PhDr. Marie HANZLÍKOVÁ FF UK v Praze MŠMT 9/2010 Evropské jazykové portfolio pro VŠ
CO JE PORTFOLIO? Souhrn, soubor, prezentace Umělecká portfolia Portfolium pro začínající učitele jazyků –ECML –European Portfolio for Student Teachers of Languages - Newby, D., Fenner, A.-B., Jones, B., Komorowska, H., Soghikyan, K., Allan, R. A tool to reflect on the didactic knowledge and skills necessary to teach languages
CO JE EVROPSKÉ JAZYKOVÉ PORTFOLIO ……. Dokument, který studentům CJ umožňuje zaznamenávat si a uvědomovat si postup při učení se cizím jazykům Má akreditaci při RE (přes 100 variant včetně elektronických) jednotný obsah a strukturaRE 3 části –Jazykový pas – úrovně ERR A1 – C2 –Jazykový životopis – zkušenost s učením se jazykům –Dosier – soubor prací a dokumentů
FUNKCE EJP - motivační a dokumentační Pedagogická – podpora motivace – pomoc při učení se a sebehodnocení – podpora plurilingvnosti Dokumentační a dokladová –archivace materiálů –přehled o dosažených cílech
CO JE EVROPSKÉ JAZYKOVÉ PORTFOLIO …… …. A PRO VŠ ZVLÁŠTĚ??? zahrnuje všechny jazykové úrovně (A1 - C1 a C2) univerzitní studenti (16+) jeden nebo více cizích jazyků oborové studium + povinné/povinně volitelné či výběrové předměty v rámci různých studijních programů + zájmové studium CJ doklad o dosažené jazykové úrovni pro mobilitu nebo zaměstnání
Zvláštnosti EJP pro VŠ všechny úrovně ERR v Jazykovém pasu až 6 jazyků CercleS varianta pro všechna akreditovaná portfolia: – CercleS – FR + AJ CZ SK IT SP DE
Tabulka úrovní podle ERR v Jazykovém pasu
Akademické deskriptory v jednotlivých dovednostech + tzv. soft pages (soft skills)
x dobrých důvodů pro implementaci ERR a EJP na VŠ
STUDENT
x dobrých důvodů pro implementaci ERR a EJP na VŠ STUDENT –mobilita a kompatibilita –EJP a europasseuropass –autoevaluace –stanovení cílů a jejich kontrola –motivace
x dobrých důvodů pro implementaci ERR a EJP na VŠ STUDENT –mobilita a kompatibilita –EJP a europasseuropass –autoevaluace –stanovení cílů a jejich kontrola –motivace UČITEL
x dobrých důvodů pro implementaci ERR a EJP na VŠ STUDENT –mobilita a kompatibilita –EJP a europasseuropass –autoevaluace –stanovení cílů a jejich kontrola –motivace UČITEL INSTITUCE – posouzení úrovně znalostí – uznávání zkoušek – charakteristika kurzů – přehled v postupu – stanovení úrovně a obsahu/zaměření testů/zkoušek
Protiargumenty
Ztráta času. Křída a tabule jsou až moc. CJ Každý vysokoškolák musí už jazyk umět. Angličtina stačí. Hlavně když se nějak domluvím. Kdy budu jazyk potřebovat? LSP/LAP Terminologické minimum = akademický jazyk. Vždycky mi to někdo přeloží. Stačí napsat vzoreček/graf …..
Vstupní testy z CJ na FF UK v Praze 1992 vs 2005 AJ, FJ, NJ, RJ, ŠpJ cc 2600 testů % státní školy AJ, FJ, NJ, RJ, ŠpJ cc 920 testů % státní - soukromé/ alternativní školy
1 English 2 German 3 French 4 Russian 5 Spanish AJ - vzestup vs RJ a NJ pokles FJ a ŠpJ – stejný počet
standardní distribuční křivka většina – 3 body pokles v nejlepších výsledcích (5 bodů) růst v testech za 2 body
CD - EJP pro VŠ 2007 Fr/A A/Č + Fr/Č odkazy na web europass metodická pomůcka pro učitele
CercleS ELP Chráska M.: Didaktické testy, Paido, Brno, 1999 Council of Europe Education Committee: European Language Portfolio: Proposals for Development, Council of Europe, Strasbourg, 1997 Madsen H.S.: Techniques in Testing, OUP, 1983 Morrow K.: Insights from the CEFR,OUP,
Děkuji za pozornost.