Srovnávací psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Přizpůsobení živočichů k prostředí
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Personální řízení a jeho úloha v podniku
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Welfare = „životní pohoda˝ „kvalita života” – PRODUKCE je hlavním cílem komerčních chovů: – Světová organizace pro výživu a zemědělství (FAO) udává,
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Prase divoké Latinský název tohoto zvířete je Sus scrofa
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.19 SOU Obořiště Určeno pro obor – Práce ve stravování – zaměření kuchař – 2.ročník Číslo klíčové aktivity:
Psychické stavy.
Výživa a potraviny Příjem a výdej energie
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Režim dne.
Predátoři.
PŘEDKOVÉ ČLOVĚKA A JEJICH CHOVÁNÍ Předmět : Evoluční psychologie Vypracovala : Magdalena Nedvědová.
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
„EU peníze středním školám“
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Taktická příprava Michal Lehnert.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Domácí zvířata – druhy, chov
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Žena a sport.
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
1 MÁM SVÉ TĚLO RÁDA Projekt „Zdravě jíst, zdravě žít II.“
Tropický deštný les SAVCI.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Rozdíly mezi osobnostmi
Pes a kočka Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.32
Domestikace.
SAMOSTUDIUM TEST VLK OBECNÝ LIŠKA OBECNÁ FENEK BERBERSKÝ
Výživa Metabolismus = látková výměna – soubor chemických dějů v buňkách katabolismus: štěpení živin na jednodušší látky, definitivně končí u CO2, H2O a.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Primáti Kristýna Semecká 8.B
Adaptivní preference pro délku nohou u potenciálního partnera
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Filozofická hlediska inovací Inovace, evoluce a civilizace Oldřich Syrovátka Katedra společenských věd FM VŠE.
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM SAVCI ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org.
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Psychologické aspekty zdraví
SAVCI.
Mikrovlnná trouba Michaela Muchová 3.G.
- Hravost je jedním z důležitých předpokladů, jak se něčemu naučit - Zvídavému chování se odborně říká explorační – aktivní vyhledávání a zkoumání nových.
Modely mentální retardace
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
PRIMÁTI OD ČEHO JE ODVOZEN NÁZEV SKUPINY PRIMÁTI? od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek ze všech skupin živočichů jsou vývojově nejpokročilejší.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Příjem a výdej energie. V čem měříme množství energie? Množství energie (ať již obsažené v potravinách či potřebné pro správnou funkci našeho těla) měříme.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Chemické složení živých organismů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
VY_32_ INOVACE_ 06_ PŘÍRODOVĚDA 5
Sociální práce s rodinou 4
Pravěk uč. 21.
PRIMÁTI od slova primates = první mají nejdokonaleji vyvinutý mozek
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Ekologie živočichů
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Transkript prezentace:

Srovnávací psychologie Mozek a inteligence Srovnávací psychologie

Evoluční faktory, podílející se na vývoji lidské inteligence Ekologické faktory Sociální faktory Kulturní faktory

Ekologické faktory Rozložení potravy může vyžadovat propracované strategie jejího opatřování nebo vytváření kognitivních map životního prostředí K ulovení potravy může být potřebné plánování a koordinovaný útok, zpracování jídla si může vyžádat výrobu nástrojů a vynalézání postupů Nepředvídatelnost zdrojů potravy klade nároky na úpravy strategií nebo vymýšlení nových Rozvoj loveckých dovedností s cílem získat masitou stravu bohatší bílkovinami mohl vést ke zvětšení mozku hominidů

Hodnocení I když složitost a nepředvídatelnost prostředí mohou představovat víc nároků na kognici, mnoho primátů, jiných savců, a dokonce ptáků s mnohem menším mozkem koordinovaně loví nebo obstarává potravu ve velkém prostoru Ačkoli nároky prostředí mohly vést ke zvětšení určitých mozkových struktur, celková velikost mozku nekoreluje se složitostí prostředí Lov se mohl vyvinout až pro nasycení velkých, na energii náročných mozků masem, ne naopak Inteligence je víc než obstarávání potravy nebo orientace v prostoru

Sociální faktory Složitost sociálních skupin a nároky na kognici mohly být důsledkem: Potřeby dosáhnout maximálního individuálního zisku a zároveň kooperovat pro udržení výhod, jež skupina nabízí při obraně a obstarávání potravy. Inteligence možná pomáhá udržet si přehled o spojencích a nepřátelích a manipulovat druhými bez odhalení, hlídá oplácení ,,altruismu“ apod. Potřeby předvídat chování ostatních, což mohlo vyžadovat rozvinutí teorie mysli

Větších skupin, jež nevyhnutelně vedou k početnějším a složitějším vztahům Tak mohl vývoj sociální inteligence potřebné ve větších sociálních skupinách zapříčinit zvětšení mozku hominidů

Hodnocení U mnoha druhů byla zjištěna pozitivní korelace mezi velikostí skupiny a podílem neokortexu mozku Vysokou sociální inteligenci neprojevují jen lidé, ale i savci s menším mozkem, např. kočkodani Sociální inteligence je jen jedním typem inteligence – kočkodani mohou být v záležitostech, jež nesouvisejí se sociálním životem, velmi neinteligentní Orangutani mají velké mozky a jsou považování za inteligentní, ale nežijí ve velkých sociálních skupinách

Kulturní faktory Dovednost napodobovat, získaná při sociální interakci ve skupinách umožnila, aby se mezi lidmi rychle přenášely nové dovednosti, objevy a vynálezy, mající hodnotu pro přežití v prostředí Blackmoreová: tato forma kulturního selekčního tlaku je důsledkem koevoluce memů a genů, umožněné napodobováním Schopnost pravé imitace lidem umožnila rychle napodobit každý užitečný mem, např. výrobu kamenných nástrojů, který museli jiní objevovat pokusy a omyly

Evoluční význam pro přežití, jež měly tyto memy, vede k selekčnímu tlaku na napodobování ostatních, zejména těch, kdo uměli nejúspěšněji imitovat, a k páření se s nimi Protože se však kulturní dovednosti, myšlenky a chování snadno kombinují a rychle mění, ,,geny byly nuceny vytvářet mozky schopné je šířit – velké mozky”

Hodnocení Druhy, které nejlépe napodobují, by měly mít vzhledem k velikosti těla relativně větší mozky zobrazovací metody mozku by měly při úlohách vyžadujících napodobování ukázat větší aktivitu a spotřebu energie v evolučně mladších oblastech mozku

Proč je velikost mozku spojována s inteligencí? Mozek považujeme za zdroj duševních schopností, jako je inteligence Velikost lidského mozku se za posledních 2,5 miliónu let ztrojnásobila Lidský mozek je třikrát větší, než by odpovídalo primátovi stejné velikosti těla, a přitom primáti mají relativně větší mozky než většina savců.

Lidský mozek je z evolučního hlediska velmi nákladný Lidský mozek je z evolučního hlediska velmi nákladný. Vyžaduje pětinu našeho bazálního metabolismu, i když tvoří jen 2% naší hmotnosti Lidské duševní schopnosti vzrůstají s vývojem mozku v průběhu dětství

Relativní hmotnost mozku Je prokázáno, že velikost mozku není přímo úměrná inteligenci Hlavním předpokladem výkonnosti každého mozku je složitost vnitřního uspořádání, tj. počet kontaktů nervové buňky se sousedními a počet buněk - neuroglií, které zprostředkovávají přísun živin, kyslíku, molekulární vody, makroprvků, mikroprvků a zase odsun látkových zplodin * relativní hmotnost mozku = poměr absolutní hmotnosti mozku a váhy daného jedince

Volně žijící živočichové mají mozek mnohem větší než jejich domestikovaní příbuzní Např. prase divoké má relativní hmotnost mozku 0,14% a prase domácí 0,05%

Dospělí evropští muži mají průměrnou tělesnou hmotnost 74 kg a relativní hmotnost jejich mozků je 2%. Ženy s průměrnou tělesnou hmotností 64kg mají relativní hmotnost mozku 2,26%. Relativně mají ženy mozky větší a tím pádem výkonnější než muži i když absolutní hmotnosti mozků jsou u mužů větší.

Nejvíce se relativní hmotnosti mozku člověka přibližuje: Delfín skákavý s mozkem na úrovni 1,24% Kuna 1,2% Kočka 1,1% Jezevčík 1,05%

Ostatní nositelé gyrifikovaných mozků jsou na tom podstatně hůře: Srnec 0,54% Koza 0,5% Jelen 0,48% Osel 0,44% Jaguár 0,22% Kůň 0,17% Tygr a lev 0,16% Medvěd 0,15% Skot 0,08%

Děkuji za pozornost 

Zdroje Hill, G. (2004). Moderní psychologie. Praha: Portál. http://www.nornik.cz/mozek_psa.htm