Železniční doprava - DOPRAVNÍ CESTA, DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba moderní pneumatiky pro osobní automobily
Advertisements

Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Design části dopravního prostředku vlak pro studenty.
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Obaly Ivan Gros
Projekt Podpora stáží a odborných aktivit při inovaci oblasti terciárního vzdělávání na DFJP a FEI Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.4.00/ TENTO PROJEKT.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
MECHANIKA KOLEJOVÝCH VOZIDEL
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Odstraňování vad mikrogeometrie
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel
Návrh parametrů kontejnerového překladiště
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Aktuální údaje NSK SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Karel Schreiner obchodní provoz 3.ročník prodavač
Kontejnerové překladiště MĚLNÍK - odborná exkurze
Z pohledu studentů.  Obory jsou koncipované pro vzdělávání odborníků pro dopravní praxi  Znalosti evropského dopravního systému  Znalosti dopravního.
Tato prezentace byla vytvořena
Rozdělení motorových vozidel
Vsetín – město bez bariér
Kontejnerová technika
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
postup výroby dřevěných schodů
Železniční dvojkolejné příhradové mosty
Určeno pro 2. ročník oboru mechanik strojů a zařízení
Modernizace záp. části ŽST.
Aktuální údaje NSK SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Aktuální údaje NSK SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Aktuální údaje NSK SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Železniční doprava Základní pojmy
MĚŘENÍ VÝHYBEK jestliže se mezi izolovaným stykem před výhybkou a začátky jazyků výhybky nenachází svár, je izolovaný styk zároveň začátkem výhybky jestliže.
Aktuální údaje NSK SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Automobily – koncepce, karoserie
Zvýšení rychlosti nákladní kolejové dopravy
Úvod do pozemních komunikací
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Projekt EVO1 Jednočlánkové bezbariérové tramvajové vozidlo typu EVO1 člen skupiny
ČLENĚNÍ SKLADŮ PODLE SKLADOVANÉHO MATERIÁLU MATERIÁL - jde o vytěžené suroviny, polotovary, hotové výrobky, obaly i odpady - základním kritériem pro.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Přehled činnosti SÚIP v roce 2011 Počty provedených kontrol Úrazy v ČR v roce 2011 –Rozdělení dle zdroje –Analýza podle odvětví Pokuty.
ROZDĚLENÍ JEŘÁBŮ. ROZDĚLENÍ JEŘÁBŮ A) Podle druhu pohonu 1. elektrické jeřáby 2. jeřáby poháněné pístovým spalovacím motorem 3. jeřáby poháněné.
Ceny za projednání mimořádných zásilek Jiří Brunner 7. setkání s dopravci, Praha, 30.a
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Železniční doprava Železniční trať Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceListová.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Navrhování tunelových staveb
Dopravní prostředky pro vodorovnou dopravu
Propustek Propustek je stavba tunelového typu o průměru menším než 2 metry, která slouží k vedení vody pod náspem. Propustky jsou většinou používány pro.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Transkript prezentace:

Železniční doprava - DOPRAVNÍ CESTA, DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Železniční doprava - DOPRAVNÍ CESTA, DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY Ing. Radmila Smětáková, 2012

Železniční trať Její hlavní části: Železniční svršek Železniční spodek - je cesta určená k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných pro zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy. Její hlavní části: Železniční svršek Železniční spodek Železniční stavby

Způsoby vedení žel. trati: - zářez - vede žel. trať pod úrovní okolního terénu - násyp - vede žel. trať nad úrovní - odřez vzniká kombinací násypů a zářezů A) Železniční spodek – je upravené zemní těleso Zajišťuje styk železniční trati a terénu Přenáší zatížení, které vzniká dopravním provozem Důležitá je jeho stabilita a únosnost, musí být dokonale odvodněn

A) Železniční spodek - je upravené zemní těleso. Zajišťuje styk železniční trati a terénu Přenáší zatížení, které vzniká dopravním provozem Důležitá je jeho stabilita a únosnost, musí být dokonale odvodněn Jeho druhy: - násyp Obr. vede žel. trať nad úrovní okolního terénu - zářez pod úrovní okolního terénu - odřez vzniká kombinací násypů a zářezů

vlak umělá stavba -tunel násep opěrná zeď

B) Železniční svršek Tvoří jízdní dráhu pro pohybující se ŽV. Zajišťuje jejich spolehlivé vedení a přenáší dynamické síly, které vznikají při jízdě, na železniční spodek. Hlavní části žel.svršku: Kolejnice Pražce Drobné kolejivo Kolejové lože Výhybky

Kolejnice – vedou při jízdě ŽV a přenášejí všechny vzniklé síly na pražce. Každá kolejnice má 3 části: hlava, stojina, pata U ČD se používají 2druhy UIC60 (R65) a S49 - písmena znamenají tvar, čísla hmotnost 1m v kg, nejčastěji délka 25m Pražce – přenášejí vzniklé síly na kolejové lože a zajišťují konstantní rozchod kolejí - nejčastěji příčné, mohou být i podélné - vyrobené z předpjatého betonu, dřeva, oceli, syntetických materiálů Drobné kolejivo – spojuje jednotlivé díly kolejnic a připevňují je k pražcům Kolejové lože – přenáší síly z pražců na pláň železničního spodku, odvádí dešťovou vodu, vede pražce ve všech směrech (příčném, podélném, výškovém). - je ze štěrku nebo ze strusky - zabezpečuje stejnou výšku obou kolejnic (v oblouku převýšení do 150mm)

Rozchod kolejí 1435 mm

Výhybky – používají se k rozvětvení kolejí do dvou a více kolejí - konstruují se jako jednoduché, dvojité, oboustranné, obloukové, křižovatkové

Části výhybky 2. Střední část 1.Výměna - je část výhybky, na které dochází k rozvětvení koleje do dvou směrů. jazyky opornice přestavník (někdy též výměník) přestavná táhla výměnový závěr (není nezbytný) výměnové návěstidlo 2. Střední část Střední část výhybky tvoří vlastně splítku kolejí. Propojuje výměnu a srdcovkovou část. 3. Srdcovková část - dochází zde k překřížení kolejnic a definitivnímu oddělení kolejí dvou různých směrů. srdcovka přídržnice vnější kolejnice 1 2 3

Do přímého směru… po hrotu proti hrotu po hrotu

a

Do odbočky… po hrotu proti hrotu po hrotu

Průjezdný profil trati Rozměry ŽV jsou omezeny do výšky a šířky nad temenem kolejnic obrysem pro ŽV (stanoveny předpisem) Jsou-li rozměry překročeny, označuje se přeprava jako překročená ložná míra (PLM) Z vnější strany profilu zasahují části budov, návěstidla, tunely..

Železniční vozy - přípojná železniční vozidla

Značení železničních vozidel pro KP L - plošinový 2-n vůz zvláštní stavby K – plošinový 2-n vůz běžné stavby R – plošinový podvozkový vůz běžné stavby S - plošinový podvozkový vůz zvláštní stavby a – se 6 nápravami aa – s 8 a více nápravami b – s dlouhými klanicemi d – zařízený pro přepravu silničních vozidel bez patra e – s nízkými sklopnými bočnicemi f – způsobilý pro přepravu tunelem a pro přepravu na trajektech s VB g – zařízený pro přepravu kontejnerů, vým. nástaveb do 60 stop gg - - “ - nad 60 stop j – se zařízením na tlumení rázů k, kk, m, mm, n – údaje o počtu náprav a ložné hmotnosti l – bez klanic o – článkový vůz p- - bez stěn s – max rychlost 100km/h ss – max rychlost 120km/h

Příklady označení: Sgnss ( vůz rámové konstrukce – nosný rošt, 28ks výklopných upevňovacích trnů, určen pro přepravu kontejnerů 10-45stop a výměnných nástaveb od 7,15 do 13,6m, ložná délka 18,74m) Sgss ložná délka 18,4m, ložná hmotnost 61t

Sdggmrs – 6-ti nápravový kapsový ŽV, ložná délka 2x16,23m Saads – kolébkový vůz (Wippen) pro přepravu silničních návěsů, horizontální překládka (15min!)

Jednotné mezinárodní číslování vozů xx xx xxx xxxx – x 1.,2. – režim použití nákl.vozu v mezinár. přepravě(RIV,EUROP) 3.,4. – kód železniční správy (54 ČD, 87 BNCF, 81 OBB…) 5.-11. – vlastní číslo vozu (základní druh vozu, tech. charakteristiky, evidenční číslo, příp. snížení rychlosti) 12. – kontrolní číslice Postup výpočtu kontrol.č.: Číslice na lichém místě vynásobíme dvěma, na sudém jedničkou. Provedeme ciferný součet násobků. Poslední číslici součtu odečteme od 10 a získáme kontr.č. (lze i 0) Př. Označení 4 1 5 4 3 4 1 5 4 7 7 - 9 násobeno 2 1 2 1 2 1 2 1 2 1 2 8 1 10 4 6 4 2 5 8 7 14 součet ciferný! 8+1+(1+0)+4+ 6+ 4+ 2+ 5+ 8+ 7+(1+4) = 51 konrol.č. 60 – 51 = 9

Nákladní vozy Rozdělují se podle konstrukce a použití na: kryté plošinové nízkostěnné vysokostěnné (výsypné) kotlové ( cisternové) chladící ( izotermické) speciální (hlubinové, nádobové…)

krytý čtyřnápravový vůz - Gags

1) krytý dvounápravový vůz Používají se pro přepravu kusových a paletových zásilek, ovoce, zeleniny, živých zvířat. Na bočních stěnách mají posuvné dveře, větrací otvory Moderní vozy mají odsouvatelnou střechu

2) plošinový čtyřnápravový vůz Používají se pro přepravu kontejnerů, výměnných nástaveb, silničních návěsů, kusových zásilek, silničních vozidel, hospodářských strojů a dlouhých nákladů ( kmenové dřevo, hutní polotovary, kolejnice…) i poschoďové ŽV pro přepravu OA. Mají otvory pro umístění klanic, fixační prvky pro kontejnery. Mohou být plošinové nebo rámové.

plošinový čtyřnápravový vůz

plošinový čtyřnápravový vůz s čelnicemi

3) nízkostěnný dvounápravový vůz - Kbkks Přepravují se velké kusové zásilky, automobily, kmenové dříví, řezivo, hutní polotovary…zboží, které nevyžaduje krytý prostor.

4) vysokostěnný dvounápravový vůz - Es Určené pro přepravu sypkých substrátů (uhlí, koksu, písku, štěrku) Jsou opatřeny výsypným zařízením – klapkami Podlaha je šikmá, skloněná ke klapkám.

výsypný čtyř-nápravový vůz

Výsypný vůz

5) kotlový (cisterna) čtyřnápravový vůz - Zaces Pro kapalné a plynné náklady (olej, šťávy, etylalkohol, víno, ropa, ropné deriváty Nádoby jsou opatřeny plnícími a vyprazdňovacími otvory, přepážkami (peřejníky), topnicemi pro ohřev zboží.

6) Chladicí (izotermické) vozy Přepravují potravinářské zboží, které rychle podléhá zkáze (maso, ryby, zelenina, ovoce, nápoje,mléčné výrobky, květiny) Stěny jsou opatřeny tepelnou izolací, větší vozy i strojním kompresorem.

7) Speciální vozy Nádobové – pro přepravu cementu, šamotu, jemného prášku. Vyprazdňování se provádí pomocí tlakového vzduchu.

Tří-komorový nádržkový vůz

Nízkostěnný speciální vůz – pro přepravu nádob

Hlubinové – umožňují přepravu rozměrných nákladů o vysoké hmotnosti (transformárory, hutní výrobky…). Nosný most je snížený, uložen na dvou a více podvozcích. Podvozky jsou dvou a více nápravové.

ŽV pro odvalovací kontejnery

Speciální výsypný vůz

Osobní vozy Rozdělují se podle účelu a konstrukce A) podle účelu Vozy 1., 1.a 2.třídy, 2.třídy Vozy lůžkové a lehátkové Vozy jídelní a bufetové Vozy poštovní Vozy zavazadlové Vozy salónní B) podle konstrukce vozy normální konstrukce Vozy poschoďové Vozy přípojné k motorovým vozům

1) Vozy 1. třídy Mají nejčastěji 3 sedadla v řadě na šířku vozu, 6 sedadel v oddíle, jsou sklopná

Vozy 2. třídy Mají 4 sedadla v řadě na šířku vozu, 8 sedadel v oddíle, nejsou sklopná (jiné uspořádání je u vozů s chodbičkou uprostřed)

2) Vozy lůžkové Využití v dálkové a mezinárodní přepravě. Mají 1 nebo 2 lůžka nad sebou, ve 2.třídě jsou 3 lůžka v oddíle, mají umyvadlo, prostor na odkládání oděvů, některé sprchový kout. Průvodce podává občerstvení přímo ve voze.

Vozy lehátkové Mají v oddíle 5 lehátek, která jsou sklopná pro cestování ve dne.

3) Vozy jídelní a bufetové Jsou určeny pro podávání pokrmů a nápojů v dálkové a mezinárodní přepravě.

4) Vozy poštovní Umožňují České poště převoz listovní pošty, balíků a malých kusových zásilek

5) Vozy zavazadlové, služební Umožňují cestujícím přepravu zavazadel a spěšnin. Část zavazadlového vozu je určena pro potřeby vlakvedoucího a ostatního personálu vlaku.

6) Vozy salónní Určeny pro přepravu oficiálních představitelů států a pro uzavřené společnosti, které si vůz objednají.

přípojný dvounápravový vůz – k motorovým vozům Výroba : 1998 - 2001 Upřesnění: řada příp. vozu 012 Výrobce : KOS Krnov s.r.o. Výkres   Fotografie | 1 | 2 |

Ing.Vlastimil Sekal: Doprava a přeprava. Ústí nad Labem 2006. http://www.cdcargo.cz/ http://www.pshzd.xf.cz/ http://trainweb.cz/ poborskiii.kvalitne.cz/ Vlastní foto TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY