Matematika Téma č. 5 Funkce. 5.1. Základní pojmy /main terms/основные термины  Reálná funkce f jedné reálné promĕnné x je množina f uspořádaných dvojic.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta Katedra matematiky Didaktika matematiky Akademický rok: 2003 – 2004 Zpracoval: Jan.
Advertisements

Pojem FUNKCE v matematice
* Lineární funkce Matematika – 9. ročník *
F U N K C E III Funkce 20 Goniometrické funkce s absolutní hodnotou
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
F U N K C E II Funkce 5 Mocninná funkce 3 Čihák Plzeň 2013, 2014.
Mgr. Vladimír Wasyliw - s využitím práce Mgr. Petra Šímy – SŠS Jihlava
Lineární funkce a její vlastnosti
Pojem funkce Lineární funkce Kvadratické funkce
Základy infinitezimálního počtu
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Funkce Vlastnosti funkcí.
KVADRATICKÁ FUNKCE.
Základy infinitezimálního počtu
Čihák Plzeň 2013, 2014 Funkce 11 Kvadratická funkce 3.
Funkce.
Vlastnosti funkcí Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A13 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
F U N K C E.
MATEMATIKA I.
Kvadratická funkce Lukáš Zlámal.
Exponenciální funkce Körtvelyová Adéla G8..
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_89.
Funkce Základní pojmy. Funkce - Základní pojmy Základní pojmy Funkce  Funkce je pravidlo, které každému reálnému číslu z určité podmnožiny množiny 
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_95.
Funkce Funkce f reálné proměnné x je předpis, který každému x e R přiřadí nejvíc jedno y e R tak, že y = f(x) Definiční obor funkce D je množina všech.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08B09 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníProsinec.
Kvadratická funkce. Co je to funkce Každému prvku x z definičního oboru je přiřazeno právě jedno číslo y z oboru hodnot x je nezávisle proměnná y je závisle.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
VLASTNOSTI FUNKCÍ Příklady.
Lineární lomená funkce
Procvičování vlastnosti kvadratické funkce. Určete vlastnosti funkcí z minulého procvičování.
Logaritmické funkce Michal Vlček T4.C.
Čihák Plzeň 2013, 2014 Funkce 4 Mocninná funkce 2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_87.
Funkce a jejich vlastnosti
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Čihák Plzeň 2013, 2014 Funkce 10 Kvadratická funkce 2.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
MIROSLAV KUČERA Úvodní informace Matematika B 2
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A10 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Matematický milionář Foto: autor
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A11 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák FUNKCE – lineární Co znamená lineární? Jak souvisí lineární funkce s přímou.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Matematický milionář Foto: autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Funkce a jejich vlastnosti
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Cvičení V této kapitole můžete procvičit probrané téma. Jednotlivá cvičení obsahují správné řešení s postupem. Po zobrazení zadání se dalším(dalšími) kliknutím(kliknutími)
Graf a vlastnosti funkce
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
8. Vlastnosti funkcí – monotónnost funkce
Lineární funkce a její vlastnosti
Autor.Mgr.Magdaléna Štefaničková
Funkce a jejich vlastnosti
MATEMATIKA 1: FUNKCE, ROVNICE A NEROVNICE
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kvadratická funkce Matematika – 9.ročník VY_32_INOVACE_
Transkript prezentace:

Matematika Téma č. 5 Funkce

5.1. Základní pojmy /main terms/основные термины  Reálná funkce f jedné reálné promĕnné x je množina f uspořádaných dvojic [x,y]єRxR, pro kterou platí: ke kazdemu xєR existuje nejvýše jedno yєR tak, že [x,y]єf.  Definiční obor funkce f je množina D={xєR; existuje právĕ jedno yєR;[x,y]єf}.  Obor hodnot funkce f je množina H={yєR; existuje právĕ jedno xєR;[x,y]єf}.

5.1. Základní pojmy /main terms/основные термины  Graf funkce f v kartézské soustavĕ souřadnic je množina všech bodů roviny o souřadnicích [x, f(x)]

5.1. Základní pojmy /main terms/основные термины  Funkce se dá definovat tabulkovĕ X Y

5.2. Rovnice/equation/уравнение  Y=x²+1 D:xє(-∞;+ ∞) H:y є<1;+ ∞)  Y=√(x-5) D:xє<5;+ ∞) H:y є<0;+ ∞)  Y=sin²x/|x-4| D:xє(-∞;4)U(4;+ ∞) H:y є<0;+ ∞)  Y=log(x-3) D:xє(3;+ ∞) H:y є(-∞;+ ∞)  Y=x+1 D:xє(-∞;+ ∞) H:y є (-∞;+ ∞)

5.2. Rovnice/equation/уравнение  Y=log(x-3)/2-√(x-5) D:x-3>0 U 2-√(x-5)≠0 U x-5≥0 x>3 U 4 ≠x-5 U x ≥5 x>3 U x ≠9 U x ≥5 D: xє<5;9) U (9; +∞) H:y є(- ∞; +∞)

5.3. Definiční obor funkce Uvažujte funkci danou předpisem F(x)=√((4-x²)/(1+3x²)) a) Určete definiční obor funkce Protože x²>0, 3x²>0 1+3x²>0 a ≠0 pro xє(-∞;+∞) definiční obor funkce určuje vĕta 4-x², které musí být ≥0. A proto x²≤4 D:

5.4. Obor hodnot funkce Uvažujte funkci danou předpisem F(x)=√((4-x²)/(1+3x²)) b) Určete obor hodnot funkce Protože F(x)=√ y muže být jenom ≥0. A tak: H:yє<0; +∞)

5.3. Definiční obor funkce(2) c) Vypočtĕte průsečík grafu funkce s osou x Dejme tomu y=0 Jmenovatel 1+3x²≠0 4-x² musí být =0. A tak máme dva body A[-2;0] a B[2;0]

5.3. Definiční obor funkce(3) d) Vypočtĕte průsečík grafu funkce s osou y Dejme tomu x=0 F(x)=√((4-0)/(1+0)) A tak máme bod C[0;2]

5.5. Složená funkce Dejme tomu F(x)= sin²(2x) To znamená, že máme řetízek přemĕn: u=2x => v=sinu => F(x)=v² Tato funkce je složená Jestli y=x² => x=√y tyto funkce jsou obrácení(inverzní)

5.6. Vlastnosti funkce Důležité pojmy: funkce rostoucí, klesající, nerostoucí, neklesaíjcí, prostá, inverzní, funkce sudá, lichá, funkce shora omezená, omezená, funkce periodická, funkce složená

5.6. Vlastnosti funkce  funkce rostoucí  funkce omezená

5.6. Vlastnosti funkce  funkce sudá  funkce lichá

5.6. Vlastnosti funkce  funkce periodická

5.6. Vlastnosti funkce  Lineární funkce A x + B y = C

5.6. Vlastnosti funkce  Hyperbola y = k / x,

5.6. Vlastnosti funkce  Parabola

5.6. Vlastnosti funkce  Parabola y = ax² + bx + c C [-b/2a; -D/4a] D=b ²-4ac

5.6. Vlastnosti funkce  Mocninná funkce

5.6. Vlastnosti funkce funkce inverzní

5.6. Vlastnosti funkce  Exponenciáiní funkce

5.6. Vlastnosti funkce  Logaritmická funkce y = log x

5.6. Vlastnosti funkce  Y=sinx, y=cosx

5.6. Vlastnosti funkce  Y=tanX, y=cotX

5.6. Vlastnosti funkce  Y=arcsinX, y=arccosX

5.6. Vlastnosti funkce  Y=arctanX, y=arccotX

5.7. Pomĕry u grafu funkce  y= f (x) + A

5.7. Pomĕry u grafu funkce  y= f (x-a)

5.7. Pomĕry u grafu funkce  y=k f (x)

5.7. Pomĕry u grafu funkce  y= f (k x)

5.7. Pomĕry u grafu funkce  y= - f (x)

5.7. Pomĕry u grafu funkce  y=|f (x)|

5.7. Pomĕry u grafu funkce  y= f (-x)

5.7. Pomĕry u grafu funkce  y= f (|x|)

Funkční zkouška/tests/тесты  Určete definiční obor funkce: f(x)=sqrt(logX) f(x)=sqrt(log(logX)) f(x)=sqrt(x)/sqrt(6-5x) f(x)= sqrt((2X-1)(X+3)) f(x)= 1/sqrt(2x²+5x-3) f(x)=sqrt((x-1)/|x-1|) f(x)=3/log(sqrt((2x+1)/(4-x)) f(x)=sqrt(|x|-1) f(x)=log(sinX) v intervalu f(x)=log(- x²+6x-9)

Funkční zkouška/tests/тесты  Určete definiční obor funkce: f(x)=log(1-3/(x+1)) f(x)=√(|x|-1) f(x)=√(3x-x²) f(x)= √(x²-3) + √(3-x²) f(x)= √(x+2)/(4-x)) f(x)=(x-1)/(x √2-x-x²) f(x)=log(|x+1| - |2x+1| +2) f(x)=log(|2x+2|+|3x+1|-5) f(x)= √((3x-x²+10)/(40+2x²)) f(x)= √((20-x²-x)/(11x²+5))

Funkční zkouška/tests/тесты  Určete obor hodnot funkce: f(x)=sqrt(logX) f(x)=sqrt(log(logX)) f(x)=sqrt(x)/sqrt(6-5x) f(x)= sqrt((2X-1)(X+3)) f(x)= 1/sqrt(2x²+5x-3) f(x)=sqrt((x-1)/|x-1|) f(x)=3/log(sqrt((2x+1)/(4-x)) f(x)=sqrt(|x|-1) f(x)=log(sinX) v intervalu f(x)=log(- x²+6x-9)

Funkční zkouška/tests/тесты  Určete obor hodnot funkce: f(x)=log(1-3/(x+1)) f(x)=√(|x|-1) f(x)=√(3x-x²) f(x)= √(x²-3) + √(3-x²) f(x)= √(x+2)/(4-x)) f(x)=(x-1)/(x √2-x-x²) f(x)=log(|x+1| - |2x+1| +2) f(x)=log(|2x+2|+|3x+1|-5) f(x)= √((3x-x²+10)/(40+2x²)) f(x)= √((20-x²-x)/(11x²+5))

Funkční zkouška/tests/тесты  Vypočtĕte průsečíky grafu funkce s osou x f(x)=sqrt(logX) f(x)=sqrt(log(logX)) f(x)=sqrt(x)/sqrt(6-5x) f(x)= sqrt((2X-1)(X+3)) f(x)= 1/sqrt(2x²+5x-3) f(x)=sqrt((x-1)/|x-1|) f(x)=3/log(sqrt((2x+1)/(4-x)) f(x)=sqrt(|x|-1) f(x)=log(sinX) v intervalu f(x)=log(- x²+6x-9)

Funkční zkouška/tests/тесты  Vypočtĕte průsečíky grafu funkce s osou x f(x)=log(1-3/(x+1)) f(x)=√(|x|-1) f(x)=√(3x-x²) f(x)= √(x²-3) + √(3-x²) f(x)= √(x+2)/(4-x)) f(x)=(x-1)/(x √2-x-x²) f(x)=log(|x+1| - |2x+1| +2) f(x)=log(|2x+2|+|3x+1|-5) f(x)= √((3x-x²+10)/(40+2x²)) f(x)= √((20-x²-x)/(11x²+5))

Funkční zkouška/tests/тесты  Vypočtĕte průsečíky grafu funkce s osou y f(x)=log(1-3/(x+1)) f(x)=√(|x|-1) f(x)=√(3x-x²) f(x)= √(x²-3) + √(3-x²) f(x)= √(x+2)/(4-x)) f(x)=(x-1)/(x √2-x-x²) f(x)=log(|x+1| - |2x+1| +2) f(x)=log(|2x+2|+|3x+1|-5) f(x)= √((3x-x²+10)/(40+2x²)) f(x)= √((20-x²-x)/(11x²+5))

Funkční zkouška/tests/тесты  Vypočtĕte průsečíky grafu funkce s osou x f(x)=sqrt(logX) f(x)=sqrt(log(logX)) f(x)=sqrt(x)/sqrt(6-5x) f(x)= sqrt((2X-1)(X+3)) f(x)= 1/sqrt(2x²+5x-3) f(x)=sqrt((x-1)/|x-1|) f(x)=3/log(sqrt((2x+1)/(4-x)) f(x)=sqrt(|x|-1) f(x)=log(sinX) v intervalu f(x)=log(- x²+6x-9)

Funkční zkouška/tests/тесты  Sestrojte graf funkce: f(x)=2x²-4x f(x)=x²-x f(x)=-x²-x f(x)= -2x²+3x f(x)= x² f(x)=2x²+x f(x)=-x² f(x)=-2x²+3x f(x)=1/2x² f(x)=(x²-3)-5x-3x²

Funkční zkouška/tests/тесты  Napište kvadratickou funkci, jejiž graf procházi danými body: A=[1,0], B[2,3], C=[3,10] A=[1,4], B[7,3], C=[0,10] A=[0,0], B[2,3], C=[3,0] A=[1,1], B[2,2], C=[3,3] A=[1,0], B[0,3], C=[3,0] A=[1,2], B[2,3], C=[3,4] A=[1,6], B[7,3], C=[0,10] A=[6,6], B[2,3], C=[3,10] A=[7,1], B[2,3], C=[10,10] A=[0,0], B[1,1], C=[2,2]