E) Elasticita a težní poptávka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MODEL IS-LM.
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Poptávka na trhu zboží a služeb
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
TRŽNÍ POPTÁVKA A JEJÍ ELASTICITY
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Odvození nabídkové křivky
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2. Analýza spotřebitelské poptávky
Základní předpoklady lidského jednání
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Poptávka Rozhodování za rizika
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Úvodní seminář Národní hospodářství
Poptávka po volném čase
2. Tržní poptávka a elasticita
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

E) Elasticita a težní poptávka

Elasticita poptávky vyjadřuje citlivost, pružnost, reakce spotřebitele na změnu tržních podmínek (cen, důchodu). důchodová – citlivost na změnu důchodu: - o kolik % se změní poptávané množství, když se cena změní o 1% cenová elasticita – míra citlivosti spotřebitele na změnu ceny: - o kolik % se změní poptávané množství, když se cena změní o 1%. (2) Libuše Macáková

Koeficient cenové elasticity poptávky = procentní změna množství / procentní změna ceny (2) Libuše Macáková

Hodnota cenové elasticity vychází zpravidla záporná, protože snížení ceny vyvolá zájem o větší množství dle konvence se uvádí kladná, resp. v absolutní hodnotě. (2) Libuše Macáková

Elastická a neelastická poptávka Jestliže: EDP > 1 → elastická poptávka (1% změna ceny vyvolala > než 1% změnu QD) - křivka poptávky je plochá EDP < 1 → neelastická poptávka (1% změna ceny vyvolala < než 1% změnu QD ) - křivka poptávky je strmá EDP < 1 → jednotkově elastická poptávka (1% změna P →1 % změna QD) (2) Libuše Macáková

Dokonale elastická a neelastická poptávka EDP = ∞ …… dokonale elastická poptávka - sklon křivky poptávky je nulový (rovnoběžná s osou x) EDP = 0 …... dokonale neelastická poptávka - sklon křivky poptávky je nekonečný (rovnoběžná s osou y) (2) Libuše Macáková

Faktory ovlivňující cenovou elasticitu povaha statků (resp.luxusnost) - čím luxusnější, tím větší elasticita podíl výdajů na daný statek - čím vyšší, tím elasticita je taky větší existence a dostupnost substitutů - čím více substitutů, tím vyšší elasticita čas - čím více času, tím vyšší elasticita (2) Libuše Macáková

Tržní poptávka - poptávka po jednom druhu zboží - poptávka všech spotřebitelů po daném statku Odvození tržní poptávky: zjistíme ji součtem všech individuálních poptávek pro každou úroveň ceny sčítáme poptávaná množství jednotlivých domácností (2) Libuše Macáková

Algebraický součet P1 = 30 – 2Q1 a P2 = 30 - 3Q2 Q1 = 15 – (P/2) a Q2 = 10 – (P/3) Qtrh = Q1 + Q2 …,,,,,.. P = 30 – (60/5) (2) Libuše Macáková

Grafický součet Odvození křivky tržní poptávky horizontálním součtem indivi- duálních křivek poptávky: D = dX1 + dX2 (2) Libuše Macáková