Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Projekt empirického výzkumu
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Hypotézy ve výzkumu.
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Skupinové interview (Focus group)
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
Přehled výzkumných metod
B.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Případová studie Seminář 2014.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Struktura bakalářské práce
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Mixed methods design (MMD)
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Úvod do kvalitativního výzkumu
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času

Vymezení a význam výzkumu systematický způsob řešení problémů rozšiřování vědomostí lidstva ... Moderní sociální věda – empirický výzkum např. empirická pedagogika – od počátků 20. století – experimentální pedagogika – výzkum VČ – po 2. světové válce

Metodologie rozvoj empirické vědy = fundovaná metodologie metodologie pedagogiky VČ vychází z metodologie sociálních věd a z metodologie pedagogiky (Gavora, Chráska, Hendl, Miovský, Šeďová, Švaříček, ...)

Metodologie pedagogiky VČ metodologie pedagogiky VČ = metody, techniky a prostředky výzkumu pedagogického zhodnocení VČ jev = bezprostřední výsledek smyslového vnímání (ve VČ?) fakt = zobecněný jev, obecný poznatek (ve VČ?) hypotéza = tvrzení o předpokládaném zjištění, tzn. musí být ověřitelná a vyvratitelná (ve VČ?) validita = měříme to, co chceme zkoumat? (ve VČ?) reliabilita = kvalita, stabilita a spolehlivost měření (ve VČ?)

Typy výzkumu Typy výzkumu: základní – řešení klíčových problémů (ve VČ?) aplikovaný – řešení problémů praxe (ve VČ?) - výzkumné šetření - akční výzkum (prováděný VČ pedagogem) - „kapesní“ výzkum kvantitativní kvalitativní smíšený

Kvantitativní – kvalitativní přístup cíl testování hypotéz vytváření hypotéz logika deduktivní induktivní počet případů vysoký malý generalizace možná a měřitelná nemožná informace o případu redukovaná bohatá kontakt s respondenty zprostředkovaný těsný a dlouhý validita nízká potenciálně vysoká reliabilita vysoká nízká

Výzkum VČ minulost a VČ (historické proměny VČ, národní a kulturní specifika VČ, nárůst VČ, ...) současnost VČ (náplň, zhodnocení VČ, ...) budoucnost VČ (individuální, institucionální, komunitní, státní, globální, ... plány a vize VČ)

Výzkumný proces 1. Vymezení výzkumného problému co zkoumat? Kůň + VČ (minulost, současnost, budoucnost) koho? způsoby výběru – kvantit. x kvalit. výzkum kde? kdy? jak? za co? - ...?

Výzkumný proces 2. Informační příprava obsahová (monografie, časopisy, databáze, ...) klíčová slova? + metodologická – dle zvoleného výzkumného designu (kvanti x kvali x smíšený)

Výzkumný proces 3. Formulace (a) výzkumných otázek: Kůň + VČ ...? (b) hypotéz (ne vždy) Kůň + VČ ...?

Výzkumný proces 4. Zjišťování (pedagogických) faktů výzkumnými metodami a technikami 4.1 Kvantitativní výzkum dotazník – vymezení, typy – lze využít? pozorování – vymezení, typy – lze využít? rozhovor – vymezení, typy – lze využít? experiment – vymezení, typy – lze využít? didaktický test – vymezení, typy – lze využít? sociometrický test – vymezení, typy – lze využít? ...

Výzkumný proces 4. Zjišťování (pedagogických) faktů výzkumnými metodami a technikami 4.2 Kvalitativní výzkum dotazník – vymezení, typy – lze využít? pozorování – vymezení, typy – lze využít? interview – vymezení, typy – lze využít? focus group – vymezení – lze využít? analýza dokumentů – vymezení – lze využít? případová studie – typy – lze využít? etnografie – vymezení – lze využít? ...

Výzkumný proces 5. Vyhodnocení výsledků kvantitativní – jevy, které lze měřit, počítat – statistické techniky, tabulky, grafy kvalitativní – hluboká analýza, popis 6. Zpracování výsledků psaní zprávy o výzkumu (věda = vědecký text) prezentace – diskuse

Výzkum – téma kůň a VČ KOHO? (výběr) JAK? (kvantitativně – metoda)

Výzkum – téma kůň a VČ KOHO? (výběr) JAK? (kvalitativně – metoda)

Podněty k výzkumným otázkám osobní empirie + kůň a VČ? zájem různých skupin (kategorií) obyvatel (důchodců, rodičů, studentů, ...) – kůň a VČ? co si představují? co jim chybí? uvítali by VČ nabídky? za jakých podmínek by nabídky využívali? determinanty – ekonomické, strach, ...?

Podněty k výzkumným otázkám uvítali by „koňské tábory“ pro mládež? potřebují impuls? jaký impuls by to měl být? jakou propagaci by uvítali – www, facebook, plakáty, ...? podmínky, kde to v Brně (jinde) vlastně jde? zahraniční zkušenosti? ...