SPECIFIKA VÝUKY POČÍTAČOVÝCH KURZŮ UNIVERZITY TŘETÍHO VĚKU Michal Vojkůvka
Projekty U3V EuCoNet zvýšení využití Internetu seniory SEN-NET obecná problematika vzdělávání seniorů v oblasti ICT ADD-LIFE zvýšení kvality života seniorů prostřednictvím mezigeneračních kontaktů
Počítačová učebna U3V 15 počítačů CPU Intel Core 2 Duo E GHz RAM 1 GB HDD 80 GB DVD RW LightScribe sluchátka s mikrofonem webová kamera flashdisk 1 GB LCD monitor 19”
Nabízené počítačové kurzy A – Začátečníci B – Pokročilí D1 – Tvorba webových stránek 1 E – Tvorba prezentací C8 – Informační technologie 8 D2 – Tvorba webových stránek 2 C1 – Informační technologie 1
Nabízené počítačové kurzy Kurz A – Začátečníci Seznámení s prostředím operačního systému MS Windows, základy ovládání textového editoru MS Word, práce s Internetem (prostředí prohlížeče Internet Explorer, vyhledávací servery a jejich využití). Kurz B – Pokročilí Pokročilá práce v prostředí operačního systému MS Windows, pokročilá práce v textovém editoru MS Word (styly, tabulky, vkládání vzorců, …), základy ovládání tabulkového procesoru MS Excel (tvorba a úprava jednoduchých vzorců, tvorba grafů).
Nabízené počítačové kurzy Kurz C1 až C8 – Informační technologie 1 až 8 Úvod do počítačových sítí, elektronická pošta, multimediální komunikace, internetová telefonie, zpracování zvuku na počítači, práce s digitálním fotoaparátem, práce se scannerem, zpracování digitálního videa, Google Earth, problematika počítačových virů, příjem DVB-T na počítači, GPS. Kurz D1 – Tvorba webových stránek 1 Služba WWW (význam, historie), jazyk HTML (základní struktura HTML dokumentu, značky HTML a jejich atributy).
Nabízené počítačové kurzy Kurz D2 – Tvorba webových stránek 2 HTML (formuláře, rámy, kaskádové styly, dynamické HTML), JavaScript (úvod, objektový model dokumentu, události, základní příkazy JavaScriptu, algoritmizace na bázi JavaScriptu). Kurz E – Tvorba prezentací Základy ovládání aplikace MS PowerPoint, tvorba prezentací, animace, pravidla pro správné vytváření prezentací, spolupráce s dalšími programy balíku MS Office.
Specifika vzdělávání starších lidí Vzdělávání seniorů vychází ze životních zkušeností. Většina posluchačů stále pracuje na svém osobním rozvoji a chce se učit novým věcem. U posluchačů je třeba vybudovat chuť překonávat překážky. Učitel plní často úlohu „rádce“, který usnadňuje proces vzdělávání. Senioři vyžadují více času pro plnění zadaných úkolů i více příležitostí pro procvičení nových znalostí.
Specifika vzdělávání starších lidí Látku je třeba vykládat pomalu. Je dobré látku často opakovat. Senioři mají většinou přesnou představu o tom, co by se chtěli naučit, často směřují ke konkrétnímu cíli. Starší lidé mají často problémy se zrakem a sluchem. Senioři mají někdy problémy s eliminací irelevantních informací. Nikdy by se nemělo odbíhat od tématu. Měl by se používat individuální přístup. V učebně být raději již 5 minut před začátkem hodiny – senioři mají rádi přesnost.
Role vyučujícího Každý vyučující musí umět jasně stanovit, popsat a dosáhnout cíle výuky navodit vztah vzájemné důvěry, podpory, ale i respektu aktivně naslouchat a správně se ptát přijímat nové podněty, myšlenky a nápady motivovat motivaci udržet pracovat se zpětnou vazbou sledovat pokrok seniorů a v případě potřeby se přizpůsobit nově vzniklým potřebám
Mezigenerační výuka v rámci projektu ADD-LIFE
Mezigenerační výuka kurz Multimediální komunikace