Předmět a očekávaný výstup

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sudokopytníci (Artiodactyla)
Advertisements

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Dravci a Sovy Přírodopis 6.třída
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
33.1 Sudokopytníci, lichokopytníci
Systém savců 6 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Smyslová soustava člověka
Člověk v živočišném systému VY_52_INOVACE_01 Sada 1
Název:VY_32_INOVACE_PR7_04 – Strunatci - rozdělení
Velbloud Dvouhrbý.
Úvod do biologie člověka
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Stavba kostry člověka II
Označení DUM Fi- DUM Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.15 Název pro školu:
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Stavba kostry člověka l
Sudokopytníci.
Předmět a očekávaný výstup
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Předmět a očekávaný výstup
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Předmět a očekávaný výstup
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Voldán Fabián L SPSE Božetěchova 3
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI20 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.11 Anotace:
Označení DUM 13 _ 16 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Označení DUM Fi - DUM Autor
SUDOKOPYTNÍCI - PŘEŽVÝKAVCI
VY_32_INOVACE_Př – ž 6., 7.20 Anotace: Prezentace charakterizuje rozdíly mezi sudokopytníky a lichokopytníky. Podle obrázků popisuje jednotlivé zástupce.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
SAMOSTUDIUM TEST IMPALA NEPŘEŽVÝKAVÍ: ANTILOPA DERBYHO PRASE DIVOKÉ
Ochechule /Sirény/ Lichokopytníci Sudokopytníci
Savci poznávačka.
Označení DUM 13 _ 09 _ Pl _ DUM Autor Příjmení a jméno: Pavelková Irena, Bc. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
Označení DUM Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_sudokopytníci(nepřežvýkavci)  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
SUDOKOPYTNÍCI 1. Hmotnost těla se opírá o prst (ostatní zakrněly) 2. Prsty ukončeny rohovitými kopýtky 3. Většina býložravých druhů.
SUDOKOPYTNÍCI. CHARAKTERISTIKA Hmotnost těla opírají o dva prsty - třetí a čtvrtý. Prsty zakončeny rohovitými kopýtky. Většinou býložravci. 2 skupiny:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_14C_16_Savci _Sudokopytníci_nepřežvýkaví.
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_PŘÍRODOPIS
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_25_Opak_Sudo_a_lichokopytnIci
Transkript prezentace:

Předmět a očekávaný výstup Označení DUM 19 - 17 - Fa - DUM Autor Příjmení a jméno: Fichna Josef, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, 747 28 Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: 2. 5. 2012 Předmět: Přírodopis Tematický celek: Savci – sudokopytníci - mozolnatci Očekávaný výstup: Charakterizuje mozolnatce. Urči vybrané zástupce mozolnatců a zařadí je do hlavních taxonomických skupin. Porovnává základní vnější a vnitřní stavbu vybraných zástupců mozolnatců. Odvodí základní projevy chování mozolnatců v přírodě, objasní jejich způsob života a přizpůsobení se danému prostředí. Zhodnotí význam mozolnatců v přírodě i pro člověka. Anotace: Prezentace pro žáky, ve které se dozví základní informace o mozolnatcích. Vybraní žáci budou mít vlastní prezentace na vybrané zástupce mozolnatců. Klíčová slova: Mozolnatci, sudokopytníci, velbloud, lama

MOZOLNATCI Obr. 1 Obr. 2

CHARAKTERISTIKA SUDOKOPYTNÍCI - MOZOLNATCI Mají jen 2 střední prsty s kopýtky (3. a 4.), našlapují však na pružný MOZOL, který zespodu kryje tří prstní články (došlapují na celou plochu těchto tří prstních článků) Jsou to MIMOCHODNÍCI – vykračují najednou oběma pravýma, nebo oběma levýma nohama současně (kolébavá chůze) Jsou to výhradně BÝLOŽRAVCI, potravu přežvykují – mají složený žaludek ze 3 částí (přežvýkavci ze 4 částí) Zástupci – velbloud jednohrbý a dvouhrbý – lama guanako, vikuňa, alpaka a krotká Hrb je složen z tuku (mohou žít v nepříznivých podmínkách) Výskyt – velbloudi – suché oblasti Afriky, Asie a Austrálie – lamy – horské oblasti Jižní Ameriky, (domácí zvíře)

Stavba těla – mozol, žaludek Obr. 3

Zařazení do taxonomických skupin 1. říše – Živočichové 2. podříše – Mnohobuněční 3. kmen – Strunatci 4. podkmen – Obratlovci 5. nadtřída – Čelistnatci 6. třída – Savci 7. podtřída – Živorodí 8. nadřád – Placentálové 9. řád – Sudokopytníci 10. podřád – Mozolnatci

ZÁSTUPCI (referáty na vybrané savce) Velbloud jednohrbý = DROMEDÁR (Afrika) Velbloud dvouhrbý = DRABAŘ (Asie – Gobi) Lama guanako, vikuňa, alpaka a krotká

VELBLOUD JEDNOHRBÝ Obr. 4

DROMEDÁR Obr. 5

VELBLOUD DVOUHRBÝ Obr. 6

DRABAŘ Obr. 7

LAMY Obr. 8

LAMY Obr. 9

LAMY Obr. 10

LAMY Obr. 11

LAMA - vlna Obr. 12

ZÁPIS Řád: SUDOKOPYTNÍCI – Podřád: MOZOLNATCI Mají jen 2 střední prsty s kopýtky (3. a 4.), našlapují však na pružný MOZOL, který zespodu kryje tří prstní články Jsou to MIMOCHODNÍCI – vykračují najednou oběma pravýma, nebo oběma levýma nohama současně (kolébavá chůze) Jsou to výhradně BÝLOŽRAVCI, potravu přežvykují – mají složený žaludek ze 3 částí Velbloudi mají hrb složený z tuku (mohou žít v nepříznivých podmínkách) Zástupci – Velbloud jednohrbý = DROMEDÁR (Afrika, (Austrálie)) - Velbloud dvouhrbý = DRABAŘ (Asie – Gobi) - Lama - guanako, vikuňa – divoké druhy - alpaka a krotká - chovají se jako domácí zvířata Lamy žijí v horských oblastech Jižní Ameriky (Andy)

OPAKOVÁNÍ Doplňte text: Mozolnatci mají jen ……….. střední prsty s kopýtky, našlapují však na pružný …………, který zespodu kryje tří prstní články těchto prstů. Mají ………… chůzi, protože vykračují najednou oběma pravýma, nebo oběma levýma nohama současně, jsou to ………... . Co se týká potravy, tak to jsou výhradně …………, potravu ………..., proto mají ………... žaludek ze 3 částí. Mezi mozolnatce patří ……….. a ……….. . Původní velbloud dvouhrbý, neboli ……….. se vyskytuje v ……….. na poušti ………. . Velblouda jednohrbého neboli ………… můžeme potkat v suchých oblastech …………, také byl dovezen do ……….. . Hrb je u velbloudů složen z ……….. . V horských oblastech ………. ……….. žije divoce …….…. ………... a ………..., z nich byla vyšlechtěná ………. ………… a …………, které se chovají jako domácí zvířata, hlavně na ……….. .

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Mozolnatci mají jen 2 střední prsty s kopýtky, našlapují však na pružný mozol, který zespodu kryje tří prstní články těchto prstů. Mají kolébavou chůzi, protože vykračují najednou oběma pravýma, nebo oběma levýma nohama současně, jsou to mimochodníci. Co se týká potravy, tak to jsou výhradně býložravci, potravu přežvykují, proto mají složený žaludek ze 3 částí. Mezi mozolnatce patří velbloudi a lamy. Původní velbloud dvouhrbý, neboli drabař se vyskytuje v Asii na poušti Gobi. Velblouda jednohrbého neboli dromedára můžeme potkat v suchých oblastech Afriky, také byl dovezen do Austrálie. Hrb je u velbloudů složen z tuku. V horských oblastech Jižní Ameriky žije divoce lama guanako a vikuňa, z nich byla vyšlechtěná lama alpaka a krotká, které se chovají jako domácí zvířata, hlavně na vlnu.

Autorizace Autorizace z použité literatury VANĚČKOVÁ,I., SKÝBOVÁ,J., MARKVARTOVÁ,D., HEJDA,T. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2006 KANTOREK,J., JURČÁK,J., FRONĚK,J. Přírodopis 8, Olomouc, Prodos 1999  SIGMUND,L., HANÁK,V., PRAVDA,O. Zoologie strunatců, Praha, Karolinum 1994 Autorizace z CMIS Obr. 1 Použitý zdroj: <http://www.colourbox.com/preview/3055764-548194-two-llamas-isolated-on-white.jpg>[cit. 2012-04-23] Obr. 2 Použitý zdroj: <http://camelphotos.com/photos/camel_breeds.jpg> [cit. 2012-04-23] Obr. 3 Použitý zdroj: <http://www.ebnesina15.com/quran/Picture/shotor--farsi.gif> [cit. 2012-04-23] Obr. 4 Použitý zdroj: <http://irsargarmi.ir/wp-content/uploads/2011/09/Arabian-Camel.jpg> [cit. 2012-04-23] Obr. 5 Použitý zdroj:<http://octopoe.files.wordpress.com/2009/11/camel.jpg> [cit. 2012-04-23] Obr. 6 Použitý zdroj: <http://www.tier-fotos.eu/1024/ein-trampeltier-camelus-bactrianus-winterfell-2787.jpg>[cit. 2012-04-23] Obr. 7 Použitý zdroj: <http://www.virginmedia.com/images/travel-camel-431x300.jpg> [cit. 2012-04-23] Obr. 8 Použitý zdroj: <http://raisinllamas.com/Llama%20pic%20group%20face.jpg> [cit. 2012-04-23] Obr. 9 Použitý zdroj: <http://www.explore-atacama.com/fotos/hi/llama-2.jpg> [cit. 2012-04-23] Obr. 10 Použitý zdroj: <http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/1031242.jpg> [cit. 2012-04-23] Obr. 11 Použitý zdroj: <http://www.gnllama.com/images/llamasAtopHill.jpg> [cit. 2012-04-23] Obr. 12 Použitý zdroj: <http://bookbuilder.cast.org/bookresources/12/12289/45401_1.jpg> [cit. 2012-04-23]