Metodologie historického výzkumu volného času

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Úvod do studia dějepisu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Ústav pedagogických věd FF MU
Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Σ Vývoj sociologie. A. Formulování teorií a hypotéz B. Verifikace těchto hypotéz C. Propracování metodologie dosahování žádoucích změn V rámci sociologie.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Metody zaměřené na autory a jejich svět Historicko-kritická metoda Textová kritika Literární kritika Dějiny podání Kritika redakce sociologie Dějiny formy.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Komparativní metoda/metody v politologii
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Základní principy geografického výzkumu
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
ETBB29 Psaní odborných textů v etnologii – seminář
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Teorie vzdělávání dospělých
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Možnosti seberealizace v odborných soutěžích Patrik Čermák.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Název politologie je složen z následujících slov:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Projektování v oblasti sociální pedagogiky 1. Systémové projekty jako součást makropraxe v sociální práci a sociální pedagogice /O. Matoušek/
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogické disciplíny
4. Pedagogika sportu v systému věd
Metody psychologie.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Teorie vzdělávání dospělých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Základy demografie Přednáška 1.
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologie historického výzkumu volného času

Metodologie historického výzkumu Historický výzkum VČ = interdisciplinární oblast: historie – světová – národní – lokální – osobní – ... dějiny filozofie dějiny sociálních věd, hl. historická pedagogika dějiny TV a sportu beletrie ...

Metodologie historického výzkumu metodologický přístup: historický výzkum klíčových problémů teorie a praxe komparativní historie = místo monografického bádání (např. jedna osobnost) konfrontace více historických dimenzí  přehodnocení stereotypů historie všedního dne

Metodologie historického výzkumu interdisciplinární přístup = úzká spolupráce s: filozofií společenskovědními obory – sociologie, psychologie, pedagogika, ... kulturněvědními obory – politologie, etnologie, kulturologie, literární věda, ... historickými vědami = metodologie a filozofie dějin, ... konkrétní světové a národní dějiny – obecné dějiny: - kultury - techniky - sportu ...

Metodologie historického výzkumu Předmět výzkumu: historie praxe = konkrétní VČ aktivity historie idejí = názory na VČ např.: výzkum „VČ zvyklostí“ – vědecké pole sociálních dějin analýza „ideálů“ = mnohdy utopie, ale současně inspirace

Metodologie historického výzkumu Historický výzkum: předmět = komplexní dějiny lidstva (i VČ) X – empirický výzkum = předmět reálně existuje historický výzkum = objekt vědeckého zájmu zde a nyní neexistuje  hlavní metoda = analýza historických pramenů

Metodologie historického výzkumu A. primární prameny (méně subjektivismu): teoretické i praktické spisy – filozofů, pedagogů, psychologů, lékařů, beletristů, ... oficiální dokumenty – mezinárodní, celostátní, lokální – manifesty, zákony, nařízení, výnosy, oficiální zprávy, ... archivní materiály – o osobnostech, institucích, událostech, ... autentické výpovědi svědků a účastníků = orální historie ? virtuální prostor

Metodologie historického výzkumu B. Sekundární prameny = texty – zprostředkují primární, popř. sekundární prameny: encyklopedie monografie periodika stati zprávy virtuální prostor ...

Metodologie historického výzkumu Posuzování pramenů – klíčová = kritičnost: vnější (externí) kritika = autentičnost materiálu – kdo, kdy, kde, proč, ... dokument napsal vnitřní (interní) kritika – obsah analyzovaného dokumentu = hledání skutečného významu

Metodologie historického výzkumu Propojení: historický výzkum + historickosrovnávací analýza ETAPY PRÁCE: 1. výběr faktů, analýza, deskripce, uspořádání – historické + logické hledisko = východisko 2. vztahová analýza = odhalení závislostí mezi fakty a vztahy k širším podmínkám = začlenění do kulturního, politického, sociálního, ekonomického, ... kontextu 3. srovnávání – komparace 4. kritické zhodnocení výsledků analýzy a komparace –cíl = vymezit priority, vztahy, závislosti, vlivy, typické tendence, ...  prognostika = formulování prognóz = ? vývoj VČ

Metodologie historického výzkumu KOMPARACE (srovnávání) = podstata historickosrovnávací analýzy = stanovení shod, podobností a rozdílů mezi fakty východisko = výběr dat, rysů, pojmů, kategorií, idejí, koncepcí, paradigmat, ... umožňujících srovnávání juxtapozice = položení vedle sebe (2 i více faktů) úrovně komparace: - v jednom sociálním systému - mezi různými systémy - na makroúrovni - na mikroúrovni - ...

Metodologie historického výzkumu Typy komparace: kvantitativní – kvalitativní pozitivistický – hermeneutický kvantifikace, statistika – porozumění, pochopení chronologická = srovnávání následných faktů – geneze (např. vývoj VČ aktivit a chápání VČ) synchronní = porovnávání faktů v téže době v různých oblastech – země, instituce, situace, ... ...