Tálibán Bc. Jiří Klement.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Advertisements

ČSR ZA DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY
Afghánistán ve víru bojů II.
Vytvořil: Michal Mikula
HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
Persie a muslimský svět
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Súdán Rozloha: 2,5mil. Km2 Zřízení: Federace - 26 států
TERORISMUS.
Normalizace a 80. léta Nástup normalizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
RUMUNSKO România Zípek Jan 3.C.
Somálsko.
Afghánistán a Irák – ústavní systémy
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
ČSR ZA DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY
III/2 9.A XVI Dějepis Únor 1948, komunistický převrat, Klement Gottwald IX. ročník Mgr. Ladislav Hrdina Únor 1948.
Klíčovým faktorem je vyvolávání strachu a paniky a upoutání pozornosti za pomoci násilí.
NEBEZPEČNÁ TEOKRACIE Lenka Čechurová, 4.A
Egypt. Egypt (Egyptská arabská republika) v severovýchodní Africe (malou částí též v Asii), ležící na Nilu na západě hraničí s Libyí, na jihu se Súdánem,
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Globalizace Konflikty 20. století
Dějepis vypracovala: Vendula Skalová IX..
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
ŘECKO Marie Šťovíčková.
Kypr.
Pákistán (Islámská republika Pákistán)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Afghánistán "Afghanistan: The Friendliest Country in the World, Possibly the Universe."
Al-Džumhuríja al-Irákíja
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Afghánistán Sabina Műllerová,
ZÁKLADNÍ ÚDAJE Hlavní město: Minsk Státní zřízení: republika Rozloha (km 2 ): Počet obyvatel:
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
 U Středozemní ho moře  Jihozápad – Egypt  Jih, východ a sever – Izrael  Rozloha 362 km 2.
Nováčková Kateřina, Nováčková Dominika C2A
Konflikt mezi Hutuy a Tutsii
Bc. Weberová Kristýna, PALESTINSKÁ SAMOSPRÁVASTÁT IZRAEL  Hlavní město: vedení Palestinské samosprávy sídlí v Ramalláhu (arab. Rám Alláh),
LIBYE Vypracoval: Petr Svojanovský.
2. světová válka v Evropě Koordinace postupu spojenců
Brazílie Jana witkovská, IČO:
UKRAJINA Vypracovala: Monika Hrnčířová UČO:
Afghánistán. Hlavní město: Kábul Obyvatelstvo: asi 30 milionů Rozdělení: Tádžikové, Paštunové, Uzbeci a Hazárové. Kultura: Mnoho historických památek.
1.Bývalá Jugoslávie 2.Kypr 3.Izrael 4.Blízký Východ (Írán, Írák, Afghánistán) 5.Srí Lanka OHNISKA KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ.
Sovětsko-Afghánský konflikt Vojtěch Král. Srovnání zemí Svaz sovětských socialistických republik (SSSR) Rozloha: 22 mil. km 2 Počet obyvatel: 290 mil.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Geopolitické souvislosti krize v oblasti.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
 Terorismus je hrubé zastrašování politických odpůrců hrozbou síly a užití různých forem násilí. Vedle individuálního terorismu existuje terorismus.
Politická situace SEVERNÍ KOREA. KONFLIKTY NA POČÁTKU Roku 1945 obsadili poloostrov váleční spojenci-sever Sověti a jih Američané, kvůli tomu se Korea.
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
Polní chirurgický tým v MTF ROLE 3 KAIA, Afghanistan
VY_32_INOVACE_08_Nebezpečí nového válečného konfliktu
OHNISKA NAPĚTÍ A KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ 2.POLOVINY 20.STOLETÍ
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Polovina 50. let 20.století Milan Šimek Dějepis a občanská výchova
2. světová válka Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_15_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Digitální učební materiál:
Od totality k demokracii
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Terorismus.
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. světové války
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_36_Návrat_k_demokracii_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Kuvajt
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
Transkript prezentace:

Tálibán Bc. Jiří Klement

Obsah Afghánistán Etnické rozdělení Historie Sovětská okupace Občanská válka Tálibán u moci 11.září Vývoj po Tálibánu Ekonomická situace

Afghánistán Počet obyvatel – 29,82 mil. Rozloha - 647 500 km² (41 na světě) Úřední jazyk - perština, paštština (30 jazyků)

Etnické rozdělení

Historie Sovětská okupace Občanská válka (chaos) Nástup Tálibánu Po 11. září 2001

Sovětská okupace 1978 - afghánská komunistická strana převzala vládu v zemi (slabá) 1979 – vstup sovětských vojsk Partyzánský odboj Mudžahedínů 1989 – sověti stahují vojska domů (Gorbačov) Neúspěšná okupace stála životy více než 15000 vojáků a miliardy dolarů Afghanistán zůstal v rukou mudžahedínských vůdců (soupeřili o moc)

Občanská válka Obchod s drogami Přepadávání pocestných Září 1994 zastavili konvoj pákistánských vozidel Ochranná skupina studentů (Tálibán), pod vedením Umara Muhammeda Na podzim 1994 dobyli Kandahár 1996 Kábul Poprava prosovětského prezidenta Muhammada Nadžíbulláha

1996 – 2001 Tálibán u moci totalitní stát založený na radikální verzi islámského práva šaría, zpřísněného navíc o některé staré paštunské zvyky V zemi byly zavedeny tradiční tresty - veřejné popravy, bičování, ukamenování a utínání končetin. celá řada zákazů - muži se nesměli holit, byla zakázána hudba, televize, sportovní zápasy ženy musely být na veřejnosti zcela zahalené, nesměly chodit samy a nesměly pracovat

bylo zakázáno vytvářet nebo vlastnit podobizny lidí a zvířat (ničení památek) Žádné volby „Naše touha je konečné sjednocení všech muslimských zemí světa do jediného a nedělitelného islámského chalífátu.”

Centralizace státu - od roku 1998 Tálibán ovládal až 90% území Tálibán uznán jen 3 státy: Saudská Arábie, S.A.Emiráty, Pákistán (finanční podpora) Teokracie – mullá Muhammad Omar, islámský universalismus Skupiny cizinců (al-Qáida) – finanční podpora, výcvikové tábory Nejednotná opozice

11. Září 2001 Nejhorší teroristický útok v dějinách USA obvinilo al qaídu, v čele s Usáma bin Ládinem Tálibán odmítl vydání teroristy a přímou komunikaci s G. Bushem Americké a Britské vzdušné bombardéry zaútočili na strategické body Začala operace „trvalá svoboda“ Připravili postup proti-tálibánské severní aliance S.A.Emiráty a Arábie přestali tálibán podporovat 17. listopadu spojenecké jednotky dobyli Afghánistán

Vývoj po Tálibánu Tálibánci se skrývají v horách Nemají armádu (partyzánská válka) Finance z vývozu opia, podle OSN 90% celosvětových zásob heroinu (začarovaný kruh) Spojenecké armády neustále ničí úkryty (vyspělá technika) Podpora infrastruktury – školy, nemocnice… Výcvik policie a armády

Situace v zemi se postupně zlepšuje, ale hrozí nebezpečí zhroucení státu jako tomu bylo v případě Somálska a Zimbabwe Tálibán stále představuje velkou hrozbu, proto musí západ v tomto regionu udržovat svůj vliv Kdyby se např. Tálibánští fanatici zmocnili vlády v Íránu, který má kontroverzní jaderný program, byl by ohrožen nejen celý Blízký a střední východ, ale i celý svět

Ekonomická situace Výrazný růst ekonomiky Příjmy státní rozpočtu tj. cca 5% HDP (jeden z nejnižších údajů na světě) 80-90% podíl stínové ekonomiky (pašování, narkotika) cca 30-35% gramotného obyvatelstva

Neschopnost vlády kontrolovat příjmy státního rozpočtu (oblasti kontrolované místními veliteli) malý růst příjmů do státní pokladny podřadné platy ve státní správě neschopnost vlády kontrolovat příjmy státního rozpočtu

ZDROJE Dokumenty: V srdci Talibanu Mezinárodní terorismus Afghánistán – země míru a meče Diplomová práce: Tálibán v Afghánistánu do roku 2001 Kropáček, L. (1996): Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad. Kropáček, L. (2002): Islám a západ. Historická paměť a současná krize, Praha, Vyšehrad. Lewis, B. (2002): Dějiny Blízkého východu, Praha, Nakladatelství Lidové noviny. Barša, P. (2001): Západ a islamismus. Střet civilizací nebo dialog kultur?, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury. Hübsch, H. (2002): Fanatičtní bojovníci ve jménu Alláha. Kořeny islámského teroru, Praha, Naše Vojsko.

KONEC, DĚKUJI ZA POZORNOST