Josef Kuběna Populárně laděný text pro studenty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Lineární perspektiva Ivana Kuntová.
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Stereofotogrammetrie FTG1 – stereofotogrammetrie
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
Rozhodněte o její pohyblivosti (určete počet stupňů volnosti).
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 1. Lupa Podmínky používání prezentace
Optické klamy profesora Lahvičky.
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
Optické vlastnosti oka
Složení lidského oka Bloudíčková Gabriela, Radová Jana, Spáčal Josef, Březinová Dagmar, Marek Hrůza, Ludvík Josef.
Cesta do třetího rozměru
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Digitální učební materiál
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
OKO.
ŽLUTÁ SKVRNA.
Zrakový smyslový orgán
Š I L H Á N Í (strabismus) zraková vada, při které je porušena vzájemná spolupráce obou očí každé oko míří jiným směrem v naprosté většině případů se jedno.
Oko spojná optická soustava obraz komorová tekutina oční čočka sklivec
Vzdálenost bodu od přímky
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
Optika lidského těla. Lidské oko jak je vidíme: Uspořádání – příčný řez, pohled shora, P - oko: duhovka čočka sval umožňující „zaostření“ - akomodaci.
Oční vady Eliška Gálová, 3.G.
BOZP – Práce s počítačem
Vzdálenost rovnoběžných rovin
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Oko.
Oko.
Stereometrie Řezy hranolu II VY_32_INOVACE_M3r0109 Mgr. Jakub Němec.
Zrak Úkon vidění.
Smyslové vnímání OKO.
PERSPEKTIVA.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
Z očí do očí Lidské oko z hlediska fyziky Filip Šefčík, Dominik Nop, Lubomír Pala, Matěj Tomešek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_20_ Optické přístroje - oko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PaedDr. Jozef Beňuška OKO JAKO OPTICKÁ SOUSTAVA aneb O akomodaci, brýlích a pod.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
Množina bodů dané vlastnosti
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Z očí do očí.
Užití poměru (graficky)
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Oko a vidění Mirek Kubera.
GEOMETRICKÁ OPTIKA Oko, přístroje.
Konstrukce trojúhelníku
Konstrukce trojúhelníku
INSTAGRAM KOLÁŽE.
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Konstrukce trojúhelníku
LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Konstrukce trojúhelníku
Lichoběžník Obvod lichoběžníku.
Vlastnosti trojúhelníku
Transkript prezentace:

Josef Kuběna Populárně laděný text pro studenty Počítačová 3D grafika Josef Kuběna Populárně laděný text pro studenty

Princip vnímání 3-D počítačové grafiky Dialog učitele a žáka Viděl jsem takové obrázky, na nichž se opakoval zdánlivě jeden motiv, nebo na nichž byly jako by náhodně rozmístěny tečky a přitom, když se na ně jistým způsobem dívám, tak tam uvidím nádherné, trojrozměrně se mi jevící, předměty. Jako by ten předmět byl tam zakletý. Ty obrázky vznikají počítačovou cestou a odborně se nazývají 3-D, to je jako trojdimenzionální, počítačová grafika. Aby vznikl ten trojrozměrný vjem, musí být body na obrázku přesně rozmístněny a to lze prakticky provést jen počítačem a k němu připojenou tiskárnou.

Problémy s pozorováním 3-D grafiky Při prohlížení těch obrázků mám ale různé problémy. Jen někdy se mi podaří zakletý předmět uvidět, a často mi při prohlížení zase hned zmizí. A nevydržím to dlouho zkoušet, protože se rychle unaví oči. To jsou typické problémy při prohlížení počítačové 3-D grafiky. Ty problémy zmizí, když porozumíš principu vnímání okolního světa oběma očima. Nevím, co na tom může být záhadného! Levým okem vidím stejně jako pravým, i když ne tak úplně, protože mám brejle a na pravém oku mám –2 a na levém –1 dioptrie. Nejlépe porozumíš tak samozřejmému procesu, jako je vidění, když si sám pečlivě provedeš a promyslíš následující experimenty s pozorováním předmětů. Už se těším! Já experimentuji velice rád! Následuje text a příklady 3D grafiky bez dialogu

1. Experiment: Ostření Tento experiment je snad nejobtížnější vypozorovat. To proto, že ostření, to je akomodaci, provádíme automaticky, podvědomě. Naše oko jaksi automaticky zaostří na ten detail obrazu, na který se chceme podívat. Přeostřování z blízkého předmětu na vzdálený se dá pozorovat nejlépe jedním okem. Na bližším papíru nechť je písmeno A, na vzdálenějším B. A B 50 cm 300 cm Je obtížné pozorovat A a současně chtít vědět, je-li B rozostřené. Když si položí mozek otázku: Je B rozostřené?, tak na B automaticky zaostříme. Musíme si říkat, že jen tak, mimochodem, mne zajímá okolí písmene A. Pak snad se nám podaří postřehnout, že B není ostré. Důležitou roli při pozorování hraje též intenzita osvětlení obou papírů. Je dobré, aby byly osvětleny přibližně stejně.

2. Experiment: Pozorování blízkého a vzdáleného předmětu jen jedním okem 300 cm 50 cm AP BL L B P BP A (tužka) AL Scenerii tvoří např. tužka (A) a malý obrázek (B) na stěně. Pozorování provádíme vždy jen jedním okem, levým nebo pravým, a všímáme si: 1. pořadí a polohy tužky na stěně vzhledem k obrázku, když máme zaostřeno na obrázek, 2. kde se nám jeví, nebo kam se nám promítá obrázek, když máme zaostřeno na tužku. Po chvilce pozorování dojdeme k závěru, že naše pozorování jedním okem odpovídá výše uvedenému schématu (pohled shora). Při pozorování jedním okem nepociťujeme žádný problém, scenérii můžeme pozorovat jak dlouho chceme. Jinak je tomu při pozorování oběma očima. Přichází únava!

3. Experiment: Pozorování blízkého a vzdáleného předmětu oběma očima současně AP obraz v pravém oku L B obraz v levém oku P A (tužka) AL Scenérie je stejná jako u předchozího experimentu. Zaostřete nyní na obrázek B na stěně, ale tužkou nehýbejte. Snažte se za této situace prohlížet detaily obrázku. Co nyní pociťujete? Ta tužka vám v prohlížení detailů vadí. Jaksi samovolně možná měníte pohled na obrázek a na tužku, zejména pokud je tužka dobře osvětlená. Nejraděj byste ji dali pryč, protože vás začíná unavovat, to prohlížení detailů. Čím je ta únava vyvolána? Je to způsobeno tím, že každé oko vysílá do mozku podstatně odlišný obraz!

Model informačních toků v mozku P svazek očních nervů nervy k ovládání očních svalů (směrování a ostření) obraz oka L obraz oka P komparativní centrum spokojenost únava Mozek

Reakce komparativního mozkového centra 1. Komparativní centrum porovnává detailně okolí středů zorného pole levého a pravého oka. Malé rozdíly v obrazech se mozek naučil chápat jako prostorové vidění (stereo vidění). Z malých rozdílů obrazů levého a pravého oka umíme určit prostorové rozložení předmětů tím, že je vidí každé oko předměty z malinko jiného úhlu. Za této situace vysílá centrum do mozku signál spokojenosti. 2. Jinak tomu je, když z levého oka přichází podstatně rozdílný obraz jak z pravého. Jak jsme se v experimentu 3. přesvědčili, tak tomu je, když pozorujeme oběma očima současně jak tužku, tak obrázek. Každé oko zobrazuje tužku na jinou stranu od obrázku. My sice chceme prohlížet detaily na obrázku, ale komparativní centrum je zmateno, protože obrazy nejsou stejné. Proto vysílá stále nervové signály do očních svalů s cílem, aby se obrazy více připodobnily. Toto vede k únavě očních svalů, podobně jako k únavě svalů ruky vede situace, když předpažíme a jen držíme ruku předpaženou. 3. Rozdíly v obrazech na periférii zorného pole jednotlivých očí, tuto aktivitu očních svalů vyvolávají mnohem slaběji, než rozdíly v jeho centru. Přesvědčíme se o tom, když dáme tužku přibližně vedle oka tak, že ji druhým již nevidíme. Zvětšení úhlu pohledu na předměty vzroste jejich prostorový vjem. Zvětšení se dá dosáhnou fotografickou cestou. Jeden snímek se pořídí z jedné polohy fotoaparátu a před expozicí druhého posuneme fotoaparát o větší vzdálenost, než by odpovídalo vzdálenosti očí. Oba snímky si pak prohlížíme ve stereoprohlížeči, to je vlastně v kukátku, kde každým okem vidíme jen jednu z fotografií. Větší vzdáleností mezi dvěma polohami fotoaparátu lze docílit překvapivých efektů zejména při snímání ulic či velkých sálů. Docílí se tím úžasné prostorovosti a pocitu, že stojíme uprostřed neskutečně rozlehlých prostor.

4. Experiment: Komparativní centrum se dá ošidit ! 1. Nakresleme na čtvrtku bílého papíru dva černé kroužky vzdálené asi 25 mm. 2. Nyní dáme papír skoro až k nosu, uvolníme oči a začneme papír pomalu vzdalovat. spojnice očí 25 mm Co budeme při tom postupně pozorovat: L P a) Nejdříve každé oko bude vidět dva kroužky. Budou rozmazané, protože na tak krátkou vzdálenost nejsme schopni zaostřit. b) Při vzdalování papíru se budou dvojice kroužků přibližovat, až vnitřní kroužky splynou. S tímto stavem je komparativní centrum spokojeno! Přitom však vidíme tři kroužky místo dvou! c) Tento vjem ale zmizí, když pootočíme papírem tak, že spojnice očí nebude rovnoběžná se spojnicí kroužků.

5. Experiment: Pozorujeme tři dvojice kroužků na třech linkách Namalujte si do středu bílého papíru formátu A4 jednu dvojici kroužků vzdálenou 25, druhou 27 a třetí 29 mm, jak je znázorněno na vedlejším obrázku, a opakujte postup pozorování podle 4. experimentu. Střední kroužky, které při pozorování splynou, se vám budou jevit oproti krajním kroužkům v různých hloubkách. Nejvzdálenější od nás se bude jevit střední kroužek na třetím řádku Tento jev lze to vidět i na této obrazovce! Závěr plynoucí z tohoto experimentu: Když chci prostorově vnímat obrázek, tak nakreslím obrázek dvakrát, ale sobě odpovídající body obrázku ležící v různých hloubkách budou v různých vzdálenostech. To je typická úloha pro počítač! Proto počítačová 3D grafika.

Příklad 1. Poznámky: Středy obrázků na obrazovce musejí být blíže než vzdálenost vašich očí. Prostřední obrázek se nám bude jevit prostorový, když budeme vzdalovat nos od obrazovky podle dříve uvedeného návodu na pozorování.

Příklad 2. Písmena PF leží blíže než 2001!

Příklad 3. Když nakloníte hlavu nalevo nebo napravo, prostřední obraz se vám ztratí!

Příklad 4. Hlava je nad spodní koulí, ale tělo je vzadu!

Příklad 5. Barevnost obrázků prostorový vjem neovlivňuje

Model molekuly DNA

Pětilistá vrtule Při kreslení obrázku vybírá počítač body náhodně a oba obrázky se překrývají.

Tunel z papírové spirály

Kruhové vlny

Růže

Srdce