10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přístupnost informací na webech Prezentace na seminář Parádní web Michal Rada, MVČR.
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Finanční vzdělávání jako pilíř ochrany spotřebitele na finančním trhu Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí ČR 27. listopadu 2009.
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Názory uživatelů a veřejnosti na přínosy informačních a komunikačních technologií ve veřejných knihovnách v ČR a EU Výsledky průzkumu Vít Richter Národní.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
I. Dálkový přístup k postupům řešení životních situací Krajský úřad Plzeňského kraje Václav Koudele.
VSTUPNÍ ANALÝZY A PRŮZKUM CÍLOVÝCH SKUPIN 1 Projekt HC 198/10 Sledování krátkodobých trendů v poptávce po pracovní síle.
Vybrané výsledky výzkumu: „Sledování trendů v oblasti veřejných informačních služeb“ Trendy k informační společnosti Prosinec 2005 / Pavel Šimoník - STEM/MARK,
Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál.
Czech POINT Pohodlná komunikace.
Statutární město Karlovy Vary
Konference MV Květen zásadně snížit byrokratickou zátěž všem promítnout jednou pořízený údaj všem OVM promítnout změnu existujícího údaje všem.
Prezentace k semináři „ePraha – výzvy a příklady řešení“ ANALÝZA INFORMAČNÍCH POTŘEB (V PRAZE) Březen 2006 / Petr ŽIŽKA / STEM/MARK, a.s.
Centrální elektronická podatelna a úřední deska Městský rok informatiky.
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Jednání implementátorů ORP Moravskoslezského kraje Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Datum: 20.
Vypracovaly: Nikola Dreslerová, Eva Šenkeříková
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Praha - eStrategie a průzkumy Realizace Informační strategie HMP a průzkum stavu městské informatiky ISSS/LORIS/V4DIS Jaroslav Šolc.
Webové stránky obcí jako zdroj informací pro občany Mgr. Andrej Kyselica Oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti Český statistický.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Ochrana obsahu ve virtuálním prostředí JUDR. TOMÁŠ NIELSEN, ROWAN LEGAL TINF 2010, Praha, KCP.
POSTAVENÍ ZÁKLADNÍ KNIHOVNY V OBCI KNIHOVNA ROKU Seminář regionální funkce knihoven ve Zlínském kraji Setkání starostů obcí a knihovníků okresu Zlín Eva.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Vybrané výsledky výzkumu: „Sledování trendů v oblasti veřejných informačních služeb“ Trendy k informační společnosti Hranice elektronické komunikace Prosinec.
ISSS, Jaroslav Winter BMI sdružení Veřejně přístupný Internet ano, nebo ne?
Mgr. LENKA FRANKOVÁ Zákon o svobodném přístupu k informacím v praxi Výsledky dotazníkového šetření.
Neber úplatky… …nebo se z toho zblázníš
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Projekty PHARE v gesci odboru informatizace veřejné správy Ministerstva vnitra ČR PHARE 97 informační a komunikační systémy VS přednáší Ing. Tomáš Holenda.
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Využívání elektronických informačních zdrojů na UP v Olomouci Celostátní porada vysokoškolských knihoven
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Přednost početních operací
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Vybrané výsledky výzkumu: „Sledování trendů v oblasti veřejných informačních služeb“ Internetová a neinternetová populace versus veřejná správa Konference.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
Špička v každém směru IT 3 Od elektronické podatelny k řešení problému elektronického podání Ing. Martin Vimr obchodní ředitel.
MV ČR 1 Nové podmínky pro krajské projekty Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
ISSS 2008 VÝZKUM INFORMAČNÍCH ZDROJŮ Duben 2008 / Prezentace syndikovaného výzkumu pro vybrané Krajské úřady / Jan Tuček / STEM/MARK, a.s.
eGovernment Informační systémy ve státní správě a samosprávě
PSI a rozvoj IS J. Svoboda, MV ČR, OIVS. Národní konference – Praha 23. ledna 2008 Úvod Zákonná úprava Hodnocení stavu Veřejné informační služby Závěr.
Seminární práce z předmětu SIPOL
government Zpracovali: Petra Vilímová , Monika Vatrtová,
Standard ISVS a weby KrÚ a MěÚ Jaroslav Svoboda Ministerstvo vnitra ČR.
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
Březen – měsíc internetu podeváté aneb Na úřad přes internet Jaroslav Winter BMI sdružení ISSS, Hradec Králové
Veřejné informační služby a Standardy ISVS
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Sdílení dat o veřejné správě Jaroslav Svoboda MV, úsek informatiky odbor informatizace veřejné správy.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Základy práce s portálem CzechPOINT. 2 Úřad na cestě k lidem Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál Asistované místo výkonu veřejné správy.
Seminář k soutěži Parádní web 21. leden 2014 Ing. Kamil Válek tajemník Městského úřadu Uherský Brod.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
Trendy k informační společnosti
Transkript prezentace:

10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR

ARCHIVY, KNIHOVNY, MUZEA V DIGITÁLNÍM SVĚTĚ prosince 2010 Úvod Informační potřeby občanů  Obecná informovanost  Zdroje informací a kontakt s úřady  Typy vyhledávaných informací  Vztah občan – úřad  Internet

Úvod Analýza, průzkum a sledování trendů v oblasti informací veřejné správy (2000 až 2009) STEM/MARK, a.s. (2001 – Taylor, Nelson, Sofres Faktum)

Schéma sociologického výzkumu

Obecná informovanost Zájem veřejnosti o informace z veřejné správy Aktivní či pasivní role při jejich získávání Celková míra informovanosti Znalost zákona o svobodném přístupu k informacím

Informační potřeby občanů „ Jak mnoho se zajímáte o informace veřejné správy“

Vyhledáváte aktivně informace úřadů a veřejných institucí?

Obecná informovanost

41 % respondentů se zajímá o informace úřadů a veřejných institucí, z toho jen 4 % velmi mnoho 35 % populace se při získávání informací chová aktivně Graf typologie respondentů 66 % nezná obsah nebo neslyšel o zákonu o svobodném přístupu k informacím (č.106/1999 Sb.)

Typy vyhledávaných informací Nejhůře dostupné informace Chybějící informace

Vyhledávané informace [%]

Vyhledávané informace [%]

Vztah občan – úřad Přístup občanů k úřadům Obavy ze zneužití osobních údajů Ochota poskytnout osobní údaje Biometrické prvky

Míra informovanosti o předpisech, nařízeních a zákonech určených občanům

Vztah občan – úřad 78 % občanů dává přednost osobnímu jednání 62 % předpokládá, že internet se stane během 5 let při styku s občany nezbytností a každý by se měl s internetem naučit pracovat 57 % přístup úředníků při poskytování informací se zlepšuje 52 % dotázaných je přesvědčeno, že informace od úřadů a institucí v běžném životě nepotřebují

Zdroje informací a kontakt s úřady Způsob získávání informací Nejčastěji využívaný zdroj informací Nejčastější kontaktované úřady a instituce Frekvence kontaktů s úřady Forma komunikace

Nejčastěji využívaný zdroj informací Obecná populace

Zdroje informací a kontakt s úřady Nejvýznamnějším zdrojem informací jsou členové rodiny 26%, osobní jednání 21%, pak přátelé a známí 11% Nejčastěji kontaktovanými úřady jsou obecní a městské 56%, zdravotní pojišťovny 29%, info střediska 27% Převažuje osobní komunikace s úřady

Elektronická komunikace s úřady Komunikace s úřady prostřednictvím internetu Elektronický podpis Elektronické podání Webové stránky úřadů Czech POINT Datové schránky Základní registry

Znalost získání elektronického podpisu

Přehlednost aktivit veřejné správy v oblasti užívání ICT

Elektronická komunikace s úřady Skutečně využívá elektronickou komunikaci s úřady 22 % obecné populace, s VŠ 49 % 52 % dotazovaných má obavu ze zneužití elektronické populace 35 % respondentů nedokáže posoudit přehlednost aktivit veřejné správy v oblasti IT 27 % dotázaných se domnívá, že aktivity VS v IT jsou přehledné

Elektronická komunikace s úřady 50 % účastníků průzkumu si myslí, že eGovernment povede ke zjednodušení komunikace občanů s úřady Zavedení elektronické komunikace potřebují  Sociální služby a dávky – 44 %  Daně a poplatky – 43 %  Zdravotnictví – 38 % (v roce 2008 to bylo 47%)

Elektronická komunikace s úřady Czech POINT – 60 % zná a hodnotí ji jako moderní, užitečnou a rychlou službu 20 % obecné populace ji využilo 60 % populace má povědomí o datových schránkách ví o možnosti komunikace s VS 59 % respondentů by ocenila uložení dat v základních registrech místo opakovaného vyplňování úředních formulářů

Internet Přístup k internetu Důvody nevyužívání internetu Využití internetu při řešení konkrétních situací

Přístup k internetu [%]

Využití internetu k řešení životních situací [%]

Internet 63% populace má přístup a využívá jej 28% populace nemá přístup a stejný podíl populace internet ke svému životu nepotřebují 27% uvádí, že s internetem pracovat neumějí

Porovnání struktury vzorků Obecná populace 2538Uživatelé internetu 1116

Porovnání struktury vzorků Vzdělání Obecná populace 2538Uživatelé internetu 1116

Závěry V uplynulém desetiletí došlo k významnému nárůstu uživatelů internetu z 23 na 72 % Vztah k potřebě informací o veřejné správě se mění velmi málo (souvislost se stavem společnosti) Dochází k vyrovnání výsledků analýz u obecné populace a uživatelů internetu

Děkuji za pozornost