aneb pohyb ve vzduchu bez motoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TVARY ZEMSKÉHO POVRCHU
Advertisements

POHYBY ZEMĚ.
Podnebné oblasti v České republice
Světová populace je celkové množství všech živých lidí na Zemi v daném čase.Podle odhadů vydávaných sčítáním lidu dosáhla Zemská populace v roce 2007.
Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Měsíc.
TEPELNÁ VÝMĚNA PROUDĚNÍM
Tepelná výměna prouděním
Mechanika kapalin a plynů
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
CO UŽ VÍME O SVĚTLE Téma: Pár obrázků Studijní text
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – LÉTACÍ POKUSY
Člověk a příroda.
Georg Simon Ohm ( století).
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Nebezpečné jevy v letectví
POHYBY MOŘSKÉ VODY 6. třída Mgr. Jakub Karásek
Hvězdy Zeměpis Nikola Malcová 6. A.
Proudový motor Izakovičová Pavla Mančíková Lucie Pálková Tereza
ODPOROVÁ SÍLA …a související jevy.
Lineární elektromotor
James Watt * Greenock Handswort.
Starověký dřevěný šlapací jeřáb
Vztlaková síla a Archimédův zákon
Tlak vzduchu, tlakové útvary
POHYBY MOŘSKÉ VODY.
Teplo Ing. Radek Pavela.
MAGNETICKÉ POLE ZEMĚ.
Tlak a proudění vzduchu
POČASÍ.
Michael Faltýnek, 2L VOŠ a SPŠE Olomouc
Skládání rychlostí V r = 3 kmh -1 V 1 = 7 kmh -1 V 2 = 15 kmh -1 Jakou rychlostí se pohybuje 1. člun vůči věži? 10 kmh -1 Jakou rychlostí se pohybuje 2.
Jiří Chudoba, kvinta A Rýžování Zlata.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Technika kolem nás Kolo.
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 2
České středohoří.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Opakování Proč se pohybují litosférické desky
Tání, tuhnutí a tepelná výměna
Großglockner (3798 m) pohled z jihu Rakousko
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
Využití energie přílivu
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaProudění.
Proudění vzduchu.
Počasí 5. ledna Cíl hodiny pracovat s porozuměním s pojmy počasí, meteorolog, tlak vzduchu, teplota vzduchu, proudění vzduchu, vítr pracovat s porozuměním.
VY_32_INOVACE_ 11 Tornáda Tornáda.
GRAVITACE Fy – prima Yveta Ančincová.
Tsunami.
JET STREAM Tryskové proudění Tereza Kohoutková GÚ PřF MU 2008.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 18.
Atmosféra Země a její složení
Bubliny. Jak vytvořit bubliny  Pokud bychom chtěli vytvořit bublinu ze samotné vody, tak se nám to nepovede, protože molekuly vody jsou k sobě přitahovány.
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
PROUDĚNÍ VZDUCHU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_19_29.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
VÝKLAD Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Umíš vypravovat, charakterizovat, popisovat, zapisovat a uvažovat?
Daniel Milde, ggg Co je to paraglide? Paraglide, neboli padákový kluzák, je bezmotorové letadlo těžší vzduchu, které je konstruováno maximálně.
Letadla. Letadlo je stroj schopný létat v atmosféře nezávisle na zemském povrchu.Letadlo využívá vztlaku díky kterému může létat. Schéma obtékání křídla.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_09 TÉMA: VYNÁLEZY.
Vypracoval: Tomáš Svrčina
Tepelná výměna prouděním
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Témata: Všeobecná cirkulace atmosféry Místní větry
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Proudění vzduchu.
Počátky letectví Jakub Janík.
Transkript prezentace:

aneb pohyb ve vzduchu bez motoru Plachtění aneb pohyb ve vzduchu bez motoru

Historie kluzáků Létání byl odpradávna nedosažitelný sen člověka. Přemýšleli, jaký je rozdíl mezi ptáky a lidmi, a pokoušeli se je napodobit. Již v Řeckých bájích a pověstech je zmínka o Daidalovi a jeho synu Íkarovi, kteří si vyrobili křídla z peří a vosku.

Nebo si můžeme připomenout Leonarda da Vinci, který se pokoušel sestavit létací stroj a zůstal po něm rukopis o ptačím letu.

Až na konci 18. století se začaly objevovat nové pokusy vzlétnout Až na konci 18. století se začaly objevovat nové pokusy vzlétnout. Teorií se zabýval především George Cayely, který sestavil i několik modelů schopných letu. Roku 1891 se podařilo Ottu Lilienthalovi dostat do vzduchu s vlastním závěsným kluzákem (větroněm).

Kluzáky nemají motor. Ve vzduchu se pohybují díky svému aerodynamickému tvaru, stoupavým proudům, vztlakové síle apod.

Vzlétat můžou třemi způsoby: 1. Aerovlek -Využití motorového letadla, které větroně vyvleče pomocí dlouhého lana do dané výšky.

2. Navijákový vzlet Větroň startuje tahem lana, které je navíjeno na buben navijáku stojícího na opačném konci letiště. Lano je na větroni zavěšeno těsně před těžištěm. Je to rychlý a levný způsob startu, dosažená výška je silně závislá na délce lana, hmotnosti větroně a síle protivětru a může se pohybovat v rozmezí 200-500m.

3. Vzlet pomocí gumového lana Používal se především v začátcích plachtění při startech na svahu. Gumové lano rozvětvené do tvaru „Y“ bylo taženo dvěma skupinami po 4-5 lidech. Kluzák byl ukotven na místě, družstvo napnulo lano, rozeběhlo se ze svahu a po jeho dostatečném napnutí byl kluzák uvolněn a katapultován vpřed. Příležitostně se tohoto způsobu používá i dnes.

Nabírání výšky: - udržet ve vzduchu se dá několika způsoby 1. Proudění podél návětrných svahů Na tento druh stoupání potřebujeme dost silný vítr a prudký svah. Vzduch je nucen před překážkou stoupat vzhůru a tím vynese kluzáka nahoru.

2. Termické proudění V dnešní době nejpoužívanější a také nejoblíbenější druh stoupání. Když svítí slunce na zem, zem se prohřívá, ale nerovnoměrně. V některých místech, např. pole, se vzduch ohřeje více než nad řekou. Teplý vzduch vytváří bubliny, které se posléze od povrchu utrhnou a stoupají. Taková bublina zkondenzuje a vznikne z ní mrak zvaný cumulus. Tyto mraky jsou jakýmsi ukazatelem stoupavých proudů, a proto jsou letci všeho druhu milovány. V Česku stoupavé proudy dosahují rychlosti 4-5m/s. Tyto jevy se nevyskytují jen, když jsou vysoké teploty, stačí jen velký rozdíl teplot. (tzn.Bývají i v zimě, ale na zimu se kluzáky zazimovávají – sníh jim nedělá dobře.)

3. Závětrné vlnové proudění Když proudí dostatečně silný vítr, vzduch v závětří hřebene se rozvlní. Tak vzniknou vlny opakující se nadále za hřebenem. Jedno takové stoupání může převýšit i několikanásobkem daný vrchol. Ve vlnách bylo dosaženo několik rekordů. (přelet And či nejvyšší výška – 15 tisíc metrů nad mořem )

Tyto jevy využívají nejen kluzáky Tyto jevy využívají nejen kluzáky. Mezi oblíbený „plachtící“ sport patří paragliding.

Také zvířata plachtí ptáci

Vakoveverka létavá

Konkurencí vakoveverek je wingsuit flying.

A člověk svého snu dosáhl. Zdroje: http://vrydl.sweb.cz/jak_na_to.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Placht%C4%9Bn%C3%AD#Zp.C5.AFsoby_vzletu http://cs.wikipedia.org/wiki/Kluz%C3%A1k http://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_letectv%C3%AD Kateřina Vítková, 2.B