaž možnost zatažení vlečným letounem před odletovou pásku Na soutěži: Odlétej s co největší výšky Pokud se počasí vyvíjí špatně a nelze jinak, odleť z jakékoliv výšky Výhodné pro odlet je rameno proti větru Pokus se využít odletových řad ve směru trati Před odletem v balíku jde hodně často o souboj nervů - pokud odletíš první, ukážeš soupeřům první stoupáky a urychlíš jejich let, pokud odletíš poslední, riskuješ rozpad počasí a můžeš zůstat sám - zajímavou variantou je „tichý“ odlet v dobrém počasí - řídícím prvkem je počasí - je dobré ještě před odletem rozeznat, že půjde o let na vzdálenost - ve velmi dobrém počasí není třeba na trať spěchat, před odletem je třeba provést kalkulaci, kolik času na let potřebuješ a potvrdit ji vývojem počasí

8 4.2.2012Just a Little Bit Faster...8 Kroužení •Vyhni se zbytečným kruhům Toto je ta nejdůležitější věc, na které pracuj. Pro tvoji informaci pár faktů: –1 hod = 60 min –1 zatáčka = 25 s takže: –1 kruh navíc tě stojí 7 soutěžních bodů –3 zbytečné kruhy za hodinu tě stojí 2% výkonu, nebo také 20 soutěžních bodů –3 kruhy za hodinu znamenají jeden zbytečný kruh v každém druhém stoupáku

9 4.2.2012Just a Little Bit Faster...9 Kroužení: 3 základní pravidla •Netoč ve slabém stoupání Na přeskoku je jednoduše proleť. Slabý stoupák opusť a najdi lepší. Když se nemůžeš ustředit, posuň se dál •Nesmíš přistát do pole! Zvaž své šance k nalezení silnějšího stoupání vzhledem k nebezpečí přistání do pole •Nechej si prostor pro stoupání v dobrém stoupáku Základna mraků je nemilosrdná. Když konečně naletíš 4 m/s, máš kam stoupat?

10 4.2.2012Just a Little Bit Faster...10 Kroužení Důležité je: •rychle najít střed stoupání •jakmile ustředěno, zůstat ustředěn •v kroužení letět precizně (náklon, rychlost) •konstantní dostřeďování je trvalý úkol •bezpečnost letu v kroužení: Když si uvědomíš, že jsi na kolizním kurzu, je většinou již pozdě! •zbytečně nezůstávat ve slábnoucím stoupání •v blízkosti země se chovej konzervativně, v blízkosti základny agresivně •při protahování se neboj zrychlit, zpomal až jsi ustředěn

11 4.2.2012Just a Little Bit Faster...11 Kroužení

12 4.2.2012Just a Little Bit Faster...12 Čas ustředění •čas ustřeďování má zásadní vliv na hodnotu průměrného stoupání •efekt je tím horší, čím je stoupání silnější a nastoupaná výška menší •za MC hodnotu můžeme považovat tu (nej)nižší hodnotu z okamžitého údaje variometru během kruhu a průměrného stoupání Z toho vyplývá: •pokud máte již ustředěno, můžete zůstat točit i ve slabším stoupáku, než kvůli kterému by jste měli zastavit (<= MC) •netoč, pokud nemůžeš nastoupat alespoň 300m výšky, s výjimkou: –pokud je stoupání opravdu velmi silné –pokud jsi naletěl jádro a nemusíš ustřeďovat •možnost ustředění má velký vliv na rozhodnutí, zda točit ZískanáSíla stoupání (m/s) výška (m)0,5123 1500,350,550,750,9 3000,40,71,11,35 6000,450,851,451,9 15000.50.50,951,72,4 Dosažená průměrná síla stoupání, pokud ustřeďování trvalo 2 minuty:

13 4.2.2012Just a Little Bit Faster...13 Průlet stoupavým proudem

14 4.2.2012Just a Little Bit Faster...14 Klasická MacCreadyho teorie

15 4.2.2012Just a Little Bit Faster...15 MacCreadyho teorie •MacCreadyho nastavení řídí veškerá rychlostní a taktická rozhodnutí za letu: Pokud MC = 2 –ber všechna stoupání nad 2 m/s / opusť stoupání menší jak 2 m/s –mezi stoupáky létej na MC rychlosti příslušející 2 m/s –měň tempo, tzn včas přidej (zvyš MC nastavení), ale také včas zabrzdi (sniž MC) –nepohrdni 0,5 m/s, pokud je to nezbytné

16 4.2.2012Just a Little Bit Faster...16 MacCreadyho teorie

17 4.2.2012Just a Little Bit Faster...17 MacCreadyho teorie

18 4.2.2012Just a Little Bit Faster...18 Volba optimální MC hodnoty Jaké je správné MC nastavení za předpokladu, že 1.stoupání je nejisté 2.výšky nemáš na zbyt? Předpoklady: -kluzák Discus, nebo jemu podobný -rozsah stoupání od 200 do 1500 m (600 do 5000 ft) -chceš maximalizovat průměrnou hodnotu svého denního skóre -stoupání jsou náhodná, více častá slabá stoupání, méně častá silná stoupání -přistáním do pole ztratíš rychlostní body (na soutěži) a jsi vyřazen z dalších bojů o přední umístění

19 4.2.2012Just a Little Bit Faster...19 Volba optimální MC hodnoty StoupáníKm m/s21020 0,5209099 1106184 253052 321018 Pravděpodobnost nalezení stoupavého proudu požadované hodnoty Výsledek: MC nastavení v kt, nutno dělit 2

20 4.2.2012Just a Little Bit Faster...20 Volba optimální MC hodnoty Výsledek: •s klesající výškou snižuj MC nastavení – leť pomaleji a ber slabší stoupání •pokud jsi níže, vezmi slabé stoupání, ale jakmile se dostaneš výše, opusť jej a běž vpřed najít stoupání silnější •běžná MC nastavení jsou menší než nejlepší stoupák dne a než stoupání, o kterých se bude večer hovořit  •nelétej pomaleji než je MC rychlost k stoupání, které by jsi již nebral

21 4.2.2012Just a Little Bit Faster...21 Volba optimální MC hodnoty MC nastavení opět v kt, vydělit 2 K dispozici máš prodloužený dolet, čím jsi níže, můžeš brát slabší stoupání

22 4.2.2012Just a Little Bit Faster...22 Rychlost •Udržuj rychlost dle příslušného MC nastavení •Správné přeskokové rychlosti jsou překvapivě vysoké •Nehoň zbytečně ručku varia, leť modifikovanou MC rychlostí MC + opadání (m/s)00,511,523 Rychlost (km/h)100110-120130-140150155160 Odchylky: - silnější / slabší počasí - vyšší / nižší základna oblačnosti - vyšší / nižší frekvence výskytu stoupavých proudů - kluzák s nižším výkonem (VT116, L13/23) musí letět konzervativněji - korekce také podle zkušenost pilota

23 4.2.2012Just a Little Bit Faster...23 Modifikovaná MC rychlost •Nehoň zbytečně ručku varia, leť modifikovanou MC rychlostí •Ve stoupání zpomal, ne však pod rychlost optimálního klouzání (zejména s vodou), leda že je prolétávaný stoupák extrémně silný •V klesání zrychli (výrazně)

24 4.2.2012Just a Little Bit Faster...24 Chyba MC nastavení

25 4.2.2012Just a Little Bit Faster...25 Přeskok 1.Kam dále? 2.Jak? 1.Kam dále: •Mezi dvěma srovnatelnými řadami si vždy vyber tu proti větru! •Odbočení z kurzu –odbočky z kurzu do 20° mají na prodloužení tratě minimální vliv –odbočky nad 30° musejí být kompenzovány buď velmi silným stoupáním, nebo snahou o udržení ve vzduchu –odbočky nad 45° se vyplatí pouze za velmi slabých podmínek (stoupání okolo 0,5 m/s, kdy i zlepšení např. na 1,0 m/s je významné) –při průměrném stoupání 2 – 3 m/s se nevyplatí uvažovat o velkých odbočkách z plánovaného kurzu –čím výkonnější kluzák, tím je ztráta z odbočení menší (nicméně tento vliv je malý) –pokud měníš kurz kvůli lepším podmínkám, měl bys nastavit vyšší MC –pokud trasa odbočky vede přes oblast s hustším výskytem stoupáků (např. oblačné řady), měla by se odbočka vyplatit i při stejném MC nastavení

26 4.2.2012Just a Little Bit Faster...26 Přeskok – odbočení z kurzu

27 4.2.2012Just a Little Bit Faster...27 Přeskok 2.Jak? •Silné podmínky = vysoká přeskoková rychlost = malé změny v úhlu náběhu pro dosažení velkých násobků (2 – 2,5 g), z toho plyne: zvýšení stoupání > zvýšení odporu •Slabé podmínky = malá přeskoková rychlost = k dosažení násobků jsou třeba velké změny úhlu náběhu, z toho plyne: zvýšení stoupání < zvýšení odporu Takže: V dobrém počasí létej agresivně, ve slabém počasí konzervativně a: Pokaždé, když kroužíš, letíš zpět

28 4.2.2012Just a Little Bit Faster...28 OBT pro a proti větru •OBT proti větru toč níže a s vysokým MC nastavením •OBT po větru toč vysoko (s max. možnou výškou) s nízkým MC nastavením •čím blíže OBT proti větru, leť agresivněji Let proti větru Po větru Před OBT proti větru 15 km před OBT Výška MC

29 4.2.2012Just a Little Bit Faster...29 Jak otočit OBT? Časový rozdíl na jednom cylindru 500 m při rychlosti 120 km/h (2 km/min.) je 30 s!

30 4.2.2012Just a Little Bit Faster...30 6ti úhelníková struktura

31 4.2.2012Just a Little Bit Faster...31 Energetické pásy •Plachtařský přelet je trvalý hon za energií •Energii je třeba neustále získávat, ale ještě důležitější je energii zbytečně neztrácet •Nepřetržité hledání energetických pásů je důležitější než dodržování optimální rychlosti •Pokud to jde, využij oblačných řad, mezi nimi to prostě nestoupá

32 4.2.2012Just a Little Bit Faster...32 Dokluz •Dokluz má velký vliv na celkovou průměrnou rychlost. Na dokluzu lze získat 10 - 20 km/h průměrné rychlosti •Hledání posledního stoupáku začíná velmi daleko (někdy i na 100 km), poslední stoupák ale musí být ten pravý •Ver. 1 (Jacobs, Bartell): Na dokluz se vydej brzo, začni nízko, delfínuj, ber až silný stoupák •Ver. 2: (Johnson): Drž se vysoko, pár bodů navíc za rychlost nestojí za riziko přistání do pole Co je tedy správně?

33 4.2.2012Just a Little Bit Faster...33 Dokluz •20 nm/5kt: leť agresivně, pod čárou dokluzu, delfínuj, doufej v silné stoupání •10 nm/5 kt: klasický dokluz, drž se na glide •20 nm/2 kt, 10 nm/1 kt: leť konzervativněji, než bys letěl na trati Přistání do pole má velké následky – má smysl zmeškat pár minutu vzhledem k možné ztrátě 500 bodů Řešení: Dokluz začni agresivně, ale konči konzervativně Leť agresivněji, pokud jsou stoupáky od země, s malými rozestupy (řady), kdy je menší pravděpodobnost přistání (svah) Leť konzervativněji, pokud končí počasí, mrholí, stoupáky nejsou u země, počasí je složité …

34 4.2.2012Just a Little Bit Faster...34 Bezpečný dokluz? •Pokud letíš se skupinou, musíš si být jist, že bys takto letěl i sám •Přistání z přímého na dokluzu je extrémně nebezpečné •již 100 m výšky rozdílu činí z pohodlného a snadného přistání velmi rizikové •Pokud se přesto rozhodneš na dokluzu přistát: –znej dobře situaci na trase dokluzu (elektrická vedení, dokluzovou rovinu, ploty, ostatní překážky, plochy na přistání –připrav se na velmi rychlá rozhodnutí – 10 s nerozhodnosti může mít fatální následky –buď připraven být smířen s bezpečným rozhodnutím, a nevyčítat si přistání do pole

35 4.2.2012Just a Little Bit Faster...35 Bezpečný dokluz?

36 4.2.2012Just a Little Bit Faster...36 Psychologie •Základem plachtění je správné rozhodnutí •Své zkušenosti použij k tréninku správných rozhodnutí •Je rozumné být opatrný •Dělej vlastní logická rozhodnutí •Pokud se rozhodneš letět za někým – OK, ale buď si jist, že jsi jeho rozhodnutí správně pochopil •Udržuj si optimistický a pozitivní přístup, starosti denního života odlož na jindy

37 4.2.2012Just a Little Bit Faster...37 Postřehy •Pracuj s plošným zatížením (vodou) •Při dokluzu vodu vypouštěj co nejpozději •Létání ve skupině má smysl pouze pokud jsou všichni členové aktivní! •Počasí je největší soupeř –je užitečné rozeznat, kdy se rychlostní let mění v let na vzdálenost •Ze spodu nikoho nedoženeš •Vyšší letová hladina znamená kromě větší jistoty a pohody na palubě také vyšší traťovou rychlost •Hledej nestandardní, ale logická řešení

38 4.2.2012Just a Little Bit Faster...38 Nestandardní řešení

39 4.2.2012Just a Little Bit Faster...39 Závěrem •Létej každý den •Pokud jsi schopen se udržet ve vzduchu pod základnou 800 m, klidně se vydej na trať •Začni krátkými tratěmi, postupně je prodlužuj, každá zkušenost se hodí •Zkus soutěžní létání, pro začátek místní, či regionální soutěže •Své zážitky a zkušenosti diskutuj se svými přáteli •Dělej vlastní, logická rozhodnutí

40 4.2.2012Just a Little Bit Faster...40 Závěrem •Největším tajemstvím plachtění je vzít ve správném čase ½ metr •Buď připraven, rozuměj technice, kterou používáš - špatná polára ve tvém PDA může znehodnotit celodenní snažení •Kupecké počty jsou často efektivnější než přesné výpočty s nepřesnými čísly •Dělej vlastní rozhodnutí – pokud se přeci jen rozhodneš přijmout rozhodnutí jiného - OK, ale buď si jist, že je to rozhodnutí logické a že jsi mu správně porozuměl!

41 4.2.2012Just a Little Bit Faster...41 Think Positive – Flaps Negative Compiled by Petr Koutný © 2012


Stáhnout ppt "4.2.2012Just a Little Bit Faster...1 Just a Little Bit Faster … Být o něco rychlejší … Petr Koutný John Cochrane – Flying a Little Bit Faster Paul MacCready."

Podobné prezentace


Reklamy Google