STAVY VĚDOMÍ Olga Vajnerová Ústav fyziologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kleine – Levinův syndrom
Advertisements

ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
EEG, EVOKOVANÉ POTENCIÁLY, STAVY VĚDOMÍ
Opakování - centrální nervová soustava
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Pozornost, vědomí Škola:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.4 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Bezvědomí DUM – výkladový Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté),
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
PRVNÍ POMOC PORUCHY VĚDOMÍ 13
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
INTRAKRANIÁLNÍ COILING analýza 10-tiletých zkušeností Duras P., Šlauf F., Novák M., Choc M., Mraček J., Lavička P.
Otřes mozku, úrazy lebky, ...
ZÍSKANÁ ONEMOCNĚNÍ MOZKU
Vyšetřování nemocných v bezvědomí
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Bezvědomí Ošetřovatelská péče.
Centrální nervový systém
Traumatické poranění mozku
Symbolické funkce a jejich poruchy
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Bezvědomí Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál.
Vědomí a jeho poruchy (bakalářské a magisterské studium) Česková E
Potřeba spánku a odpočinku
Vyšší nervová činnost.
Poruchy spánku Jakub Kužílek X33BMI.
Paměť, pozornost, zapomínání
Koma – MetabolicKÉ poruchy vědomí
Základní životní funkce vědomí
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Cvičení se zaměřením na paměť
centrální porucha zpracování řečového signálu
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
Cvičení se zaměřením na pozornost
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
REFLEXY, UČENÍ, PAMĚŤ. ANOTACE Prezentace navazuje na látku objasňující pojmy z nervové soustavy Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Objasňuje látku k.
Poruchy vědomí. Vědomí stav, kdy je člověk schopen správně vnímat sebe a své okolí a správně reagovat na podněty vnějšího i vnitřního prostředí kontinuální.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Bezvědomí Andrea Ječmenová 2012.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
PAMĚŤ.
Jak se efektivně učit 2017.
Pozornost a paměť, představivost
Epileptický záchvat Z. Rozkydal.
Transkript prezentace:

STAVY VĚDOMÍ Olga Vajnerová Ústav fyziologie Univerzita Karlova v Praze - 2. lékařská fakulta

Vědomí Bdělý stav Vědomí sebe samého Bdělost je optimální stav CNS, kdy je schopen adekvátně reagovat na změny vnějšího prostředí. Psychiatrická definice vědomí Je to schopnost uvědomit si sebe sama, jako individualitu oproti okolnímu světu, schopnost správně interpretovat vlastní prožitky.

Poruchy vědomí Vědomí sebe sama alterována schopnost vlastní identifikace, nebo prožívání prožitků → kvalitativní porucha. obluzené vědomí, zmatenost, delirium, mrákotné stavy.

Poruchy vědomí Fyziologické kontinuum Spánek aktivita RAS snížena Bdělý stav Fyziologické kontinuum Spánek aktivita RAS snížena aktivita spánkových center probuditelnost Patologické kontinuum – kvantitativní poruchy Bezvědomí neprobuditelnost

Ascending arousal system Frederic Bremer (30. years of 20. century) Cerveau isolé (intercollicular midbrain transection between colliculi superiores and inferiores) uncosciouness, EEG of sleep type Encephal isolé (transection at C1) Sleep and wakefulness alternate

Retikulární ascendentní systém RAS Frederic Bremer (30. léta) Cerveau isolé (mezi colliculi superiores a inferiores) Bezvědomí, EEG spánkový typ Encephal isolé (nad C1) Střídá se spánek a bdění

Nejdůležitějsí spoje RAS 1. Retikulární formace 2. A. Nespecifická jádra thalamu intralaminární periventikulární retikulární B. Přes subthalamus a hypothalamus 3. Mozková kůra (všechny oblasti, divergence)

Probouzecí reakce (arousal reaction) Senzorický signál – všechna senzorická vlákna kolaterály do RF a zde aktivují RAS Limbický systém – pohotovost při emocích

Kontinuum: Bdělý stav – bezvědomí 1. Kvantitativní poruchy dlouhodobé Somnolence Stav zvýšené ospalosti. Reaguje na slova. Sopor Reakce až na bolest. Koma Vyhasínají základní reflexy, např. zornice přestávají reagovat na osvit. 2. Kvantitativní poruchy krátkodobé Synkopa Krátkodobé bezvědomí

Posouzení stavu vědomí při kvantitativní poruše EEG chování organismu: Glasgow coma scale

Glasgow Coma Scale (Glasgowská stupnice hloubky bezvědomí ) Otevírání očí 4 spontánní 3 na výzvu 2 na algický podnět 1 neotevírá Motorické projevy 6 uposlechnutí příkazů 5 lokalizace bolesti uhýbání od algického podnětu dekortikační (flekční) rigidita decerebrační (extenční) rigidita žádná reakce Verbální reakce pacient orientovaný a konverzuje pacient dezorientovaný či zmatený, ale komunikuje neadekvátní či náhodně volená slova, žádná smysluplná konverzace nesrozumitelné zvuky, mumlání, žádná slova žádné verbální projevy Glasgow Coma Scale (Glasgowská stupnice hloubky bezvědomí )

Glasgow Coma Scale (GCS) kóma 8 a méně těžké kóma 9-12 střední 13 a více lehké

Glasgow Coma Scale (GCS) Eye opening 4 spontaneously 3 to speech 2 to pain 1 non Motor response 6 obeys commands 5 localises to pain withdraws from pain decorticate (flexion) rigidity decerebrate (extension) rigidity no reaction Verbal response patient is orientated and converse patient is confused but communicate inappropriate, accidental words, no meaningful conversation incomprihensible sounds, no words no verbal language Glasgow Coma Scale (GCS) GCS coma 8 and less heavy coma 9-12 medium 13 and more light

Příčiny kvantitativních poruch vědomí: Dáno mozkovou hypoxií. Možno vyvolat i reflexně emocí (pohled na krev). Strukturální léze: Chirurgické příčiny: úrazy hlavy, komoce, kontuze, atd. Neurologické příčiny: mozková embolie, hemoragie, malacie, zánět, epilepsie Metabolické příčiny a intoxikace Interní příčiny: kardiologické, oběhové, hypoglykémie, urémie, atd. Intoxikace.

Apalický syndrom(Perzistentní vegetativní stav) Těžká léze kortikosubkortikální při zachovalé funkci mozkového kmene. Kmenové reflexy jsou zachovalé, včetně dýchání, oči bezděčně sledují okolí, pacient však okolí nevnímá. Nejsou přítomny jakékoliv kognitivní funkce. Nejčastější příčinou jsou globální hypoxie mozku a difúzní axonální poškození. Locked-in syndrom Jedná se o ztrátu hybnosti z důvodu přerušení kortikospinálních a kortikobulbárních drah. Vědomí je zachovalé a pacient může být plně lucidní! Při klasické formě je pacient schopen mrkat a vertikálně pohybovat bulby.

Pozornost Pozornost je zaměřenost a soustředěnost duševní činnosti na určitý objekt nebo děj.

Rozlišujeme pozornost záměrnou - subjekt cíleně vnímá podnět bezděčnou - subjekt vnímá podnět bez úmyslu. protivolní - subjekt nedokáže potlačit vnímá podnětu

Anatomický substrát vizuální pozornosti Lobulus parietalis inferior Neschopnost přesunout pozornost Laterální pulvinar thalami Při více podnětech odvedení pozornosti Colliculi superiores Zpomalení procesu směrování pozornosti

Syndrom opomíjení Latinsky: Anosognosia hemicorporis Anglicky: Neglect syndrome Parietální asociační kůra nedominantní hemisféry Ignoruje věci (i osoby) na své levé straně (při čtení textu, při jídle) Vráží do velkých předmětů po levici Ignoruje levou stranu těla při oblékání a hygieně Hemiasomatognózie pacient považuje levé končetiny za cizí, patřící někomu jinému.[2]

Úspěšná paměť

Verbální paměť AVLT Zapamatujte si následující slova:

Verbální paměť 1. stůl 2. mrak 3. knihovna 4. strom 5. košile 6. kočka 7. světlo 8. prdel 9. lavička 10. křída 11. květina 12. hodinky 13. netopýr 14. houně 15. mýdlo 16. polštář AVLT Kolik z vás si vybavilo slovo Stůl Mrak Světlo Křída Mýdlo Polštář Prdel

Efekt prvenství, efekt novosti Verbální paměť Ebinghausova křivka Význam pořadí v sérii Efekt prvenství, efekt novosti

Verbální paměť Lépe si zapamatujeme: Osobně zajímavé Neobvyklé Vyvolá emoce Má erotický podtext Udělá to dobrý tvar

Cvičení 1b Prohlédněte si každý obrázek ve směru četby zleva doprava Cvičení 1b Prohlédněte si každý obrázek ve směru četby zleva doprava. Obraťte list a napište zpaměti názvy předmětů.

Srovnání verbální a vizuální paměti

Interaktivní představa Obálka Hudba Pták Štětec Paleta Konzerva Šroubovák Telefon Hasič Schody Popelnice Kolo Slepice Peníze Salát Interaktivní představa

Interaktivní představa Obálka Hudba Pták Štětec Paleta Konzerva Šroubovák Telefon Hasič Schody Popelnice Kolo Slepice Peníze Salát Interaktivní představa

Soubor slov z verbálního cvičení 1a 1. stůl 2. mrak 3. knihovna 4. strom 5. košile 6. kočka 7. světlo 8. prdel 9. lavička 10. křída 11. květina 12. hodinky 13. netopýr 14. houně 15. mýdlo 16. polštář Moje interaktivní představa ke cvičení 1a

Priming Nápověda Expozice jednoho stimulu ovlivňuje reakci na další stimulus Vyhledávání známého Použití známého schématu Nevědomý proces, patří do nedeklarativní (implicitní) paměti Ovlivňuje nás, i když vědomě si už nic nepamatujeme

Vyřešte následující anagramy: Soubor 1 TRSVE HOLT AKY BANUD KLEOŠI NĚKUS ASKO Soubor 2 DLIVOKA APIL HÁBĚR ATLOPA REASKY ASKO

Vyřešte následující anagramy: Soubor 1 SVETR KALHOTY BUNDA KOŠILE SUKNĚ SAKO Soubor 2 KLADIVO PILA HRÁBĚ LOPATA SEKYRA KOSA

Úroveň zpracování informace Craig a Lockhart 1972, In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187. Paměťové strategie Úroveň zpracování informace – Fyzikální STŮL Je slovo napsáno velkými písmeny? Akustická KOČKA Rýmuje se slovem vločka? Sémantická NARCIS Označuje slovo druh rostliny? Elaborace – propracování nalezení více způsobů, jak se učit

Soulad mezi způsobem kódování a postupem, jak bude informace vybavována (např. učení podle Dg, ale použití v praxi podle symptomů) Upořádání podle kategorií Vyjmenujte všechna města v ČR Vyjmenujte všechna města v ČR, která začínají na písmeno A …………………………………. B ………………………………..... C ………………………………….

Autoreferenční efekt Zda se slova vztahují k naší osobě Informaci si můžeme zorganizovat podle vlastního systému Učení nakupené distribuované (nejlépe do několika dní – REM spánek) Opakování elaborované uchovávající

Opakování Rozpis nejefektivnějšího opakování Nastudování učiva První opakování po dvou hodinách Druhé opakování tentýž den večer Třetí opakování po dvou dnech

Paměť a emoce - 11.září 2001 Význam kontextu – potápěči

Paměťové pomůcky Upořádání podle kategorií – př nákup Interaktivní představy – knihovna, motocykl, stůl, kráva, lampa Metoda míst př čísla 1148304 Akronyma – př vit rozpustné v tucích ADEK Akrostich – př 1.sloupec Mend tabulky H, Li, Na, K, Rb, Cs, Fr Napovídající slova – chlapec – boj - boy

Paměťové pomůcky rytmizace Mnemogestika

Metoda loci (místa) Vhodné, když nutno zapamatovat pořadí Vytvoření memorovací trasy (memotrasa) s různým počtem stanovišť (deset až tisíce) Trasa v bytě na vlastním těle (doklady, mobil, peníze, klíče) v kabelce v domě ve městě ……

Položky pro nás musejí být známé  Krátkodobá paměť Test – zapamatujte si následujících 7 slov reschala belbarnito pregal nerhalen mundipredo mekusmo frotan Položky pro nás musejí být známé 

Tony Buzan 1979 Efekt sněhové koule Zapamatování se uskutečňuje díky vazbám a asociacím. Čím má paměťová zásobárna méně prvků, tím menší je pravděpodobnost, že se nové prvky zaznamenají a propojí s ostatními.