Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava- úvod
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Centrální nervový systém
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Nervová soustava 2 Mozek.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka VY_52_INOVACE_01_31 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka   Název materiálu – NERVOVÁ SOUSTAVA - STAVBA Anotace – cílem prezentace je objasnit stavbu a význam nervové soustavy Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – popíše stavbu a význam nervové soustavy, rozliší centrální a obvodovou nervovou soustavu Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – neuron, mícha, reflex, mozek, centrální nervová soustava, obvodové nervstvo Druh učebního materiálu – prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – 12-15 let Celková velikost – 506kb

NERVOVÁ SOUSTAVA - STAVBA

NERVOVÁ SOUSTAVA hlavní funkcí je řízení celého těla a reakce na podněty (reflex) základní stavební jednotkou je neuron neuron je tvořen tělem neuronu a axonem (výběžkem neuronu) tělo neuronu je šedé a tvoří šedou část nervové soustavy výběžek neuronu je bílý a tvoří bílou část nervové soustavy Nervová soustava je tvořena dvěma celky: a) Centrální nervovou soustavou (CNS) – mozek a mícha b) Obvodovým nervstvem - nervy

Centrální nervová soustava tato nervové soustavy vyhodnocuje signály z vnějšího a vnitřního prostředí Zpětně pak vysílá pokyny do výkonných orgánů Je tvořena míchou a mozkem MÍCHA nervová trubice v páteřním kanálu Předává informace z vnějšího a vnitřního prostředí do mozku Vyhodnocuje jednoduché podněty Její přerušení je nevratné Stavba: obaly míchy přední a zadní kořeny míšní Šedá a bílá hmota nervová Centrální kanál (mozkomíšní mok) Míšní nervy (31 párů)

Mícha a reflexní oblouk Informace z vnějšího a vnitřního prostředí přichází do míchy zadními kořeny míšními V šedé hmotě je informace vyhodnocena nebo zaslána ke zpracování do mozku Vyhodnocená informace je vedena předními kořeny míšními do výkonného orgánu (sval, orgán,…)

2) Mozek nejsložitější orgán v těle – centrum nervové soustavy vyhodnocuje příchozí podněty, sídlo myšlení a paměti uložen v lebce, chráněn třemi blanami Rozdělení šedé a bílé hmoty v mozku: 1) šedá hmota – tvořena těly neuronů, na povrchu mozku – mozková kůra - malé shluky také uvnitř mozku 2) bílá hmota – tvořena axony, uvnitř mozku – nervové dráhy Mozková kůra je zbrázděna závity (gyry) – zvětšují její povrch Mozková kůra rozdělena do laloků: čelní, spánkový, temenní a tylní

Stavba mozku Mozek je tvořen pěti hlavními částmi: 1) Prodloužená mícha - centrum dýchacích a srdečních signálů - centrum sacích, polykacích reflexů - její přerušení = zlomený vaz 2) Střední mozek - pohyby hlavy a očí za signálem 3) Mezimozek - centrum hormonální soustavy - řídí tělesnou teplotu, emoce, pocity, sexuální pudy, pocit hladu, agresivitu - převádí informace z míchy do mozku

Stavba mozku 4) Mozeček centrum rovnováhy řídí kosterní svaly (pohyb celého těla) 5) Koncový mozek Rozdělen do dvou polokoulí – hemisfér (levá a pravá) spojených kalózním tělesem - mozková kůra – centrum myšlení, paměti, emocí - vyhodnocuje signály ze smyslových čidel - středová část - limbický systém (centrum emocí a nálady) - převádění paměti na dlouhodobou - centrum isntinktů (zachování jedince) Poznámka: Nervová tkáň se velice těžko obnovuje – úrazy míchy a mozku jsou často nevratné. Chránit si mozek je proto nezbytné. Při sportech, které mohou vést k úrazům hlavy je důležité mít na hlavě dobře zajištěnou přilbu!

3) Obvodové nervstvo nervy spojující CNS se zbytkem těla (kůže, svaly, orgány, …) 1. Dělení podle směru vedení: Dostředivé – vedou signály do mozku a míchy Odstředivé – vedou signály z mozku a míchy 2. Dělení podle orgánů které řídí: Motorické – ovládají kosterní svaly (pohyb, držení těla, …) Autonomní – ovládají útrobní orgány (žaludek, srdce, ledviny, …) 3. Dělení podle účinku: Tlumivé – navozují spánek a odpočinek Budivé – navozují pohotovost organismu

Pamatujte Základní stavební jednotkou nervové soustavy je neuron Neuron je tvořen tělem neuronu a výběžkem neuronu (axonem) Nervoví soustava se skládá ze dvou částí – centrální a obvodové Centrální část tvoří mozek a mícha Obvodovou část tvoří nervy Hlavní funkce míchy je spojení mozku se zbytek těla a řízení jednoduchých reflexů Skládá se z šedé hmoty, která je uvnitř a bílé hmoty, které je venku Mozek je centrum nervové soustavy a je uložen v lebce Skládá se z pěti částí: prodloužené míchy, středního mozku, mezimozku, mozečku a koncového mozku Nejdůležitější částí mozku je mozková kůra (šedá hmota) , která řídí téměř celé tělo Obvodové nervy dělíme podle směru vedení, orgánů které řídí a účinku Poškození nervové soustavy je nevratné, je proto důležité chránit hlavu přilbou.

Použitá literatura https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_Brain_sketch_with_eyes_and_cerebrellum.svg http://www.aic.cuhk.edu.hk/web8/Anatomy%20brain%20diagrams.htm