Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Rostliny na jaře.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Byliny Jarní byliny Letní byliny Byliny a jejich život.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
BYLINY A KEŘE LESA 14..
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Stavba rostlinného těla
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
SEMENNÉ ROSTLINY.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Přírodopis VI..
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
Květ a květenství autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Rostliny na jaře 4. ročník
Byliny.
Krytosemenné rostliny
Krytosemenné rostliny
Blatouch bahenní.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Části stromů Strom v ročních obdobích Význam zeleně pro člověka
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stavba kvetoucí rostliny Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda.
Pohlavní orgány Květ a květenství
LESNÍ KVETOUCÍ ROSTLINY
Liliovité a amarylkovité rostliny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
BOTANIKA.
VY_32_INOVACE_17_PŘV_BYLINY
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Transkript prezentace:

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005

Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :

Vzdělávací obor:Přírodopis Třída:6.C Vyučující :Mohylová Iva Datum: Téma vyučovací hodiny : „Rostliny krytosemenné“ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor

Zdroje informací „Ekologický přírodopis“ pro 6.ročník ZŠ – Kvasničková D., Jeník J., Pecina P., Cais J.; nakladatelství FORTUNA Praha 2002 „Ekologický přírodopis“ pro 6.ročník ZŠ – Kvasničková D., Jeník J., Pecina P., Cais J.; nakladatelství FORTUNA Praha 2002

Opakování: 1. Nakresli a popiš mechovou rostlinku. 2. Vyjmenuj dva mechy. 3. Vyjmenuj dvě kapradiny. 4. Řekni názvy rostlin, které jsou příbuzné kapradinám. 5. Vysvětli pojem oddenek. 6. Popiš proces tvorby uhlí. 7. Vysvětli, co je jehlice. 8. Vysvětli pojem lesní monokultura. 9. Vyjmenuj pět jehličnatých stromů. 10. Co znamená, že rostlina je nahosemenná? 11. Popiš proces opylení a oplození.

ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ - BYLINY

Květ Samčí část – tyčinky (tvoří se v nich pyl) Samičí část – pestík (obsahuje vajíčka) Opylení – pyl z tyčinek je přenesen na pestík pomocí hmyzu (šťavel), větrem (lipnice) apod.

Pylové zrnko na blizně pestíku vyklíčí, tj. prorůstá čnělkou a „dopravuje“ samčí pohlavní buňku do semeníku, který obsahuje vajíčko Oplození – splývá samčí pohlavní buňka se samičí pohlavní buňkou ukrytou ve vajíčku Z vajíčka vznikne semeno a z celého semeníku plod = semena ukrytá v plodech = rostliny krytosemenné

Pohlavní orgán samčí – tyčinka s pylovým zrnem Pohlavní orgán samičí – pestík

Opylení = přenesení pylového zrna z tyčinky na pestík

Oplození = splynutí samčí (pylového zrna) a samičí (vajíčka) pohlavní buňky

Podzemní části Jimi přetrvávají byliny zimu Jsou v nich shromážděny zásobní látky Z nich na jaře čerpají byliny část živin Např. kořeny, oddenky, cibule, …

Lesní rostliny Mnohé obsahují léčivé nebo vonné látky, i látky jedovaté Množství rostlin a jejich rozmanitost jsou pro různé lesy charakteristické Některé jsou vzácné (některé druhy jsou tak málo rozšířené, že jim hrozí vyhynutí, díky změnám v prostředí)

Vyhynutí jednoho druhu rostliny obvykle může vést k zániku dalších druhů organismů, které jsou s ní ve vzájemných vztazích; vyhynulé rostliny nejsou nahraditelné. Vzácné a ohrožené druhy rostlin proto chrání i zákon; pro ochranu rostlin je ovšem nejdůležitější zachovávat pro ně nezbytné podmínky prostředí

Lesní byliny Šťavel kyselý – roste v jehličnatých lesích; přečkává zimu v podobě podzemního oddenku; na jaře z oddenků vyrážejí nové rostlinky, které kvetou a vytvářejí další semena = vytrvalá bylina

Lipnice hajní – roste v listnatých a smíšených lesích; přečkává zimu povrchovými výběžky; na jaře z výběžků vyrážejí nové rostliny, které kvetou a vytvářejí semena = vytrvalá bylina

Sněženka podsněžník Bledule jarní Sasanka hajní Violka lesní Konvalinka vonná

Plicník lékařský Prvosenka jarní Jahodník obecný Vraní oko čtyřlisté Mařinka vonná Pomněnka lesní

Zápis: Květ – samčí část – tyčinky s pylem - samičí část – pestík s vajíčkem - opylení = přenesení pylu z tyčinky na pestík - pylové zrnko na blizně vyklíčí → prorůstá čnělkou („dopravuje“ samčí pohlavní buňku do semeníku s vajíčkem) - z vajíčka vznikne semeno a ze semeníku plod Rostliny krytosemenné = semena mají ukrytá v plodech Vytrvalá rostlina – zimu přečkává podzemní částí, na jaře kvete a vytváří další semena Podzemní části – jimi přetrvávají byliny zimu, obsahují zásobní látky; např. kořeny, oddenky, cibule,…

Některé byliny: lipnice hajní, šťavel kyselý, sněženka podsněžník, bledule jarní, sasanka hajní, violka lesní, plicník lékařský, konvalinka vonná, prvosenka jarní, jahodník obecný, vraní oko čtyřlisté, mařinka vonná, pomněnka lesní Některé druhy rostlin jsou již tak málo rozšířené, že je ohrožena jejich existence. Vzácné a ohrožené druhy rostlin proto chrání i zákon. Pro ochranu rostlin je ovšem nejdůležitější zachovávat pro ně nezbytné podmínky prostředí.

Opakování: Vyjmenuj alespoň pět lesních bylin. Vysvětli pojem krytosemenná rostlina. Vysvětli pojem vytrvalá rostlina. Popiš stavbu květu. Popiš proces opylení. Popiš proces oplození.

Hodnocení vyučovací hodiny Pomoc učiteli při zápisu učiva žákům do sešitu. Možnost diferenciace při výkladu nového učiva. Klady Zápory

Poznámky k prezentaci Toto učivo je velice obšírné, nedá se zvládnout v jedné vyučovací hodině. Proto byla probrána jen část učiva a další část bude probrána v následující vyučovací hodině. Toto učivo je velice obšírné, nedá se zvládnout v jedné vyučovací hodině. Proto byla probrána jen část učiva a další část bude probrána v následující vyučovací hodině.