Základní psychické funkce a jejich poruchy : vnímání, emotivita (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Kleine – Levinův syndrom
Druhy smyslového vnímání
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ JEVY.
Klinická propedeutika
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Klinická propedeutika
Poruchy nálady – klasifikace, klinický obraz, průběh
Emoce (city).
City Pavel Šuranský.
Návykové látky, závislosti
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rizikového chování v dospívání
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Sledování bipolárních pacientů
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Alzheimerova nemoc.
Deprese Diagnostika a léčba
Afektivní poruchy MUDr. Helena Reguli.
PÉČE O KLIENTY S BOLESTÍ 13
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Tělesné sebepojetí.
Další psychotické poruchy
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Seminář Trauma.
Afektivní poruchy (spec
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Biologická léčba v dětské psychiatrii
SCHIZOFRENIE.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Charakteristiky vybraných nemocí
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
F00-F09 Organické duševní poruchy F30-F39 Poruchy nálady
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Psychické procesy - vnímání
Jakub Hlavica, Zdeněk Bonk, Martin Cerhán
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Základní psychické funkce a jejich poruchy : vnímání, emotivita (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Vnímání : definice, základní pojmy, poruchy Emotivita: definice, základní pojmy, poruchy Depresivní nálada –základní příznak depresivní poruchy

Vnímání Definice: Základní psychická funkce, která umožňuje poznávat dění kolem a sebe sama Aktuální odraz reality v našem vědomí Základní pojmy: na periferní část receptoru působí podnět, který vyvolá vzruch vzruch veden drahami do mozku, kde v příslušné oblasti vyvolá podráždění – počitek Současně působí více podnětů, tj. více počitků, které se spojují s minulou zkušeností a vzniká výsledný komplexní vjem

Poruchy vnímání: příčiny postižení smyslových orgánů postižení dostředivých nervových drah postižení na úrovni senzorické mozkové kůry postižení na úrovni zpracování ( tzv. asociační mozkovou kůrou) Vnímání je součástí činnosti centrální nervové soustavy (CNS) - vjem musí být rozpoznán (nesmí být porucha vědomí) a interpretován (zprostředkuje myšlení)

Nepatologické poruchy vnímání smyslové klamy - dány fyziologickými vlastnostmi čidel, korigovány úsudkem (hůl ponořená do vody se zdá zlomená) Purkyňovy paobrazy - následné barevné kontrasty (doznívání stimulace zrakového analyzátoru) eidetismus - schopnost věrně reprodukovat viděnou nebo slyšenou skutečnost (děti, umělci) pareidolie - fantazijní dotváření reálných neurčitých tvarů do smysluplných obrazů synestézie – spojování a zaměňování vjemů z různých čidel (barevné slyšení –slyšení určitého tonu vyvolá pocit určité bary)

Patické poruchy vnímání Iluze – zkreslený vjem vyvolaný skutečným podnětem Výskyt: fyziologické stavy (silná únava, snížená pozornost, emoční napětí) psychické poruchy

Dělení iluzí sluchové zrakaové čichové chuťové hmatové

Patické poruchy vnímání Halucinace - vjemy bez jakéhokoliv podnětu jsou nevývratné a jsou považovány za realitu Dělení : podle kritičnosti (pravé, nepravé) podle složitostí (elementární komplexní) podle lokalizace smyslové (sluchové, zrakové, čichové, chuťové, hmatové) intrapsychické

Patické poruchy vnímání Intrapsychické halucinace: pocit že někdo nemocnému myšlenky vkládá (imputuje) odnímá (amputuje) myšlenky jsou ozvučovány, zveřejňovány Výskyt : charakteristické pro schizofrenii

Patické poruchy vnímání Psychosenzorické prouchy – poruchy syntézy v oblasti jednotlivých analyzátorů: poruchy vnímání vlastního těla (dysmorfofobie, fenomén zrcadla) poruchy vnímání pohybových změn okolí(svět se zdá mrtvý, nebo naopak v pohybu)

Patické poruchy vnímání Gnostické poruchy: poruchy poznávání, identifikace objektů (souvisí s poruchou korových analyzátorů) patří sem např.:zraková agnosie, afázie, agrafie, Babinského anozognoze levostranné obrny těla, syndrom fantomového údu

Emoce, emotivita Definice: Emoce vyjadřují subjektivní vtah člověka k jeho vlastním porjevům a jevům a situací v okolí , mají hodnotící význam Základní pojmy: Afektivita –pohotovst k emočním reakcím Emotivita- celková dlouhodobá emoční charakteristika jedince

Emoce, emotivita Charakteristiky emocí: subjektivnost, Polarita aktuálnost dynamičnost Tělesné projevy emocí: mimika hlasový výraz vegetativní změny hormonální změny

Dělení emocí Dle polarity: kladné, záporné Libé, nelibé stenické, astenické Dle kvality: nižší - individuální, tělesné vyšší emoce (city) - sociální, etické, estetické Dle intenzity a trvání: afekty nálady Podle struktury a obsahu: fobie

Poruchy emocí Poruchy vyšších citů: nadměrný rozvoj defekt Poruchy afektů: nezvládnutý afekt patický afekt oploštělý afekt afektivní stupor a útlum afektivní raptus

Poruchy emocí Poruchy nálady: expanzivní nálada (manická, euforická, extatická, rezonantní, moria, dysforická) depresivní (depresivní, bezradná, apatická, anhedonická, morozní) úzkostná

Poruchy emocí Základní charakteristicky patické nálady: trvání (u depresivní nálady ≥2 týdny, u mánie ≥ 4 dny) Intenzita Další charakteristiky depresivní nálady: neodklonitelnost ranní pessima nemá adekvátní příčinu

Poruchy emocí Poruchy obsahu: fobie - nepřiměřený, přehnaný strach  určitého konkrétního objektu nebo situace strach omezen na tuto situaci nebo objekt (př. klaustrofobie - strach z uzavřených prostor, arachnofobie - strach z pavouků)

Poruchy emocí Poruchy struktury emocí paratymie-paradoxní emoce emoční ambivalence emoční oploštělost emoční labilita emoční ionkontinence alexitymie-neschopnost rozumět a hodnotit vlastní emoce (často tělesné hodnocení) idiosynkrazie- selektivní emoční přecitlivělost a odpor vůči různým vjemům a situací katatymie- emoční zkreslení psychických funkcí

Depresivní poruchy patická depresivní nálada – základní příznak depresivní poruchy

Diagnostika depresivní poruchy ZÁKLADNÍ KRITÉRIA: 1. depresivní nálada abnormní vzhledem k jedinci, > 2 týdny 2. ztráta zájmu nebo prožitku radosti 3. snížení energie a zvýšená únavnost DALŠÍ PŘÍZNAKY: 1. ztráta sebedůvěry 2. výčitky 3. suicid. úvahy, jednání 4. nesoustředivost, nerozhodnost 5. útlum ev. agitovanost 6. poruchy spánku 7. poruchy chuti k jídlu

Depresivní porucha - diagnostika dnes chodí depresivní nemocní za lékaři prvního kontaktu - tito by měli depresi poznat a léčit epidemiologická studie SZO ( 26 000 pac. primární péče, 14 zemí světa 5 kontinentů):  prům. 10 % osob, které navštívily praktického lékaře mělo příznaky odpovídající depresivní poruše, příznaky skryty za tělesné příznaky

Jak se depresivní pacient prezentuje u praktického lékaře? (n=1146) Kroenke et al., 2003

Proč je deprese a její léčba důležitá ? 1. vysoká celoživotní prevalence a dlouhodobá nezpůsobilost 2. nedostatečná diagnostika (1/2) a léčba (1/2 z diagnostikovaných, správně 1/4) 3. nemocní vysazují léčbu předčasně nonkompliance 30-60% 4. Vyskytuje se u somatických onemocnění (1/4 – 1/3) 5. deprese je spojena s vysokou mortalitou na suicidalitu a kardiovaskulární nemoci (dle SZO 2000 1 milion suicidií za rok: více než zapřičiní války, nehody a přírodní katastrofy , 70% suicidií je následkem deprese, je možná prevence

Co dnes víme o depresi? Při vzniku deprese hrají roli faktory: biologické genetické psychosociální faktory Z biologických faktorů je největší důležitost přičítána monoaminům (noradrenalin, dopamin, serotonin) – monoaminová hypotéza deprese dle které je u deprese nedostatek uvedených monoaminů. Antidepresivní léčbě zvyšuje jejich dostupnost.

Co dnes víme o depresi? Deprese recidivující onemocnění s tendencí k chronicitě během 5 let více než 1/2 alespoň 1 další epizodu 1/8 chronická deprese prům. počet epizod za 10 let 2,5, prům. délka 20 t. i po 5 letech bez obtíží pravděpodobnost recidivy během následujících 10 let asi 50 %

Léčba deprese 1. akutní léčba: (hlavní cíl: odstranit (zmírnit) co nejrychleji příznaky deprese, obnovit normální funkční schopnosti - dosáhnout plné remise) 2. léčba udržovací: (4-6 měsíců po ústupu příznaků) (cíl udržet remisi) 3. léčba preventivní (dlouhodobá, profylaktická) (cíl: zabránit návratu deprese)

Léčba deprese Dlouhodobá léčba: Doporučujeme ji nemocným, u kterých se deprese vrací ( 3 epizody deprese v posledních 5 letech, závažné episody se sebevražednými pokusy, pozitivní rodinná anamnéza) Na základě kontrolovaných studií : recidivy 2-3x častější u neléčených než při dlouhodobé léčbě antidepresivy

Léčba deprese Kompliance = rozsah v jakém je chování nemocného (užívání medikace, dietní opatření, změna životního stylu) v souhlase s radou lékaře nebo zdravotnického profesionála Termín kompliance je převzatý z angličtiny, někdy používáme výraz spolupráce, nebo adherence k léčbě. Kompliance má význam v celé medicíně. Význam: když pacient není schopen/ochoten podřídit se léčbě nelze ani od účinné léčby očekávat úspěch dopad ekonomický- nejdražší lék je ten, který nemocný nebere

Kompliance: hodnocení 100 80 60 40 20 Adherentní pacienti (%) Antipsychotika (3–24 měsíců) [24 studií] Antidepresiva (1,5–12 měsíců) [10 studií] Nepsychiatričtí pacienti (0,25–10 měsíců) [12 studií] Cramer J, Rosenheck R. Psychiatr Serv 1998;49:196–201

Léčba deprese: předčasné vysazení AD Důvody vysazení: klinické studie 20-40%, nejčastější pro vedlejší účinky v praxi 50-60%, nejčastější důvod „cítím se lépe” V průběhu léčby se důvody vysazení mění: nejdříve vedlejší účinky a neúčinnost (do 7 týdnů) později pro obavy ze závislosti („musím to zvládat sám”), „cítím se lépe”, návrh lékaře

Léčba deprese: možnost ovlivnění kompliance Komplianci ovlivňuje: nemoc (povaha onemocnění, u deprese ztráta zájmu, víry, intenzita onemocnění) pacient (jeho osobnostní charakteristiky, vzdělání, rodinné zázemí) lékař (schopnost navodit terapeutický vztah, znalosti, zkušenost) lék

Léčba deprese: možnost ovlivnění kompliance Edukace o léčbě : medikaci nutno brát denně 2-4 týdny do nástupu účinku pokračovat i když se cítím lépe nevysazovat bez konzultace s lékařem zavolat pokud vzniká jakákoliv pochybnost U pacientů informovaných o nutné délce medikace a vedlejších účincích 3x větší pravděpodobnost pokračování léčby