PROCENTA Mgr. Alena Ščuková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Slovní úlohy o pohybu.
Užití poměru (graficky)
Středový a obvodový úhel
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Dělitelnost přirozených čísel
Slovní úlohy o společné práci − 2
Otáčivé účinky síly PÁKA
Poměr v základním tvaru.
Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
Rozcvička Urči typ funkce:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Procenta Výpočet procentové části
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Sčítání celých čísel.
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Rostoucí, klesající, konstantní
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů
Goniometrické funkce Sinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
. Kvadratická funkce ° Narýsuj: -1 -1
Konstrukce rovnoběžníku
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pojem zlomek a jeho zápis.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Části kruhu Matematika 8 – I.díl
Konstrukce lichoběžníku
Goniometrické funkce Kosinus Nutný doprovodný komentář učitele.
Dělitelnost přirozených čísel
Podobnost rovinných útvarů
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Úpravy algebraických výrazů
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Trojčlenka Prezentace je zaměřená na procvičování slovních úloh řešených trojčlenkou. Obsahuje 6 řešených příkladů i s obrázky. © Eva Černá Autor © Mgr.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet obsahu rovnoběžníku
Obvod a obsah rovinného obrazce III.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Trojúhelník Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Goniometrické funkce Kotangens Nutný doprovodný komentář učitele.
PYRAMIDA Práce a energie
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Shodnost geometrických útvarů
ROVINNÉ ÚTVARY A JEJICH OBVODY
Zlomky Porovnávání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Dvourozměrné geometrické útvary
DIAGRAMY S PROCENTY.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Slovní úlohy o pohybu úvod 1
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Desetinná čísla (1) Základní pojmy
Transkript prezentace:

PROCENTA Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Myšlenková mapa PROCENTO Zapiš k jednotlivým šipkám možnosti, kde se setkáváš s pojmem „procento“, a co se ti vybaví: PROCENTO

Spoj příslušnou značku s pojmem: ° < % $ ‰ Menší US dolar Promile Stupeň Procento

Vyjádři části celků pomocí procent: 50 % 25 % 100 % 12,5 %

Vyšrafuj části celků dle zadaných procent: 20 %...0,20 = 10 %...0,10 = 75 %...0,75 = 50 %...0,50 =

Zapiš procenta dle vzorového příkladu: 100 % = 1 10 % = 0,10 = 15 % = 0,15 = 20 % = 25 % = 46 % = 4 % = 75 % = 98 % =

Připomeň si, co jsou grafy a diagramy, a překresli daný sloupcový diagram do kruhového. Pokus se určit, kolik je v 6. a 7. ročníku žáků, víš-li, že se 12 žáků v 6. ročníku učí volitelnou ekologii a v 7. ročníku je 8 německy se učících žáků. %

Kruh tvoří 360° 6. ročník 7.ročník 360° je 100 %...1 % je 3,6°. Počet procent násobíš 3,6° – úhel pro daný počet procent – například 20 % – 20 . 3,6° = 72° 6. ročník 7.ročník

Jak na to? Dle grafu zjisti, kolik procent tvoří v 6. roč. ekologové, a jaká je to část celku. Doplň do 100 % další skupiny. Stejně postupuj u němčinářů v 7. ročníku:

Řešení: 6. ročník…z grafu 12 ekologů.…20 % Celek x …100 % 20 % … …1= 20 % … …1= Celek…5 . 12 = 60 V šestém ročníku je 60 žáků. 7. ročník…z grafu 8 němčinářů…12,5 % Celek x …100 % 12,5 %... …1= Celek…8 . 8 = 64 V sedmém ročníku je 64 žáků. Celkem je v šestých a sedmých ročnících 124 žáků.

Řešíš tři typy úloh: Určuješ základ pro část danou procenty. Určuješ část ze základu vyjádřenou procenty Určuješ kolik procent tvoří daná část celku.

Určení základu úsudkem: 25 % je ¼ celku, je-li 15, pak Základ je 100 %... vajec x ks Urči x, jestliže víš, že 25 % je 15 vajec úsudkem: 25 % je ¼ celku, je-li 15, pak 1= 4/4 je 100 % … 4 . 15 = 60

nebo trojčlenkou: 25 %...........15 ks 100 %............ x ks

nebo použij vzorec z = č : p . 100 z = 0,6 . 100 z = 60 Vajec bylo celkem 60. Tedy kopa!

Určení části úsudkem: 40 % jsou 2/5 celku 645 : 5…129 . 2 = 258 Ve škole je celkem 645 žáků, 40 % z nich jsou chlapci. Kolik je ve škole chlapců? úsudkem: 40 % jsou 2/5 celku 645 : 5…129 . 2 = 258 nebo… 1 % je 645 : 100 = 6,45 6,45 . 40 = 258

nebo b) trojčlenkou: 100 %...........645 žáků 40 %................x žáků x : 645 = 40 : 100 x . 100 = 645 . 40 x = 25800 : 100 x = 258

nebo použij vzorec… č = z . p : 100 č = 25 800 : 100 č = 258 č = 645 . 40 : 100 č = 25 800 : 100 č = 258 Chlapců bylo celkem 258.

Určení počtu procent Kolik procent utrží obchodník na výrobku, který stojí 5 600,- Kč, přičemž jeho zisk je 1 960,- Kč?

Opět se snaž řešit: úsudkem: 5600 je …100 % 1 % …… 1960 : = 1960 : = trojčlenkou: 5600 …100 % 1960 …. x % x : = : 5600 x . 5600 = 100 . 1960 x =196000 : 5600 x = % %

A jak bude vypadat vzorec? Odvoď z předcházejících dvou: z = č : p . 100 č = z . p : 100 p = č : z . 100 Tak tedy: p = 1960 : 5600 . 100 p = 0,35 . 100 p = 35 % Obchodník z daného výrobku získá 35 %.

Rozdělte se nyní do skupin: Nejdříve se seřaďte podle výšky od nejmenšího po největšího. Pak vytvořte dvojice, vždy jeden a jeden z opačného konce řady, tzn. nejmenší a největší.

Každá dvojice vytvoří 3 slovní úlohy na výpočet: A) základu B) procent C) části

Procenta v textech Po přečtení následného textu se pokus odhadnout, kolik lidí vyjadřuje daný zápis. Udělej malý průzkum a vytvoř podobnou zprávu pro svou třídu, školu.

Pouze 14 procent obyvatel České republiky nad 16 let nemělo loni mobilní telefon. Tvrdí to alespoň čísla Českého statistického úřadu. Mezi mladými lidmi od 16 do 34 let jsou bez mobilu jen pouhá dvě procenta z nich. Naopak ve skupině seniorů od 65 let mobilní telefon vlastní jen necelá polovina obyvatel, tedy konkrétně 44,5 procenta lidí. Citace z http://www.lupa.cz/zpravicky/jen-dve-procenta-mladych-lidi-nemaji-v-cesku-mobil

Nejdříve zjisti: počet obyvatel ČR ………. nad 16 let ………... Doporučuji tyto zdroje informací: http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/coby092007.doc http://www.czso.cz/csu/2006edicniplan.nsf/t/9B0043F5BB/$File/4134rr01.pdf

Děkuji za pozornost. Doufám, že tě procenta nadchla Děkuji za pozornost. Doufám, že tě procenta nadchla. Zajisté teď budeš v obraze, pokud uslyšíš nebo uvidíš slovo PROCENTO či znak %

Použité obrázky: Klipy z verze klipart produktu společnosti Microsoft