Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

HMYZ s proměnou nedokonalou
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
ORGÁNY ROSTLIN-KOŘEN A STONEK
Stonek Mgr. Helena Roubalová
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ORGÁNY ROSTLIN-LIST.
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin II.
Orgány vyšších semenných rostlin
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Rostlinná pletiva.
LIST.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Cíl: seznámení se stavbou, druhy, typy a funkcí
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Rostlinné orgány - stonek
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Stavba rostlinného těla List
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Uspořádání rostlinného těla
List (fylom).
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Listy Přírodopis VY_32_INOVACE_175, 9. sada, Př3 ANOTACE
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Opakování stonek, list Pro 7. třídy.
Stavba rostlinného těla Stonek
LIST.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
LIST.
STONEK.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
STONEK. Stonek2 STONEK Nadzemní rostlinný orgán Vegetativní orgán Stonek3.
LIST VY_32_INOVACE_13_23. Funkce listů: Fotosyntéza Fotosyntéza Dýchání Dýchání Odpařování Odpařování průduchy Pomocí interaktivní učebnice nakladatelství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
STONEK ROSTLINY.
ROSTLINY BOTANIKA = věda o rostlinách.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Vegetativní orgány Stonek
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Vegetativní orgány LIst
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
Anotace Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Vegetativní rostlinné orgány
ČÁSTI KVETOUCÍCH ROSTLIN (výklad)
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vegetativní rostlinné orgány
Botanika.
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 ROSTLINY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 24. 1. 2014 Cílový ročník: 7. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: BOTANIKA Téma: ROSTLINY Metodický list/anotace: slouží k seznámení se systémem rostlin, významem rostlin a stavbou rostlinného těla Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák se naučí popsat základní části rostliny a jejich funkce Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 - 13 let

Systém rostlin Nižší rostliny (tělo nerozlišené = stélka) - řasy Vyšší rostliny (tělo rozlišené na kořen, stonek a list) - mechorosty – jatrovky, mechy - kapraďorosty – plavuně, přesličky, kapradiny - nahosemenné rostliny - jinany - jehličnany - krytosemenné rostliny - dvouděložné - jednoděložné

Význam rostlin BOTANIKA = věda o rostlinách využívají energii vyzařovanou Sluncem a přeměňují látky neústrojné na ústrojné dodávají do ovzduší kyslík kořeny zpevňují půdu zachycují vláhu zvlhčují ovzduší poskytují lidem a živočichům potravu léčivé účinky stavební materiál (dřevo aj) BOTANIKA = věda o rostlinách

Stavba rostlinného těla Soubory buněk stejného tvaru a funkce tvoří rostlinná pletiva: pletivo vodivé pletivo krycí (tvoří pokožku s průduchy) pletivo podpůrné pletivo zásobní Soubor pletiv tvoří orgány: kořen vegetativní orgány stonek (vyživovací) list generativní orgány květ (rozmnožovací) plod

Stavba semenné rostliny

Kořen podzemní část rostliny soubor kořenů jedné rostliny = kořenová soustava typy kořenových soustav: 1. Kořeny hlavní a postranní 2. Kořeny svazčité např. mák, fazol např. obilí, trávy

Růst kořene: Funkce kořene: upevňuje rostlinu v půdě přijímá z půdy vodu s rozpuštěnými minerálními látkami v kořenech se ukládají také zásobní látky - škrob (např. mrkev…)

Stonek nadzemní část rostliny rozdělení rostlin podle utváření stonků: BYLINY – nedřevnatý, bylinný stonek lodyha, např. rajče stvol, např. prvosenka stéblo, např. obilí * oddenek, např.kosatec * ztlustlý podzemní stonek DŘEVINY – dřevnatý stonek polokeře, např. borůvka keře, např. bez černý stromy – kmen, např. lípa

Vnitřní stavba stonku bylin (a) a dřevin (b)

Stavba bylinného stonku: v dužnině cévní svazky (= žilky) lýko – lýková část (vede látky z listů do kořene) dřevo - dřevní část (vede látky z kořene do listů) pokožka dužnina žilka dřevo lýko Funkce stonku: vede vodu s minerálními látkami do listů odvádí z listů ústrojné látky (do kořenů) zásobní (např. stonkové hlízy kedlubnu)

List Části listu: čepel žilky – síť žilek = žilnatina souběžná, např. obilí řapík síťnatá, např. lípa řapíkatý Rozdělení listů podle přítomnosti řapíku bezřapíkatý přisedlý nebo objímavý

List Rozdělení listů podle uspořádání čepele: listy jednoduché (celistvá čepel) → např. list kopinatý (obr. a),vejčitý (b), srdčitý (c) …… listy složené (složená čepel) dlanitě složené: trojčetný (obr. a), pětičetný (b) ,vícečetné (c) … zpeřené: lichozpeřené (obr. a) sudozpeřené (obr. b)

Vnitřní stavba listu:

Spodní strana listu s průduchy

Postavení listů na stonku: a) střídavé b) vstřícné c) přeslenité d) v přízemní růžici Funkce listu: probíhá v nich fotosyntéza průduchy v listech zajišťují výměnu plynů mezi rostlinou a vnějším prostředím průduchy se odpařuje voda

Vysvětli pojem v tajence: Dutý stonek s kolénky Podzemní orgán rostlin Rozmnožovací orgán r. Část listu Nadzemní orgán rostlin Orgán vyrůstající ze stonku Zásobní látka rostlin Rozvádí živiny v listu 1 2 3 4 5 6 7 8

Řešení: BOTANIKA je věda o rostlinách. Dutý stonek s kolénky Podzemní orgán rostlin Rozmnožovací orgán r. Část listu Nadzemní orgán rostlin Orgán vyrůstající ze stonku Zásobní látka rostlin Rozvádí živiny v listu 1 S T É B L O 2 K Ř E N 3 V Ě 4 A P Í 5 6 I 7 Š R 8 Ž

Použité zdroje: LITERATURA: Čabradová, V. a kol.. Přírodopis 7. 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2005. ISBN 80-7238-424-4 Střihavková, H., Síbrt F. Přírodopis 5. 9.vydání, Scientia, Praha 1994. ISBN 80-85827-17-4 Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 1 – botanika. 1.vydání, SPN, Praha 1997. ISBN 80-85937-06-9 Foto, obrázky – zdroj vlastní

Děkuji vám za pozornost.