Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Objem a jeho měření.
Advertisements

Objem a jeho měření.
Měření objemu Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vedlejší jednotky objemu
Opakování: Jaká je základní jednotka délky?
Fyzika Měření objemu a času.
Příprava laboratorní práce č.3
Jednotky délky. Délková měřidla
Měření objemu pevného tělesa
síť, objem, povrch opakování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MĚŘENÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Název materiálu: OBJEM – výklad učiva.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina O b j e m Creation IP&RK.
Měření objemu pevného tělesa
Téma: Fyzikální veličiny – objem Autorka: Marta Gulová Ostrava 2006.
MĚŘENÍ OBJEMU.
Měření objemu 6. ročník.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Měření síly Všechna tělesa jsou přitahována k Zemi gravitační silou.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Objem LC.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
OBJEM a jeho měření.
MĚŘENÍ OBJEMU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Měření objemu.
Ing. Radek Pavela Měření objemu.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měříme délku s různou přesností
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_162_Objem tělesa AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Matematika Objemy těles.
Fyzika 6. ročník Objem Anotace
Měření 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Měření objemu pomocí odměrného válce
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
PŘEVODY JEDNOTEK.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Objemové jednotky a jejich převody
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_52
Objem a povrch kvádru a krychle
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Měření objemu pomocí odměrného válce
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_03 Měření objemu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B27Fy6_Objem 1
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Objem objem je fyzikální veličina, kterou značíme V
MĚŘENÍ OBJEMU.
Anotace Litr Druhy a využití Co měříme v litrech
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_42_OBJEM TEMA: FYZIKA
Výpočty objemu krychle a kvádru
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

Jednotky objemu. Měření objemu kapalin. (Učebnice strana 74 – 77) Každé těleso zaujímá určitý prostor- má určitý objem. Objem je odvozená fyzikální veličina, která vyjadřuje velikost prostoru vyplněného tělesem. Značí se V. Objem určuje se buď výpočtem pomocí známých vzorců (můžeme použít jen pro některá tělesa) nebo měřením v odměrné nádobě (kádince, odměrném válci). Pro objem krychle platí: V = a · a · a Bude-li délka hrany 1 metr, vypočítáme objem : V = 1 metr . 1 metr . 1 metr píšeme m3, čteme „metr krychlový“ Základní jednotkou objemu je metr krychlový, značí se m3.

1m3 1 m 1m 1 m Objem 1 m3 má krychle o hraně 1 m. m3 je však pro většinu běžných potřeb jednotka velká, proto používáme menší jednotky – dm3, cm3, mm3. 1m3 Objem 1 dm3 má krychle o hraně 1 dm. 1 m 1 dm3 10 · 1 dm 1 dm 1 m3 = 1 m · 1 m · 1 m = 1m = 10 dm · 10 dm · 10 dm = 10 · 1 dm 1 m = 1 000 dm3 10 · 1 dm

Převody jednotek objemu: 1 km3 = 1 000 000 000 m3 1 m3 = 0,000 000 001 km3 1 m3 = 1 000 dm 3 = 1 000 000 cm3 = 1 000 000 000 mm3 0,001 m3 = 1 dm3 = 1 000 cm 3 = 1 000 000 mm3 0,000 001 m3 = 0,001 dm3 = 1 cm3 = 1 000 mm3 0,000 000 001 m3 = 0,000 001 dm3 = 0,001 cm3 = 1 mm3 · 1 000 · 1 000 000 000 · 1 000 · 1 000 km3 m3 dm3 cm3 mm3 : 1 000 000 000 : 1 000 : 1 000 : 1 000 V praxi užíváme pro měření objemu tzv. duté míry – litr (l), hektolitr (hl), mililitr (ml) 1 l = 1 dm3 1 l = 1 000 ml 1 ml = 1 cm3 1 m3 = 10 hl 1 hl = 100 l 1 m3 = 1 000 l

Určování objemu: U pravidelných těles objem vypočítáme z rozměrů: krychle r válec V = a · a · a V = π · r² · v odměrný válec kvádr koule V = a · b · c U kapalin objem měříme pomocí odměrné nádoby, odměrného válce nebo kádinky. Je to umožněno tím, že kapaliny přijímají tvar nádoby a jejich hladina je vodorovná. K měření určitého (jednoho) objemu užíváme kádinky, k měření více objemů – odměrné válce. kádinka

Před měřením si zjistíme: – v jakých jednotkách je stupnice odměrného – kolik jednotek odpovídá nejmenšího dílku – měřící rozsah stupnice – stanovíme odchylku měření (tj. polovina nejmenšího dílku) Z obrázku: – stupnice odměrného je v ml (může být i v cm³) – nejmenší dílek odpovídá 2 ml, výpočet (50 – 30) : 10 = 2 ^ zapisujeme 1 dílek = 2 ml – rozsah stupnice je od 20 ml (30 – 10 = 20) do 250 ml – odchylka měření je 1 ml (polovina nejmenšího dílku, tj. 2 : 2 = 1) Víte, že 1 hrnek má objem 250 ml. Do polévkové lžíce se vejde 17 ml kapaliny. Do malé lžičky se vejde 6 ml kapaliny.

Jak postupovat při určování objemu kapaliny Vybereme si odměrný válec s vhodným měřícím rozsahem a stupnicí. Odměrný válec postavíme na vodorovnou podložku. Kapalinu, jejíž objem chceme měřit, přelijeme do odměrného válce. Když se kapalina v odměrném válci ustálí, odstraníme skleněnou tyčinkou bublinky vzduchu, které se přichytili na stěně válce. Určíme, ke které čárce  stupnice nejblíže sahá hladina kapaliny ve válci. Na stupnici se díváme kolmo. Voda ve skleněném válci přilne ke stěnám, proto je u stěn hladina trochu výše než uprostřed válce. Hladina rtuti ve skleněném válci by naopak byla trochu výše ve středu než u stěn válce. Proto určujeme, kam sahá právě střední část hladiny kapaliny. V = 36 ml Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 77.