TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Algebra.
Dělitelnost 2, 3, 4, 5, 6, 10 Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Znaky dělitelnosti (10, 5, 2, 3, 9, 6, 4).
Násobek a dělitel. Jeden rohlík stojí 2 Kč. Kolik Kč budou stát dva, tři, čtyři, nebo pět rohlíků? Čísla 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16 atd. jsou násobky.
RoBla Číselné soustavy.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.
Dělitelnost přirozených čísel
Úpravy algebraických výrazů
Dělitelnost přirozených čísel
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
Mgr. Ladislava Paterová
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počítáme s celými čísly
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Lineární rovnice – 1. část
Rozšiřování a krácení zlomků
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Dělitelnost přirozených čísel
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Přednost početních operací
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MOCNINY s přirozeným exponentem
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Algebra II..
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_170
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Znaky dělitelnosti – teorie
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Opakování z 8.ročníku Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh Dělitelnost přirozených čísel.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Číselné soustavy.
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Celá čísla.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dělitelnost přirozených čísel
Dělitelnost přirozených čísel
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_104_M6
KOMBINAČNÍ ČÍSLA A BINOMICKÁ VĚTA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dělitelnost přirozených čísel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dělitelnost 2 Znaky dělitelnosti dvěma Příklady
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR PŘIROZENÁ a CELÁ ČÍSLA Mgr. Martina Fainová Poznámky ve formátu PDF

Přirozená čísla (N) vyjadřují nenulové počty věcí, objektů 1; 2; 3; 4; 5; … přirozených čísel je nekonečně mnoho každé následující číslo je o 1 větší než předchozí Obor přirozených čísel = přirozená čísla a operace sčítání a násobení ČÍSLO  ČÍSLICE skládá se z číslic 1; 2; 3 - čteme: jedna, dva, tři znak 0; 1; 2; …; 9 čteme: nula, jednička, dvojka, …

Prvočíslo a číslo složené = číslo, které má pouze dva dělitele - 1 a samo sebe – 1 není prvočíslo – prvočísla: 2; 3; 5; 7; 11; 13; 17; 19; … ČÍSLO SLOŽENÉ = číslo, které není prvočíslem ani číslem 1 – lze jej rozložit na součin prvočísel, např. 60 = 22  3  5 Poznámka: Prvočísel i složených čísel je nekonečně mnoho.

Dělitelnost DVĚMA  je na místě jednotek sudá číslice. TŘEMI Číslo a je dělitelné číslem b, jestliže po dělení čísla a číslem b dostaneme přirozené číslo. Poznámka: Čísla, která nemají jiného společného dělitele než 1 nazýváme NESOUDĚLNÁ. Číslo je dělitelné DVĚMA  je na místě jednotek sudá číslice. TŘEMI  je jeho ciferný součet dělitelný třemi. ČTYŘMI  je poslední dvojčíslí dělitelné čtyřmi. PĚTI  je na místě jednotek číslice 0 nebo 5.

Dělitelnost ŠESTI  je to číslo sudé a dělitelné třemi. OSMI Číslo je dělitelné ŠESTI  je to číslo sudé a dělitelné třemi. OSMI  je poslední trojčíslí dělitelné osmi. DEVÍTI  je jeho ciferný součet dělitelný devíti. DESÍTI  je na místě jednotek číslice 0. SEDMI, je-li dělitelný sedmi součet vypočtený tak, že poslední, předposlední, …, první číslici násobíme postupně opakujícími se čísly 1; 3; 2; 6; 4; 5. většinou výpočtem

Zbytky po dělení je-li číslo a dělitelné beze zbytku číslem b, pak jej lze zapsat ve tvaru: a = bk; k N Příklad: je-li číslo x dělitelné číslem 5, zapíšeme x = 5k ?? sudé číslo (dělitelné 2)  a = 2k není-li číslo a dělitelné beze zbytku číslem b, pak dostáváme zbytek po dělení Příklad: při dělení 4 můžeme dostat zbytek 0; 1; 2; 3 dostaneme-li při dělení 4 zbytek 2, zapíšeme: x = 4k + 2 ?? liché číslo (není dělitelné 2)  a = 2k + 1 (a = 2k – 1)

Cvičení Příklad 1: Určete největší dvojciferné prvočíslo. Příklad 2: Rozhodněte, která z daných čísel jsou prvočísla a čísla složená (ty rozložte na součin prvočísel): 8; 12; 37; 43; 55; 128; 625; 1 111; 3 522 Příklad 3: Určete, zda jsou daná čísla dělitelná 3; 4; 6; 8; 9: 12; 55; 128; 630; 2 364; 6 552; 8580; 15 379; 36 708 Příklad 4: Vyjádřete slovy význam zápisů a uveďte příklad: a = 2k + 1, b = 3k + 2, d = 5k + 3; c = 23k + 11

Desítková (dekadická) číselná soustava Číslicový zápis čísla poziční Číselná soustava nepoziční Desítková (dekadická) číselná soustava = poziční soustava o základu 10 Každé přirozené číslo a lze vyjádřit právě jedním způsobem ve tvaru a = an  10n + an-1 10n-1 + … + a1 101 + a0  100 an, an-1, a0 - číslice 0, 1, 2, …, 9 a an  0 10i - jednotka řádu i Příklad: 1253 = 1  103 + 2  102 + 5  101 + 3  100

Číslicový zápis čísla Další poziční soustavy - dvojková, šestnáctková Jednotky některých řádů mají speciální názvy: 102…sto 103…tisíc 106…milion 109…miliarda 1012…bilión 1018…trilión Další poziční soustavy - dvojková, šestnáctková Nepoziční číselná soustavy - římská Číslo 1 5 10 50 100 500 1000 Římská číslice I V X L C D M

Matematické operace v N SČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ komutativní komutativní asociativní asociativní platí distributivnost násobení vzhledem ke sčítání neutrálnost čísla 1 vzhledem k násobení UZAVŘENOST oboru vzhledem ke sčítání a násobení součtem (součinem) lib. přirozených čísel je opět číslo přirozené Poznámka: U rozdílu a podílu neplatí uzavřenost: Př. 2 - 6 = -4  N Rozdíl ani podíl nejsou komutativní, nelze měnit pořadí.

Cvičení Příklad 1: Vyjádřete obvyklým zkráceným zápisem v desítkové soustavě: 5  104 + 2  103 + 3  101 + 7  100 b) 8  106 + 4  104 + 1  103 + 9  102 Příklad 2: Vyjádřete rozvinutým desítkovým zápisem: 36 b) 704 c) 2 007 d) 1 856 124 Příklad 3: Zapište daná čísla v desítkové soustavě: VII; XXIII; XXXVI; XL; LX; CDXII; MCMLXIX Příklad 4: Zapište římskými číslicemi 38; 99; 334; 1989.

Celá čísla (Z) vyjadřují počtu věcí, prvků a jejich změny Příklad: +2 …přírůstek 2 ks; -5 …úbytek 5 věcí (Kč) Obor celých čísel = celá čísla a operace sčítání, odčítání a násobení ke každému celému číslu existuje číslo opačné číslo: a Příklad: k číslu 2 je opačné číslo -2 k číslu 0 je opačné číslo 0 k číslu -7 je opačné číslo 7 číslo opačné: -a {0}  prázdná množina

Matematické operace v Z SČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ komutativní komutativní asociativní asociativní platí distributivnost násobení vzhledem ke sčítání neutrálnost čísla 0 vzhledem ke sčítání neutrálnost čísla 1 vzhledem k násobení platí uzavřenost oboru Z vzhledem ke sčítání, násobení a odčítání

Cvičení Příklad 1: Vypočítejte zpaměti: 32 + (–47) (–7)  (–8) –28 – (–39) 8 – (–7) – (7 – 3) (14 – 9)  (9 – 14) (–3)  (–7) – 15 : 3 Příklad 2: Jaký je vztah mezi čísly přirozenými a celými? Příklad 3: Určete čísla opačná k číslu 11; -31; -(2+3); 128 Příklad 4: Vyjádřete daná čísla pomocí dělitele 5 a zbytků: 27; -53; 111; -202