Pojem zlomek a jeho zápis. Zlomky Pojem zlomek a jeho zápis.
Kruh jsme rozdělili na čtyři stejné části – čtvrtiny. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. jedna čtvrtina tři čtvrtiny Kruh jsme rozdělili na čtyři stejné části – čtvrtiny. kruh – jeden celek
Kruh jsme rozdělili na sedm stejných částí – sedminy. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. pět sedmin tři sedminy Kruh jsme rozdělili na sedm stejných částí – sedminy. kruh – jeden celek
Čtverec jsme rozdělili na osm stejných částí – osminy. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. pět osmin tři osminy Čtverec jsme rozdělili na osm stejných částí – osminy. čtverec – jeden celek
Čtverec jsme rozdělili na dvě stejné části – poloviny. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. jedna polovina jedna polovina Čtverec jsme rozdělili na dvě stejné části – poloviny. čtverec – jeden celek
(vyjadřuje počet dílů) (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen) Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. čitatel (vyjadřuje počet dílů) tři čtvrtiny Tři (stejné) díly ze čtyř (stejných) dílů, tj. tři čtvrtiny. zlomková čára jmenovatel (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen)
(vyjadřuje počet dílů) (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen) Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. čitatel (vyjadřuje počet dílů) Zapiš zlomkem červenou část celku. Pět (stejných) dílů ze šesti (stejných) dílů, tj. pět šestin. zlomková čára jmenovatel (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen)
(vyjadřuje počet dílů) (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen) Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. čitatel (vyjadřuje počet dílů) Zapiš zlomkem žlutou část celku. Pět (stejných) dílů z osmi (stejných) dílů, tj. pět osmin. zlomková čára jmenovatel (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen)
Zápis zlomků Zapiš zlomkem následující vybarvené části celku.
Pozor! Zapiš zlomkem následující vybarvené části celku. A co takovýto zlomek? Takový zlomek nemá smysl, neboť jmenovatel nesmí být nula. (Jmenovatel vyjadřuje celkový počet dílů, na které je celek rozdělen, a rozdělit celek na nula dílů je nesmysl!)
Rovná-li se čitatel jmenovateli, jde o jeden celek. Zápis celku zlomkem. Zapiš zlomkem následující vybarvené části celku. Rovná-li se čitatel jmenovateli, jde o jeden celek.
A nyní něco na procvičení - poprvé. Zapište zlomkem vybarvenou část celku:
A nyní něco na procvičení - podruhé. Vybarvěte zapsanou část celku:
A nyní něco na procvičení - potřetí. Doplňte chybějícího čitatele či jmenovatele tak, aby zlomek vyjadřoval jeden celek:
A nyní něco na procvičení - počtvrté. Otevřete následující odkaz a znázorněte požadovaný zlomek: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_103_g_2_t_1.html Klikni pro kontrolu správnosti. Pomůcka, jak na to (klikejte): Klikni do tolika políček, kolik jich má být vybráno dle čitatele. Klikni pro nový příklad. Urči počet dílků, na které má být celek rozdělen – jmenovatele.
A nyní něco na procvičení - popáté. Otevřete následující odkaz a zapište zlomkem, jaká část celku je znázorněna: http://nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_104_g_2_t_1.html Pomůcka, jak na to (klikejte): Klikni pro kontrolu správnosti. Zapiš zlomkem vybarvenou část celku. Klikni pro nový příklad – zlomek.
A nyní něco na procvičení - pošesté. Otevřete následující odkaz a zapište zlomkem, jaká část celku je znázorněna: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr3/10.html Pomůcka, jak na to (klikejte): Zmáčkni ENTER pro kontrolu správnosti. Doplň čitatele zlomku tak, aby vyjadřoval vybarvenou část celku. Klikni pro nový příklad – zlomek.
Pozor na druhý používaný zápis zlomku. Někdy se místo zlomkové čáry tak, jak jsme ji prozatím psali, používá čára lomená (lomítko).