Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : Matematika Třída : 7.B Vyučující : Mgr. Lenka Golová Datum : 2005-10-24 Téma vyučovací hodiny : „Vyjádření zlomků desetinným číslem „ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací HERMAN, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika-racionální čísla, procenta. Brno: Prometheus, 1994. ISBN 80-85849-49-6. COUFALOVÁ, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika pro 7.ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-678-6.
Desetinné zlomky Desetinné zlomky jsou zlomky, v jejichž jmenovateli je některé z čísel 10, 100, 1000,… Je to například:
Jak zapíšeme desetinný zlomek desetinným číslem? Zápis desetinného zlomku desetinným číslem znáte již z 5. třídy.
Jak zapíšeme desetinné číslo zlomkem? Zápis desetinného čísla zlomkem již také znáte. Mnohdy jej lze krácením vyjádřit zlomkem s jiným jmenovatelem, než 10, 100, 1000,… :
Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo? ROZŠÍŘENÍM ZLOMKU př.: zapiš zlomek desetinným číslem zlomek upravíme na základní tvar: = Pokud krácením nedostaneme desetinný zlomek, rozšířením převedeme zlomek na zlomek desetinný (ve jmenovateli zlomku dostaneme číslo 10, 100 nebo 1000)
Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo? Zlomek rozšíříme číslem 125, protože 8.125=1000 Desetinný zlomek zapíšeme desetinným číslem = 1,125 Tento způsob je vhodný použít tehdy, dokážeme-li snadno určit, kterým číslem je třeba původní zlomek rozšířit. Př.: = 0,75 ( rozšiřujeme 25 )
Lze každý zlomek vyjádřit jako desetinné číslo? DĚLENÍM př: zapiš zlomek desetinným číslem zlomek upravíme na základní tvar Čitatele zlomku vydělíme jmenovatelem 9 : 8=1,125 10 20 = 1,125 40
Samostatná práce - zapište desetinným číslem Zlomky , rozšiřováním = = 1,6 = = = = 0,6 Zlomky , dělením 9 : 2 = 4,5 = 4,5 10 = = 0,25 1 : 4 = 0,25 20 Základní tvar Rozšířit číslem 2 Krať na základní tvar Krať na základní tvar Rozšířit číslem 2
Jak postupovat u zlomků , , DĚLENÍM = 1:3 = 0,3333 dělení není ukončené, v podílu se opakuje číslice 3 = 5:6 = 0,8333 dělení není ukončené, v podílu se opakuje číslice 3 =13:11=1,1818 dělení není ukončené, v podílu se opakuje dvojčíslí 18
Jak postupovat u zlomků , , ROZŠÍŘENÍM = = = Ani v jednom případě nelze rozšířit na zlomek, jehož jmenovatel je roven některému z čísel 10,100,100,… Některé zlomky nelze zapsat desetinným číslem ….tyto zlomky lze zapsat PERIODICKÝM ČÍSLEM: = 0,3333 …= 0, (čteme: žádná celá, tři periodické) =0,8333 …=0,8 (čteme: žádná celá, osm desetin, tři periodické) =1,1818 …=1, (čteme: jedna celá, osmnáct periodických) PERIODA
Samostatná práce - zapište jako desetinné číslo a určete periodu ; Výsledky : = 0,
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Atraktivnost výuky. Usnadnění zápisu učiva pro učitele i žáky (počítačový text je přehlednější než ručně psaný zápis na tabuli). Názornost. Časová náročnost
Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Prezentaci je vhodné oživit efekty (atraktivnost). Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu.