Deprese u dětí a dospívajících – tak trochu jiná deprese

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
Základy sportovního tréninku mládeže
Proč by se psychiatr měl zabývat alkoholiky?
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Deprese u CMP MUDr. Tomáš Gabriel.
Kleine – Levinův syndrom
o.s. Péče o duševní zdraví
FÁZE ŽIVOTA.
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Prozac – lék proti depresi i tam, kde byste jej nehledali Lenka Milfortová Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity České Budějovice.
PRAKTICKÝ LÉKAŘ, PSYCHIATR A JEJICH PACIENT Vaněk Jaroslav, MUDr., Vaněk David, MUDr., PhDr.
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Psychohygiena seniora
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Emoce (city).
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Poruchy příjmu potravy
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Domácí násilí v praktické rovině
Rizikového chování v dospívání
Primárně progresivní sclerosis multiplex
OBEZITA.
Klasifikace poruch chování
Ambulantní léčba ___________________________________
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Přednáška č. 8 Schizofrenní poruchy. Historie Historie Schizofrenie je závažné duševní onemocnění, které se vyskytovalo ve všech historických epochách.
Alzheimerova nemoc.
Klasifikace duševních poruch
Akutní psychotické poruchy, první pomoc
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Deprese Diagnostika a léčba
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
(Presenium) Jiří Vítovec
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Další psychotické poruchy
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
PERSEFONA, o.s.  Komplexní služby obětem domácího násilí sexuálního zneužívání znásilnění  Vzdělávání laické i odborné veřejnosti  Analytická a publikační.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Biologická léčba v dětské psychiatrii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Pohled rodinného terapeuta na poruchy příjmu potravy říjen 2012 PhDr. Blanka Pöslová Ambulance klinické psychologie, rodinná terapie PARDUBICE
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vývoj a současná spotřeba psychofarmak v České republice Doc. MUDr. Martin Anders, Ph.D. Komise pro lékovou politiku a kategorizaci léčiv ČLS JEP
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Charakteristiky vybraných nemocí
Charcot-Marie-Tooth v dětském věku
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Jakub Hlavica, Zdeněk Bonk, Martin Cerhán
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Bipolárně afektivní porucha
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Deprese u dětí a dospívajících – tak trochu jiná deprese Pavel Theiner, Markéta Žáčková Psychiatrická klinika FN a MU Brno

Deprese u dětí Dítě – od narození do 18 let Stejná diagnostická kritéria jako pro depresi u dospělých (DSM-IV i MKN-10) Předpokládá se kontinuita příznaků od dětství do dospělosti

Deprese u dětí Předpokládají se stejné etiopatogenetické mechanizmy Přesto je klinický obraz na první pohled odlišný

Historické ohlédnutí Obrazy afektivních poruch u dětí jsou uváděny již ve starých kulturách (Indie, Řecko) Z 18. a 19.stol kasuistiky depresivních dětí Později zvítězil koncept „bezstarostného dětství“

Historické ohlédnutí Oficiálně existuje dětská deprese od 70.let 20.století Až od r. 1986 názor, že projevy deprese jsou po celý život podobné a že tedy i děti trpí „dospělým“ typem deprese jako vážnou duševní poruchou (Puig-Antich, 1986). I když existují rozdíly mezi příznaky, základní symptomy se neliší.

Kontinuita psychopatologie Depresivní porucha není součástí zdravého vývoje dítěte. Není období fyziologické deprese (rozdíl od úzkostí) Vývojové odchylky o budoucích depresivních dětí

Kontinuita psychopatologie Existuje ale kontinuita psychických problémů od ranného dětství („to přejde“ neplatí!) Externalizované vs. Internalizované Častější homotypie, ale i přechody z jedné skupiny do druhé

Rizikové faktory Deprese u rodičů zvyšuje riziko deprese u potomka Deprese u otce více ovlivňuje vývoj chlapců (Ramchandani et al., 2005) Špatné vztahy se sourozenci jsou silným a samostatným prediktorem rozvoje deprese v dospělosti ( Waldinger et al., 2007)

Rizikové faktory Sociokulturní faktory: počet dětí v rodině pořadí narození stresující rodinné události (Bergeron et al., 2007) V ranné adolescenci rozvoj deprese nejlépe predikuje nízké sebehodnocení (MacPhee et al., 2006)

Psychopatologie Stejná dg. kritéria = stejná psychopatologie Modulace příznaků vývojem mozku a kognitivních funkcí Typické jsou poruchy vnímání a myšlení (již u dětí školního věku, zvýraznění v adolescenci)

Halucinace u dětí Psychotické poruchy Součást normálního vývoje Nepsychotické psychiatrické poruchy Při psychosoc. zátěži Somatická onemocnění (Edelsohn, 2006).

Psychopatologie Halucinace asi u 1/3 depresivních dětí (Malá, 2000) Typická je verbální sluchová halucinace nabádající k sebevraždě (Edelsohn, 2006).

Vývoj psychopatologie Kojenci a batolata „anaklitická deprese“ z odloučení Neklid, křik přechází do apatie, porucha spánku a příjmu potravy, zhoršení somatického stavu, zastavení vývoje či regres. U batolat dysforické ladění, inhibice zájmu o sociální okolí

Vývoj psychopatologie Předškoláci ztráta zvídavosti ztráta zájmu o okolí nehrají si podrážděnost nesoustředěnost nechutenství poruchy spánku výbuchy vzteku a pláče regrese vývoje

Vývoj psychopatologie Mladší školáci dominující psychosomatické příznaky emoční labilita porucha interpersonálních vazeb podrážděnost únava zhoršený školní výkon

Vývoj psychopatologie Starší školáci smutek nedůvěra sama v sebe neschopnost prožívat kladné em. pocity viny myšlenky na sebevraždu psychosomatické příznaky těžko srozumitelné por. chování

Vývoj psychopatologie Adolescence „dospělé“ depresivní symptomy pocity nudy celková výrazná psychická nepohoda riskantní aktivity psychotropní látky „hysterické chování“

Vývoj psychopatologie Bez vazby na věk: poruchy spánku, depresivní ladění (příp. poruchy chování), suicidální tendence (s behaviorální expresí odpovídající věku) poruchy koncentrace pozornosti.

Léčba deprese, historie Historicky se vždy zkoušely léky používané u dospělých 1995: prokázána neúčinnost TCA u dětských depresí SSRI = 1. volba Ostatní antidepresiva v dalších krocích (přestože neexistovala EBM data)

Léčba deprese 2004: metaanalýza lékových studií u pediatrické deprese a přehodnocení dosavadních postupů 2004-2005: varování, že SSRI mohou vést u dětí a dospívajících ke zhoršení deprese, neklidu, provokaci suicidálních myšlenek. Vyšší riziko syndromu z vysazení

Léčba deprese 2005: AD léčba u dětské a adolescentní deprese má nižší efekt než u dospělých, ale pro značně omezené možnosti léčby této poruchy jsou AD používána i u dětí (NICE, 2005)

Léčba v praxi – mírná deprese Ne AD v iniciální fázi 2-3 měsíce nedirektivní podpůrná PT nebo skupinová KBT Rodinná terapie Není-li efekt, pak viz středně těžká deprese

Léčba v praxi – středně těžká až těžká deprese Děti 5 – 11 let: není dostatek zkušeností, AD velmi opatrně Starší děti: PT (indiv. KBT, ITP, RT – nejméně 3 měsíce). Není-li odpověď v prvních 4-6 sezeních, pak fluoxetin a pokračování v PT případně změna PT přístupu Monoterapie AD nikoli

Léčba v praxi – středně těžká až těžká deprese Do 16 let věku by měl léčbu AD indikovat pedopsychiatr a vždy jen se současně probíhající PT Edukace dítěte i rodiny o AD terapii První 4 týdny kontroly à 1 týden – sui myšlenky, sebepoškozování Dalších 8 týdnů à 2 týdny

Léčba v praxi – středně těžká až těžká deprese Fluoxetin – jediné schválené AD (v ČR od VI/07) Dávka 10mg/d 7 dnů 20mg dle stavu po týdnu U adolescentů snad i více, ale bezpečnost ani účinnost není známa Léčba min. 6 měsíců po dosažení remise

Léčba v praxi Nevhodné preparáty: TCA paroxetin venlafaxin extrakt z třezalky tečkované nebyl doposud prokázán jejich dostatečný antidepresivní efekt relativně nejvyšší počet nežádoucích účinků

Léčba - budoucnost Gibbons et al., září 2007: Holandsko 2003-2005: snížení preskripce SSRI o 22%, zvýšení suicidality mladistvých o 49%! V USA nárůst o 14%, to je nevětší nárůst od r. 1979, kdy se suicidalita sleduje

Děkuji za pozornost