D) Užitek a optimální rozhodnutí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Změna optima při změně mzdové sazby
C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Produkční a nákladová funkce
D) Substituční a důchodový efekt
B) Optimum a volný čas.
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
Mikroekonomie II Všeobecná rovnováha Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Teorie chování spotřebitele
Chování spotřebitele a teorie užitku
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Produkční analýza firmy
Elasticity poptávky a nabídky
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Teorie chování spotřebitele
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele
2. Analýza spotřebitelské poptávky
II. Analýza poptávky Přehled témat
Mikroekonomie II úvodní přednáška
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Analýza chování spotřebitele
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Poptávka po volném čase
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

D) Užitek a optimální rozhodnutí

Užitek a jeho měření Cíl spotřebitele = maximalizace užitku. Užitek - U (Utility) vyjadřuje míru uspokojení potřeb závisí na množství spotřebovaných statků, jejich kvalitě statků a subjektivním vtahu spotřebitele k danému statku (výrobku nebo službě).

Měřitelnost užitku Kardinalisté užitek je měřitelný (v “utilech“ nebo v peněžních jednotkách) Ordinalisté užitek není možné měřit

Celkový a mezní užitek Celkový užitek - TU (Total Utility) - vyjadřuje celkovou míru uspokojení potřeby Mezní užitek - MU (Marginal Utility) - o kolik se zvětší TU, když se spotřebované množství zvýši o 1 jednotku Zákon klesajícího mezního užitku: s rostoucí spotřebou daného statku mezní užitek klesá; čím větší je spotřeba, tím menší je mezní užitek

Křivka celkového a mezního užitku

Optimum spotřebitele a formování individuální poptávky za předpokladu přímé měřitelnosti užitku tj. kardinalistická verze Hledáme optimum při spotřebě 1 statku: racionální spotřebitel při nákupu porovnává užitek a náklady podle toho nakoupí množství (Q)

Kardinální měření konkrétní čísla – užitek se vyjadřuje v peněžních jednotkách TU – ohodnocený v celkovém množství peněz, které je spotřebitel ochoten zaplatit za celkové množství produktu nebo služby MU – vyjádřen peněžní částkou, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit za dodatečnou jednotku spotřebního statku

Mezní užitek a cena Je možné, že mezní užitek je větší než cena výrobku  zvýšit nákup ….................................… MU > P mezní užitek je menší než cena výrobku  snižování nakupovaného množství .… MU < P mezní užitek je shodný s výší ceny  nakupované množství se nemění……..MU = P

Optimální rozhodnutí Pokud MU > P  zvýšení Q MU < P  snížení Q MU = P  Q zůstane nezměněno, jedná se o optimální rozhodnutí spotřebitele Optimum při spotřebě více statků:

Odvození individuální křivky poptávky Zjišťujeme individuální poptávku – jaké množství bude spotřebitel nakupovat při různých úrovních ceny: při určité ceně (P1) kupuje konkrétní množství (X1) zvýší-li se cena P2→ MU se vyrovná s P pouze při menším množství X2 sníží-li se cena P3 → MU se vyrovná s P pouze při větším množství X3 Individuální poptávka je určena vývojem mezního užitku spotřebitele.

Optimum spotřebitele a formování individuální poptávky za předpokladu neměřitelnosti užitku tj. ordinalistická verze s použitím indiferenční analýzy: Indiferenční soubor - kombinace dvou statků, které přinášejí spotřebiteli stejný užitek Indiferenční křivka - všechny kombinace statků, které přinášejí stejný užitek Indiferenční mapa - soubor indiferentních křivek

Indiferenční křivka Sklon křivky ukazuje míru nahraditelnosti dvou statků = míru substituce

Mezní míra substituce - MRS vyjadřuje míru nahraditelnosti dvou statků při zachování konstantního užitku vyjadřuje změnu množství jednoho statku v důsledku změny množství druhého statku při konstantním užitku:

Specifické preference dokonalé substituty - takové dva statky, které se nahrazují ve spotřebě ve fixní (konstantní) proporci např. 1 hodinu squashe vyměním bez ztráty užitku za 2 hodiny tenisu dokonalé komplementy - doplňují se ve spotřebě (spotřebovává je současně), a to v přesné fixní proporci např. k jednomu páru sjezdových lyží potřebuji jeden pár sjezdových hůlek

Rozpočtové omezení - BL představuje všechny maximálně dostupné kombinace statků při určité výši příjmu a při daných cenám obou statků Rovnice linie rozpočtu: I = X · Px + Y · Py Z rovnice lze odvodit sklon linie rozpočtu:

Rozpočtové omezení a změna ceny Px roste - křivka BL se pootáčí na ose x směrem k počátku; Px klesá – křivka BL se pootáčí na ose x směrem od počátku.

Optimální rozhodnutí určuje bod dotyku rozpočtové přímky a indiferenční křivky (BL je tečnou nejvyšší dosažitelné IC) sklon BL = sklon IC v daném bodě (MRS)

Grafické řešení optima

Změna ceny a poptávané množství Vliv změny ceny na optimum – změna relativní ceny – změna MRS - pootočení BL:

Vliv změny příjmu na poptávku se změnou příjmu se rozpočtové omezení mění (Px/Py je konstantní): zvýšení příjmu – růst rozpočtového omezení - posun BL od počátku (rovnoběžně); snížení příjmu - snížení rozpočtového omezení - posun BL k počátku (rovnoběžně);