e-business, e-commerce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Tvorba cen v maloobchodě
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Podnikové informační systémy úvod
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Elektronický obchod. Požadavky na funkčnost aplikace nabídka zboží zboží se může prodávat za různé ceny (akční nabídky, sezónní výprodeje) evidence zákazníků.
Procesy Informační proces
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
BI, e-commerce Ing. Jiří Šilhán. Úroveň informatiky.
Ruber, Saitz.  Customer Relationship Management  Systémy pro řízení vztahů se zákazníky  Zjednodušeně : ◦ shromažďování ◦ zpracování ◦ využití informací.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Oblast nástrojů Prostředí Popis produktů Kritéria Vyhodnocení.
Informační systémy podnikové systémy CRM
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Referenční modely ERP Procesní dekompozice ERP: MTS, MTO, ATO, ETO
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
3. Životní cyklus a procesy projektu
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
„Zkušenosti s eProcurementem ve státní správě ČR“ Ing. Dalibor Wijas, MBA B2B Centrum a.s. Government electronic Marketplace Elektronické tržiště veřejné.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
TYPOLOGIE V OBLASTI E- BUSINESS. E-business – veškeré formy elektronické komunikace a obchodování, kdy jsou využívány internet, intranet, extranet E-comerce.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Dodatek k prezentaci Logistické systémy vývoj, charakteristika a použití Lenka Stiessová Pavla Muhlbachová Jana Jurková Sanjin Hasić Jiří Ullmann.
Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy eDoceo Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy Tomáš Hrdonka.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Business novýma očima Elektronické tržiště veřejné správy CenTrade Ing. Michal Rosenbaum konference ISSS
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
INTERNETOVÝ OBCHOD S POČÍTAČOVÝMI KOMPONENTY. PŘEDSTAVENÍ SKUPINY Zuzana Malaníková Ondřej Břížek Aleš Pěnkava Jiří Vávra Jaromír Veber.
Období snižování nákladů Důvody proč vzdělávat a jejich zřetelnost Hynek Rais Česká pojišťovna 22. července 2004.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Organizace a organizování podniku
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Vyřizování objednávek – objednávkový cyklus, formy objednávek
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
2. Životní cyklus a procesy projektu
11. Přednáška - Elektronické podnikání (E – Business)
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Možná podpora na získání ETV certifikátu z OP PIK Ing. Radek Navrátil, září 2016.
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Vyhýbání se daňovým povinnostem v digitální ekonomice
Transkript prezentace:

e-business, e-commerce KIP - PEPR e-business, e-commerce

e Business v řízení firmy tři hlavní etapy vývoje: 1. užití interních zdrojů, snižování nákladů, zvyšování efektivity řídících a obchodních procesů - spojené s implementacemi ERP, BI, BPR 2. interorganizační systémy založené na elektronické výměně dat mezi ekonomickými subjekty - EDI; 1:1 3. vytváření společných elektronických obchodních komunit - M:N

Aplikace elektronické podnikání (e-Business) v nejrůznějších formách, jako je elektronické zásobováni (e- procurement), elektronická tržiště (e Marketplace) a elektronický obchod (e-Commerce) řízení dodavatelských řetězců s vazbou na metody progresivního plánování a rozvrhování (SCM) řízení vztahů se zákazníky (CRM) a jeho další modifikace

Vztahy aplikací v řízení externích vztahů firmy

Základní vztahy v elektronickém podnikání

Typy obchodních vztahů - B2x výměna strukturovaných dat Business-to-Business (B2B) - (objednávky, potvrzení, faktury,..), Business-to-Reseller (B2R) - Business-to-Government (B2G) - finanční úřady, pojištění, orgány místní správy, ...) webové aplikace Business-to-Customer (B2C) -, virtuálními obchody na Internetu apod. Business-to-Employee (B2E) - interní webové aplikací, intranet.

EDI - Electronic Data Interchange Elektronická výměna dat Cíle: Výměna dat s obchodními aj. partnery, zjednodušení a zrychlení postupů Strukturování dat na základě mezinárodních standardů Nároky: Připojení IS do veřejných sítí a zajištění přístupů k jejich službám Sladění pravidel mezi partnery Kritické faktory úspěchu: Výběr obchodních partnerů Tlak na potřebu těchto úloh (např. EDI jako nezbytná podmínka pro získání zajímavé dlouhodobé zakázky)

EDI - standardy a přínosy Standardy: UN/EDIFACT (mezinárodní), ANSI X12 (US, Kanada) XML/EDI (eXtensible Markup Language), XSL (eXtensible Stylesheet Language) Přínosy: Eliminace chyb při vkládání dat Zrychlení přenosu dat, snížení nákladů na archivaci dokumentů Podpora procesů „Just-In-Time“ Rozšíření okruhu zákazníků Posílení vztahů se stávajícími partnery

Hierarchické úrovně obchodní dokumentace Datový prvek - základní údaje obsažené v dokumentu (identifikace, název zboží, …) Segment - logické seskupení datových prvků do vyššího celku (popis zboží, adresa zákazníka, …) Zpráva - zajištění obchodní funkce ( fakturace, zaslání objednávky, …) Funkční skupina - souhrn všech zpráv stejného typu, např. všech objednávek podniku "Výměna" (Interchange) - základní jednotka, „obálka“ komunikace, obsahuje logickou strukturu zpráv a funkčních skupin.

Standardy EDI podle regionů: podle odvětví kontinentální (např. ODETTE pro Evropu), světové (např. EDIFACT - celosvětově, ANSI X.12 - USA, Kanada, Austrálie). podle odvětví odvětvové (např. ODETTE), meziodvětvové (např. EDIFACT, ANSI X.12).

Služby e-commerce inzerce a speciální nabídky zboží, elektronické katalogy nabízeného zboží a s nimi spojené vyhledávací služby (např. u knih podle autorů, názvů publikací, roku vydání apod.), presentace nabízeného zboží fotografiemi nebo různými vizualizačními prostředky, další specifikací všech potřebných parametrů a jejich variant (barva, úpravy povrchu,..), případně poskytování detailní dokumentace produktů,

Služby e-commerce poskytování odpovědí na dotazy zákazníka a řešení jeho problémů cestou elektronické pošty, diskusních skupin nebo nabídkou odpovědí na tzv. časté dotazy (FAQ - frequently asked questions), výběr a uložení zboží podle nabídky do virtuálního nákupního košíku, případně rezervace různých služeb (ubytování, letenek apod.), platby elektronickou cestou pomocí kreditních karet, elektronických šeků, digitální hotovostí nebo tzv. mikroplatbami.

Přínosy e-commerce zvýšení výnosů nabídkou nových produktů a služeb - individualizované nabídky, automatická tvorba cen, elektronické služby dostupné 365 x 7 x 24, možnosti využití nových komunikačních kanálů a proniknutí na nové trhy, lepší a efektivnější kontakty se zákazníky, snížení nákladů - nákladů na prodej a marketing (distribučních a skladovacích nákladů, aplikacemi samoobslužného prodeje), režijních nákladů (snížení doby obchodních transakcí, vyhledávání dodavatelů),

Přínosy e-commerce lepší využití zdrojů (vyšší obrátka zásob, snížení skladovacích a prodejních prostor), vyšší kvalitu obchodu - celkově kvalitnější služby zákazníkům, kvalitnější plánování poptávky, řízení objednávek, kvalitnější řízení celého dodavatelského řetězce, kvalitní podmínky pro působení v globálním, resp. celosvětovém měřítku, průzkumy spokojenosti zákazníků, shromažďování údajů pro další analytické operace, např. v rámci aplikací CRM, pro plánování výroby, pro řízení sortimentu apod.

e-commerce - příklady Prodej knih, CD, … www.amazon.com rezervace nejrůznějších služeb: ubytování v hotelích, rezervace a nákup jízdenek, vstupenek apod. kritická místa: provázání vlastního elektronického prodeje a navazujících logistických služeb

e-commerce - motivace Gartner Group, 2000 73% - pohodlnější způsob nákupu, 55% - lepší přehled a snadná orientace v nabízeném sortimentu, 40% - komunikace přes Internet s prodejcem je výhodnější, než jakýkoli jiný komunikační kanál (telefon, fax,..), 38% - výhodnější cena.

e-commerce - úspěšnost 1. letenky, 2. cestovní služby, 3. PC software, 4. knihy, CD, videa, 5. vstupenky na různé kulturní, sportovní a společenské akce 6. konfekce, 7. potraviny a nápoje 8. investice, 9. automobily.

B2B vs. B2C 2000: podíl obchodů B2B z celkového objemu elektronického obchodování 210 mld. USD 80% 2004: odhad již 88% z celkového objemu 2.200 mld. USD

e-Procurement nalezení, zakoupení a dodání produktu od dodavatele do místa jeho využití u kupujícího. identifikaci a vyhodnocení dodavatelů, výběr specifických produktů podávání objednávek dodání produktu včetně platby řešení řady problémů, které mohou nastat po dodání produktu/služby, jako např. pozdní dodání, dodání nesprávného množství, nesprávného produktu monitorování průběhu zásobovací transakce, vytvoření a řízení vztahu s dodavateli.

e-katalog Přínosy e-katalogu: Multi-dodavatelský katalog: interaktivnost, zjednodušené vyhledávání, aktuálnost, dosažitelná s řádově nižšími náklady. Multi-dodavatelský katalog: obsahuje pouze kupujícím schválené položky personalizace e-katalogu (pro objednání se zobrazují pouze ty produkty, pro jejichž nákup je konkrétní uživatel autorizován).

Význam zásobování nepřímými produkty celkové náklady na nepřímé produkty/služby často jsou největší nákladovou položkou, celkové náklady na zásobování a zejména náklady na nepřímé prostředky jsou závislé na odvětví, v němž daný podnik působí, průměrný výrobní podnik vynaloží 57% příjmů na zásobování, z toho 39% na přímé produkty a 61 % na nepřímé produkty/služby, orgány samosprávy (státní a místní) vynaloží na zásobování pouze 14% rozpočtu, avšak 95% z této částky jde na nepřímé produkty,

Význam zásobování nepřímými produkty v závislosti na odvětví jde z celkových nákladů na zásobování 61 až 95% na nepřímé produkty / služby. u typického podniku Fortune 500 je 54% nákladů na nepřímé prostředky vynaloženo na služby - zejména on-line zajištění služebních cest. On-line zajištění cest prostřednictvím Internetu výrazně snižuje transakční náklady proti tradičnímu zajišťování prostřednictvím psaných objednávek, telefonu apod., v Global 2000 podnicích jde v průměru 37% celkových nákladů na zásobování nepřímými produkty / službami

Význam snížení nákladů na zásobování Implementace e-zásobování vede typicky k úspoře minimálně 5% nákladů na nepřímé produkty / služby. ROA = (Příjmy/výnosy - náklady)/zdroje. Zvýšíme-li příjem o X Kč, musíme za účelem určení čistého přínosu k zisku od této částky odečíst náklady na výrobu produktů (vyrobených "navíc"), dále pak náklady na jeho prodej a marketing. Uspoříme-li na nákladech, jde celá tato částka do čistého zisku. 1 Kč ušetřená na nákladech odpovídá 5 - 6 Kč ve zvýšení příjmu. 1 Kč sníženi nákladu má tedy 5 - 6 násobný efekt než 1 Kč zvýšení obratu. 5% snížení nákladů odpovídá tedy 25 až 30% zvýšení obratu.

Cíle a přínosy e-zásobování Přiznat e-zásobování v rámci podniku strategický význam, Zajistit přístup všech zaměstnanců k celopodnikově řízeným a koordinovaným postupům TR zásobování, Dosáhnout toho, aby zaměstnanci mohli provádět TR zásobování "samoobsluhou" z vlastního pracoviště, typicky s využitím Web prohlížeče, Zajistit dalších ekonomické přínosy, např. snížení nákladů na zpracování objednávky, zkrácení doby cyklu, Zajistit integraci a funkční návaznosti IS jak u kupujícího, tak i u dodavatelů.

Metriky zásobování doba cyklu - doba od zjištění potřeby produktu do okamžiku splnění této potřeby, tj. doby, kdy jej koncový uživatel může začít používat, transakční náklady kupujícího - zahrnují celkové náklady, které se vztahují k zajištění dodávky, frekvence chyb - četnost chyb v procesu plnění potřeby produktu, objem skladových zásob kupujícího - rozsah a finanční objem, jednotková nákupní cena produktu.

Transakční zásobování (TR) TR zásobování nepřímými prostředky lze řešit: 1. manuálně - nízký stupeň automatizace, dílčí automatizace některých procesů, 2. ERP- vzhledem k relativně složité obsluze jsou požadavky do systému vkládány specializovanými pracovníky, nákupčími, 3. TR e-zásobování, 4. nákup dle e-katalogu.

Přínosy TR e-zásobování zkrácení doby cyklu, snížení transakčních nákladů od vzniku potřeby do jejího splnění, tj. včetně nákladů na schválení, zpracování/vyřízení objednávky atd. - dosahuje až o 25% , snížení frekvence chyb v objednávkách, vyloučení chyb vzniklých nesprávnou specifikací sestavy produktu, snížení objemu zásob, možnost využít i dodavatelem řízené zásobování (VMI - Vendor Managed Inventory), snížení cen nakupovaných produktů / služeb: standardizací produktů a výběrem dodavatelů, vzájemnou konkurencí dodavatelů, sdružováním nákupů na straně kupujícího, možnost snížení ceny ze strany prodávajícího, a to proto, že má (díky integraci s kupujícím) nižší transakční náklady

Přínosy TR e-zásobování redukce (až vyloučení) neautorizovaných nákupů, včetně nákupů od neschválených dodavatelů, zvýšená kontrola celé oblasti zásobování v podniku, provázání zásobování s navazujícími oblastmi podniku (integrací s příslušnými moduly ERP), na základě analýzy informací o dílčích nákupech se pak realizuje: stanovení výdajů pro jednotlivé útvary podniku, pracovníky, projekty, hodnocení jednotlivých dodavatelů, např. z hlediska cen, kvality, termínů,.. optimalizace dílčích dodávek.

Přínosy TR e-zásobování Vzhledem k přínosům lze očekávat relativně krátkou dobu návratnosti investic do TR e-zásobování (cca 1 až 2 roky).

Koncepce e-zásobování

Koncepce e-zásobování a) katalog v systému dodavatele - pro TR e-zásobování, b) katalog v systému odběratele - pro TR e-zásobování, c) e-tržiště - pro strategické a jednorázové e-zásobování.

Katalog v systému dodavatele Využití: silný dodavatel s dostatečným počtem odběratelů Více dodavatelů: není zajištěna integrace katalogů Dodavatel zajišťuje následující funkce: web stránka specifický katalog (položky, ceny) informace o plnění jednotlivých objednávek (web nebo předání komunikačním kanálem odběrateli).

Katalog v systému odběratele multi-dodavatelský (virtuální) katalog b1: katalog vytvořen v systému odběratele - nutná účast dodavatelů, kteří aktualizují jim odpovídající část katalogu. Řešení nákladné, hodné pro velké podniky b2: v systému odběratele uvedení URL na dílčí katalogy dodavatelů

e-tržiště V prostředí Internetu vytvářejí prostor pro uskutečňování mnohostranných elektronicky realizovaných obchodních transakcí ve vazbách M : N. Vytváří se tak virtuální obchodní komunita s vysoce optimalizovanými řídícími a obchodními procesy mezi širokou škálou obchodních partnerů. Pokrývají především oblasti prodeje, nákupu, skladů a marketingu Podporují realizaci obchodních transakcí aplikacemi a technologiemi Internetu.

e-tržiště různá orientace provozovaná různými subjekty nabízejí různé funkce (procesy) různé způsoby určení ceny (katalog, aukce, RFQ - Request for Quotation) široké možnosti zajištění e-zásobování.

e-tržiště: základní typy Vertikální: sdružují partnery z jednoho sektoru ekonomiky Horizontální: partneři z různých sektorů Podle rozhodující pozice nebo aktivity: tržiště kupujícího, prodávajícího nebo neutrální

e-tržiště - funkce efektivní propojení na celopodnikové systémy (ERP) efektivní provázání na tržiště jiných operátorů sdílení plánovacích dokumentů a informací při realizaci zakázek kooperativní plánovací, analytické a zásobovací procedury pro tzv. CFPR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment).

e-tržiště - přínosy přístup do společných obchodních komunit založených na regionálních, odvětvových nebo jiných principech, snížení nákladů na realizaci obchodních procesů s externími partnery, možnosti využití obou typů aplikací elektronického obchodu - B2B i B2C, přístup k informacím relevantním pro dané odvětví s možností jejich filtrace, dosažení celkově vysoké úrovně obchodních vztahů.