Nadaný žák - možnosti úpravy způsobu výuky a učiva pro nadané žáky v kontextu RVP PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Struktura výuky.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Péče o žáky a studenty mimořádně nadané Praxe ve školní psychologii Michaela Širůčková.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Teorie vzdělávání dospělých
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Konstruktivismus Zora Syslová.
Komunikace učitele se žáky
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pedagog.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Nadaný žák - možnosti úpravy způsobu výuky a učiva pro nadané žáky v kontextu RVP PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Osnova Úvod  Význam komplexního rozvoje osobnosti žáka  Výsledky výzkumu inteligence  Mýty o nadaných žácích Charakteristika osobnosti nadaného žáka Cíle výchovy a vzdělávání nadaných žáků v současné škole Modely výchovy a vzdělávání nadaných žáků Edukační programy pro nadané žáky  Školní, mimoškolní a domácí prostředí Základní potřeby nadaných žáků Možnosti práce s nadanými (v zahraničí a v ČR) Doporučené způsoby výuky nadaných žáků  Metody práce  Organizační formy  Pedagogické inovace

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Literatura Hříbková,L.: Psychologická problematika talentu a nadání. Praha. Pedagogická fakulta UK Laznibatová,J.: Nadané dieťa. Bratislava, Iris, Mönks,F. Ypenburg,I.H.: Nadané dítě. Praha, Grada, Pasch,M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál, Rosecká,Z. a kol.: Malá didaktika činnostního učení. Brno, Tvořivá škola Skalková,J.: Obecná didaktika. Praha, ISV, Skalková,J.: Pedagogika a výzvy nové doby. Brno, Paido, Rámcový vzdělávací program pro ZV a GV. VÚP, Praha, 2004

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Mýty o nadaných Jsou to děti štěstěny, vše jim jde lehce, daří se jim. Dostali „TO“ vše bez námahy, zadarmo. Probijí se a uplatní bez pomoci ostatních. Jejich mimořádné schopnosti bude rodina, škola a okolí vždy velmi uznávat, oceňovat a akceptovat. Především jejich intelekt bude vždy dostatečně ohodnocený a oceněný. Jsou to od přírody „osamělí“, individuální běžci, samotáři, kteří si vystačí a nikoho nepotřebují. Vždy umí svoje schopnosti, vysoké nadání bez problémů ukázat a projevit. Musí být stejně dobří ve všech ohledech. Musí se hodnotit přísněji než ostatní. Musí být zodpovědnější a to i za druhé. Vychutnávají si pocit, když si z nich druzí berou příklad. Nejdůležitější je pro ně vysoké nadání.

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Kdo je nadprůměrně nadaný žák? Prokazují potenciál pracovat na značně vyšší hladině výsledků v porovnání s ostatními jedinci stejného stáří, se stejnými zkušenostmi nebo z téhož prostředí... v intelektuální, tvořivé nebo umělecké oblasti... ve schopnosti vést druhé lidi... nebo ve specifických oborech studia. Školní nadání = schopnost konzumovat, analyzovat a reprodukovat informace Tvořivá produktivita = schopnost generovat nové informace

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Charakteristika nadaného žáka Široká vědomostní základna Dobrá paměť Neobvykle rozmanité nebo intenzivní zájmy Vysoce rozvinuté verbální dovednosti Schopnost rychle a přesně zpracovávat informace Pružnost v myšlení a schopnost vidět problém z různých hledisek Vytrvalost Znalost vztahů mezi rozmanitými myšlenkami Schopnost generovat původní myšlenky Radost z práce s abstraktními pojmy Vyhraněné názory nebo intenzivní emoce Vnímavost k vlastním nebo cizím pocitům Zájem o globální otázky: válka, hlad atd.

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Typologie nadaných dětí  Úspěšné nadané dítě  Vysoce tvořivé nadané dítě  Nadané dítě maskující své schopnosti  „ Ztroskotalé, odpadlé“ nadané dítě  Nadané dítě s určitou vývojovou poruchou  Autonomní nadané dítě

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Typické poznávací charakteristiky nadaných dětí Schopnost pracovat s abstraktními symboly Motivace Schopnost dlouhodobé koncentrace pozornosti Dobrá paměť  Schopnost vybavovat si rychle naučená, (slyšená, viděná, přečtená) fakta.  Znalost velkého množství informací z různých oblastí.  Velká zásoba informací o určitých specifických tématech.  Pozornost k detailům.  Nepotřebují tolik opakování učiva jako ostatní dětí. Bohatá slovní zásoba, gramatická správnost, časné čtenářství Zvídavost Preference samostatné práce Schopnost vytvářet originální myšlenky, flexibilita Hluboké zájmy nebo mnoho zájmů Výrazný smysl pro humor

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Deklarace práv nadaných dětí v systému vzdělávání Nadané dítě má právo:  být podporováno prostřednictvím adekvátních zkušeností pro výuku  být zařazeno do společných skupin a kontaktovat se s jinými nadanými dětmi  být vyučované a ne využívané  na předkládání nových, pokrokových a vyzývavých myšlenek či koncepcí  být učeno poznatkům, jež ještě neovládá  učit se tempem, které mu vyhovuje  myslet alternativně  být idealistické a citlivé na spravedlnost  na všeobecné pochybnosti  být intenzívní, vytrvalé a cílevědomé ve svém úsilí při získávání vědomostí  projevovat smysl pro humor  mít vysoké požadavky na sebe i na ostatní  na vysoké výkony jen v některých, ne ve všech oblastech učebního plánu  na zpoždění mezi představou a jejím uskutečněním  uskutečňovat zájmy, které stojí nad schopnostmi jeho vrstevníků

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Potřeby nadaných žáků Poskytovat rozsáhlý základ informací z různých oblastí Rozvinout základní pojmy a schopnosti pro podání maximálního výkonu Zajistit učební aktivity přiměřené úrovně Zajistit přístup k informacím a samostudiu Rozvíjet tvořivé myšlení a myšlení k řešení problémů Rozvíjet divergentní myšlení Rozvíjet konvergentní myšlení Podporovat vývoj sebeuvědomění, sebereflexe Podněcovat k tvorbě cílů vyšší úrovně Rozvíjet autoregulaci, disciplínu v učení, vůli Rozvíjet sociální vztahy s ostatními žáky

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Cíle výchovy a vzdělávání, podporování nadaných v současné škole Programy pro nadané žáky by měly zajišťovat:  Dostatek různorodých podnětů a příležitostí  Prostředí s vysokou mírou motivace a pozitivním hodnocením  Vysokou míru zapojení rodičů  Podněty pro rozvoj sebereflexe žáků  Dostatek podnětů k rozvíjení sociálních vztahů s vrstevníky i dospělými s různým nadáním  Podporu a pomoc v pochopení sebe sama – sebepojetí osobnosti  Prostředí vyjadřující vysokou míru podpory

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Modely výchovy a vzdělání nadaných Vzdělávání nadaných ve škole  Separátní varianta výchovy a vzdělání  Integrovaná varianta vzdělání  Kompromisní varianta vzdělání Mimoškolní aktivity Podpora a rozvoj nadaných v rodině Triáda rozšíření kurikula

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Edukační programy pro nadané žáky  Školní programy  Akcelerační výchova  Obohacující programy – rozvíjející  Skupinové programy  Individuální programy  Mimoškolní programy  Vyrovnávací programy  Preventivní programy  Harmonizační programy

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Varianty práce s nadanými žáky Východiska Akcelerace, urychlování Obohacování Diferenciace Varianty práce Třídy se skupinami Třídy se skupinami a odchody Třídy s překříženými ročníky Speciální třídy - se speciálními osnovami, s věkově heterogenní strukturou žáků Běžné třídy – s nadstavbovými programy, s odbornými učiteli, s rozšířenými mimoškolními aktivitami

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Doporučené úpravy způsobů výuky v RVP pro GV  Individuální vzdělávací plán  Vytváření speciálních tříd  Vytváření tzv. rychlíkové třídy  Zřízení funkce mentora

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Základní metody a formy práce s nadanými Metody Projektové vyučování Problémové vyučování Práce v centrech aktivit Aktivizující metody Diskuse Heuristické metody Situační metody Simulační metody Inscenační metody Didaktické hry Dramatizace Laboratorní práce heuristického charakteru Experiment Základní organizační formy Skupinové a kooperativní Individualizované (mastery learning) Diferencované Exkurze Integrované učební celky = průřezová témata Samostatná domácí práce Pedagogické inovace Otevřené vyučování Freinetova pedagogika Bielefeldské školní projekty Integrativní a celostní ped. Vzdělávací program „Začít spolu“

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Bielefeldské školní projekty Vznikají v Německu – autor H.Hentig Státní škola Vědecko – praktická, experimentální činnost Nové pojetí všeobecného vzdělání Úkoly:  Vytvářet prostor pro vědecké experimentování v oblasti pedagogiky  Vyvořit školu, kliniku pro budoucí učitele  Dát empirickou odpověď na měnící se funkci školy – humanizace školy Škola laboratoř má 11 ročníků

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Principy Bielefeldských školních projektů Škola je místem pro život dětí Orientace na zkušenost žáka Poznávání prostřednistvím činnosti Klade důraz na zodpovědnost žáka za vlastní práci Orientace na společné prožitky Spolupráce s rodinou, s podniky, kde se koná praxe žáků Poskytuje politickou výchovu, učí hledat smysl života a práce Diferenciace vyučování podle nadání a zájmu žáků, volitelné kurzy Vykonové kurzy, podporovací kurzy – cesta individualizace vyučování Funkce školního poradce – radí žákům výběr kurzů „Intezivní fáze“ - týdenní cykly projektů interdisciplinárního charakteru Předprofedionální orientace, praktika ve výrobních závodech Klubové činosti Individuální práce

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Konstruktivistická koncepce vyučování Vědění k nám přichází Z VNĚJŠÍH SVĚTA na základě zkušeností Vědění k nám přichází Z VNITŘNÍCH IDEÍ jichž jsme nositelé Tyto teorie učení představují Teorii ENDOGENNÍ pedagogiku SUBJEKTU učitel je „POMOCNÍK PŘI PORODU“ Teorii EXOGENNÍ pedagogiku SUBJEKTU učitel je ORGANIZÁTOR IdealismusEmpirismus Znalosti k nám přicházejí Z VNĚJŠÍHO SVĚTA na základě zkušeností, které jsou modifikovány VNITŘNÍMI SCHÉMATY Konstruktivismus Tato teorie učení představuje teorii EXOGENNÍ pedagogiu SUBJEKT-OBJEKTOVÉ DIALEKTIKTIKY učitel je „POMOCNÍK PŘI PORODU“

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Základní východiska organizace procesu učení (nejen) nadaných žáků Osvojování učiva není prosté přejímání hotových poznatků Školní učení je dynamický proces, který je založen na neustálém dialogu mezi žákem a učivem Proces učení nezačíná školou a neomezuje se na ni Učitel vytváří takové didaktické situace,které podporují aktivní interakce žáka s učivem - hledá opěrné body pro učení žáků Učitel musí učivo dobře znát,rozumět mu,aby chápal možnosti,které mu nabízí Učitel navozuje vhodné problémové situace a úlohy Učitel navozuje zkušenostní a činnostní orientaci vyučování Učitel usiluje o komunikativní a emocionálně motivační dimenzi vyučování Učitel rozvíjí pojmové poznání žáků Učitel adekvátně hodnotí žáky

Nadaný žák ve školním prostředí PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. Charakteristiky učitele pro vzdělávání a výchovu nadaných žáků (názory žáků) odbornost a zájem se dále vzdělávat vynikající způsobilost k výuce daného předmětu (didaktické dovednosti) demokratický a kooperativní přístup k žákům široké zájmy využívání pozitivního hodnocení flexibilita spravedlnost a nestrannost smysl pro humor zájem o problémy druhých příjemný vzhled a chování