Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
Advertisements

Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Přehled a receptory Viktor Černý, 5.kruh (2006-7)
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Mozeček Cerebellum.
Kognitivní funkce 1.kurs
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
KmKII 2 M. Hádková.
PAMĚŤ.
4. Neuron.
7. Paměť.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Kognitivní rehabilitace
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
Šíření signálů a synapse
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Řízení organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Centrální nervový systém
Obecná neurofyziologie
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Vyšší nervová činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NEUROTRANSMITERY Autor: Jan Habásko
Cvičení se zaměřením na paměť
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
UČENÍ A PAMĚŤ UČENÍ A PAMĚŤ Marek Lipenský Josef Srnec.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
REFLEXY, UČENÍ, PAMĚŤ. ANOTACE Prezentace navazuje na látku objasňující pojmy z nervové soustavy Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Objasňuje látku k.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Neurofyziologické základy paměti a učení
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Přenos signálu na synapsích
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Kognitivní rehabilitace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
Nejsme myslící systémy, které mají emoce, jsme vysoce emoční systémy, které někdy myslí
PAMĚŤ.
Pedagogická psychologie
Pozornost a paměť, představivost
Neuronové sítě.
Témata kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti Olga Vajnerová Ústav fyziologie Univerzita Karlova v Praze - 2. lékařská fakulta

informace v nervovém systému Paměť je schopnost - ukládání (encoding) - uchovávání (storage) - vybavování (retrieval) informace v nervovém systému

Paměť zahrnuje nejméně 4 odlišné procesy: Kódování – příchozí informace musí být vnímána Konsolidace – nově uložená informace je labilní, musí se stabilizovat (exprese genetické informace, strukturální změny) Důkaz: retrográdní amnézie Uložení – uchování v čase, téměř nelimitovaná kapacita Vybavení – různé části informace se skládají dohromady, je to konstruktivní proces, informace je přetvořena

Způsoby vybavení (retrieval): Reprodukce (recall) - sériová - volná (free recall) - s nápovědou (cued record) (reprodukce párových asociací) Znovurozpoznání (recognition) - výběr odpovědi (multiple choice)

Paměť a učení je totéž (psychologie: učení = postupné vytváření dlouhodobé pamětní stopy) Neuronální změna = pamětní stopa, engram Paměť není jednotná Trvání Mozkové struktury Molekulární mechanismy

Donald Olding Hebb *1904 †1985 Kanadský psycholog Hebb's Law. "Neurons that fire together wire together." Z množiny synapsí na těle a dendritech neuronu se zvýší účinnost u těch, jejichž aktivace těsně předcházela výboji postsynaptického elementu.

2000 Nobelova cena za fyziologii nebo medicínu Eric Richard Kandel * 1929 Vídeň 2000 Nobelova cena za fyziologii nebo medicínu Krátkodobá potenciace Zej kalifornský (Aplysia californica) zadožábrý druh měkkýšů majících za srdcem jen jeden žaberní lupen, který mohou spolu s přívodní nálevkou zatáhnout

Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Krátkodobá potenciace Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP

Krátkodobá potenciace homosynaptická Reziduální Ca2+

Krátkodobá potenciace homosynaptická (posttetanická potenciace) Stimulace presynaptického neuronu Amplituda postsynaptického potenciálu

Long term potentiation LTP

NMDA – glutamate receptor

Glutamate receptors

Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP Glutamáterní synapse Receptory ionotropní: AMPA (kainátové, quisqalátové) NMDA Receptory metabotropní

Dlouhodobá potenciace časná fáze 1. Zvýšení senzitivity existujících AMPA receptorů 2. více AMPA receptorů na membráně Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

Dlouhodobá potenciace časná fáze 3. Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně retrográdní messenger (NO) Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

Dlouhodobá potenciace Postsynaptická část NMDA receptor retrográdní messenger (NO) Presynaptická část Zesílené vylévání neurotransmiteru

Dlouhodobá potenciace pozdní fáze 4.Vznik nových synapsí Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000

Dlouhodobá potenciace 1. Zvýšení senzitivity existujících AMPA receptorů 2.Více AMPA receptorů na postsynaptické membráně 3. Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně 4. Vznik nových synapsí

Protein kinase M zeta/Protein kinase C zeta

Dělení paměti podle trvání Attkinson a Shiffrin (1971) – trojsložkový model (mentální model) - Senzorická (okamžitá : ikonická) - Krátkodobá - Dlouhodobá (trvalá, referenční)   Alternativní model (Baddeley, 1989) - Paměť pracovní

Okamžitá (senzorická: ikonická, echoická) Ikonická paměť (zraková pracovní paměť) (zraková perzistence, příklad hořící kruh) George Sperling 1960 – Test ikonické paměti Prezentace 50 ms Pamatování 3-5 symbolů In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187.

Okamžitá (senzorická: ikonická, echoická) George Sperling 1960 – Test ikonické paměti Paradigma Částečná zpráva Označení řádku tónem za 150 ms po podnětu Pamatování 9 symbolů Ikonická paměť dokáže podržet přibližně 9 až 12 položek velice rychle se rozpadá

Krátkodobá paměť Sekundy až minuty Kapacita 7 ± 2 položky Dlouhodobá paměť Jak dlouho trvá - nevíme Kapacita neznáme a ani nevíme, jak to zjistit

Přehled dělení paměti z hlediska trvání

Dlouhodobá paměť Pacient H.M. Anterográdní amnézie Scoville, Milnerová, 1957 In Kandel 2000

Klasifikace dlouhodobé paměti Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní)   Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální) Episodic Store events autobiographical Semantic Non associative Associative learning

Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní) Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální)

Mozkové oblasti nezbytné pro deklarativní paměť Hippocampus Fornix Dorzální thalamus Amygdala Corpora mammilaria

Nedeklarativní (procedurální) Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Endel Tulving 1972, na základě pokusů Wildera Penfielda

Paměťový test Epizodic like memory

Nedeklarativní (procedurální) Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní

Morrisovo vodní bludiště

Léze temporálního laloku

Blue velvet arena

Výsledky testování v aréně (Test skrytého cíle) Alzheimerova choroba Vaskulární demence Kontrolní skupina Mírná kognitivní porucha

Nedeklarativní (procedurální) Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní Není souvislost dvou podnětů nebo činnosti a následku asociativní habituace -sensitizace imprinting

Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní Habituace Senzitizace

Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní Habituace Senzitizace

Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní imprinting

                                                                     Konrad Lorenz

Konrad Lorenz

Nedeklarativní (procedurální) Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Do mozku se zapisuje časová souvislost dvou nebo více podnětů klasické podmiňování instrumentální podmiňování (standardní a motorické učení) podmíněná chuťová averze priming (ovlivnění odhadu)

Podmiňování klasické Ivan Petrovič Pavlov

Podmiňování klasické Sir Charles Scott Sherrington

Nepodmíněný reflex

Podmíněný reflex Nepodmíněný podnět Oliva inferior Šplhavá vlákna Podmíněný podnět Mechová vlákna Paralelní vlákna Purkyňova buňka Ncl. Interpositus Ncl. Ruber Jádro ncl facialis

Podmíněný reflex – mozkové struktury Nucleus nervi trigemini (V) Motorická jádra hlavových nervů (VI, VII) Ncl. olivaris inferior – šplhavá vlákna Kůra mozečku Kochleární jádra Pontinní jádra – mechová vlákna (kůra mozečku) Nucleus interpositus Nucleus ruber (motorická jádra hlavových nervů (VI, VII)

Instrumentální podmiňování (standardní) Edward Lee Thorndike (1874 - 1949)

Instrumentální podmiňování (standardní)

Priming (ovlivnění odhadu, podněcování) ABSENT INCOME FILLY DISCUSS CHEESE ELEMENT FLOATING

Priming (ovlivnění odhadu, podněcování)

Priming (ovlivnění odhadu, podněcování) ABS INC FIL DIS CHE ELE FL

Souhrn

Molekulární úroveň, synapse Posttetanická potenciace Dlouhodobá potenciace

Nedeklarativní (procedurální) Krátkodobá paměť Střednědobá paměť Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní   Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní

                                                                                            Paměť je výsadou blbých. Chytrý nemá čas si pamatovat, chytrý musí vymýšlet Jan Werich