Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Advertisements

MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Vzorce organických sloučenin
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Zsv.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Číslo šablony: Číslo.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.09.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny 2012 - 2014 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0958 SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709

Autor: Mgr. Jitka Matějková Datum: červen 2013 Ročník: 3. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Vývoj literatury od meziválečné doby po současnost Téma: Česká poezie po roce 1945 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KČF3_Mtv_12 Ověřen ve výuce dne: 6.2. 2014

Anotace Výuková prezentace má žáky seznámit s rozdělením české poezie po roce 1945 Metodické doporučení: prezentaci je vhodné využít v souvislosti s učivem o vývoji české literatury po roce 1945 Potřebné pomůcky: datový projektor a počítač. Klíčová slova: Skupina 42, Skupina Ra, Ohnice, schematická poezie, frézismus, Květňáci, V.Hrabě, J. Kainar

Česká poezie po roce 1945

Verše psané za okupace, odezva na osvobození Vladimír Holan – Dík Sovětskému svazu, Rudoarmějci Jaroslav Seifert – Přilba hlíny František Hrubín – Jobova noc František Halas - Barikáda

Všichni spisovatelé nesdíleli optimismus poválečného vývoje. Největší obavu měli katoličtí básníci, kteří vidinu nástupu levicových sil spojovali s duchovní záhubou národa

Poezie 40. – 60. let někteří básníci pochlebovali komunistickému režimu ( V. Nezval – Stalin, Zpěv míru) důsledky brožury Ladislava Štolla (Třicet let bojů za českou socialistickou poezii)

Skupina 42 vznikla během okupace civilistická poezie s motivy moderního velkoměsta představitelé: Jiří Kolář, Josef Kainar, Ivan Blatný, Jan Hanč

Skupina Ra skupina mladých výtvarníků a literátů, vznikla již během okupace surrealističtí autoři , zárodky již ve 30.letech u Jiřího Ortena představitelé: Ludvík Kundera, Zdeněk Lorenc

Ohnice Literární skupina vytvořená kolem K.Bednáře (stať Slovo k mladým) poezie nedůvěřivá k myšlenkám technického pokroku signál k návratu do duchovního rozměru subjektivní a meditativní poezie pocity úzkosti, obav, smutku i zmaru

Schematická poezie verše, které jsou vytvořeny podle již předem stanovených, závazných norem do popředí je posunuta politická rovina díla čtenáře bez vlastního silného rozumu a přesvědčení dokáže přetvářet k „obrazu svému“ Vlastimil Školauda – Hlas doby Stanislav Neumann – Píseň o lásce a nenávisti á

Frézismus snaha uplatnit v poezii principy socialistického realismu oslava dělnické práce akce „pracující do literatury“ – umožňuje zasáhnout do poezie i lidem jiného povolání, hlavně dělnického, jednalo se povětšinou o literární primitivismus.

Květňáci mladá vlna autorů, druhá pol. 50. let básníci seskupení kolem časopisu Květen poezie všedního dne prostá, racionální poezie, obrací se ke každodenním věcem Miroslav Holub, Jiří Šotola, Karel Šiktanc

Host do domu literární skupina kolem brněnského časopisu Host do domu sehrál významnou úlohu v 60. letech při prosazování demokratických principů v zemi Oldřich Mikulášek, Jan Skácel, Milan Uhde, Milan Kundera, Josef Kainar

básníci pocitů generace 60.let 60. léta – politické uvolnění, prostor umělecké individualitě bez omezení vydávány sbírky klasiků české poezie ve verších se objevují existenční problémy, setkáváme se s reflexivní a meditativní poezií, surrealismem, katolickou poezií, poezií písňových textů

Václav Hrabě (1940 – 1965) tvorba inspirovaná beatnickou vlnou negativismus vůči společnosti, apolitičnost, pesimismus, pocity osamění, nedůvěra ke všemu oficiálnímu některé jeho texty byly zhudebněny V. Mišíkem (Variace na renesanční téma) Blues v modré a bílé, Blues pro bláznivou holku

Václav Hrabě - Variace na renesanční téma http://www.youtube.com/watch?v=TelyehE8BD0

Josef Kainar (1917 – 1971) Člověka hořce mám rád – vědomí, že člověk chybuje, mýlí se a hřeší Moje blues Lazar a píseň Vladimír Mišík - Stříhali dohola malého chlapečka: http://www.youtube.com/watch?v=B7OPO_Xj90M

Další osobnosti české poezie Jaroslav Seifert Vilém Závada Oldřich Mikulášek František Hrubín Jan Skácel Ivan Blatný Ivan Diviš Ivan Wernisch

Kontrolní otázky Co je schematická poezie? Vysvětli pojem frézismus. Jaké znáš básnické skupiny působící ve 40. – 60. letech 20. století v Čechách? S jakou poezií se setkáváme v 60. letech 20. století v Čechách? Kdo zhudebnil píseň J.Kainara - Stříhali dohola malého chlapečka?

Odpovědi Verše, které jsou vytvořeny podle již předem stanovených, závazných norem, do popředí je posunuta politická rovina díla. Akce „pracující do literatury“, umožňuje zasáhnout do poezie i lidem jiného povolání, hlavně dělnického, jednalo se povětšinou o literární primitivismus. Skupina 42, Skupina Ra, Skupina Ohnice, Květňáci, Host do domu Ve verších se objevují existenční problémy, setkáváme se s reflexivní a meditativní poezií, surrealismem, katolickou poezií, poezií písňových textů. V. Mišík

Zdroje PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století: (pro výuku literatury na středních školách). 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, 1997. S. 40 - 47

Prohlášení Prohlašuji, že při tvorbě vzdělávacího materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoli zveřejňováno,používáno a uchováváno.