Civilizace Itálie (oddíl 7 Truhlíci). Druhá světová válka vrcholila. Německá Říše ovládala skoro celou Evropu. Když pak její vojáci zaútočili na sovětské.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Bitvy první světové války
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
III. fáze 2. světové války:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Den D.
II. světová válka v Africe
Průběh 1. světové války 3. část.
Přelom ve válce Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a společnost – Dějepis - Řím autor VM:Ing. Slánská Drahomíra.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Bitva u Kurska – operace Citadela největší tanková bitva v dějinách
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Protihitlerovská koalice Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Bitva o Stalingrad Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Druhá světová válka Elizabet,Kačka a Eli.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Válka se Sovětským svazem
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VMzáří 2011 Ročník použití VM9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VMOpakovací test VY_32_INOVACE_16_ČSR,
Válka V Tichomoří a důsledky 2. sv. války
Přepadení SSSR, vstup USA do války, přelom ve válce
Napoleon Bonaparte (15.srpna května 1821)
Napoleon Bonaparte – ruské tažení a pád
Vytvoření protihitlerovské koalice, otevření druhé fronty
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
VY_32_INOVACE_2D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Osvobozování Československa
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (VII. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Bitva u Verdunu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Bitva o Moskvu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Pokud člověk odejde z vlasti, jakými způsoby může i tak bojovat proti okupantům v jeho vlasti?
II. světová válka 1945 (I.) Petr Machala.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135
Válka ve Středomoří, Africe a na Balkáně
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (VI. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
II. světová válka 1941 Petr Machala.
II. světová válka 1942 Petr Machala.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Napadení Sovětského svazu. Balkánské tažení Po neúspěšném dobytí VB se Hitler obrátil na Balkánský poloostrov V dubnu 1941byla dobita Jugoslávie a později.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE _ D.9.A.21_zaver_svetove_valky Ročník: devátý.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola Libochovice Autor: Mgr. Jitka Hajná Název: VY_32_INOVACE_19_D_2. světová válka Téma:
LEDEN 2016 DOKONČENÍ VÝUKY POKRAČOVÁNÍ UČIVA : 3. FÁZE VÁLKY R PŘELOM VE VÁLCE.
Druhá světová válka. 1.Kdo je na obrázku? 2.Jaké spojenectví karikatura vyjadřuje? 3.Co jednotlivé státy získaly?
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_15_20
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
První světová válka. Vznik československého státu.
Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
RUSKO VY_12_INOVACE_Rů_II_2 Název projektu: OP VK
2. světová válka Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_15_Česká historie.
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Velké historické bitvy starověku část 1. Řecko – Perské války
První světová válka 8. třída.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Poválečné uspořádání uč
ČESKOSLOVENSKÉ LEGIE VE FRANCII A ITÁLII.
I. světová válka.
1.světová válka – Velká válka
Italská a srbská fronta
Transkript prezentace:

Civilizace Itálie (oddíl 7 Truhlíci)

Druhá světová válka vrcholila. Německá Říše ovládala skoro celou Evropu. Když pak její vojáci zaútočili na sovětské město Stalingrad (dnes ruský Volgograd), vypadalo to pro Rusy a jejich spojence špatně. Německým cílem bylo dobýt ropná pole pod Kavkazem a získat tak zdroje energie a zároveň přerušit zásobovací cestu přes Persii (dnešní Irán), po které dodávali západní spojenci Rusům zbraně a další pomoc. To mohli učinit na více místech, ale svůj díl při výběru cíle útoku hrálo také jméno Stalingradu. Hitlerovi přišlo jako vynikající tah ovládnout město pojmenované po komunistickém vůdci. Stalin zase odmítal připustit, aby „jeho“ město padlo. A tak – vlastně s důvodů propagandy – se tu shromáždily síly dvou obrovských armád.

Stalingrad, který měl těsně před válkou asi 600 tisíc obyvatel, ležel na západním (pravém) břehu řeky Volhy, která zde je více než kilometr široká. Od konce srpna 1942 od severozápadu směřovalo na Stalingrad více než 300 tisíc dobře vyzbrojených vojáků 6. německé armády. Zpočátku německá vojska rychle postupovala. Společně se spojenci z Rumunska, Maďarska a Itálie se nezadržitelně přibližovala ke Stalingradu a tlačila jeho obránce k řece. V rozvalinách města vypukla strašlivá řež. Bojovalo se o každou budovu, úkryt či sklep. Němci tomu říkali „krysí válka“.

Rusové se u Stalingradu rvali až na hranice svých možností. Německé jednotky si totiž svým chováním na dobytých územích znepřátelily většinu obyvatel tehdejšího Sovětského svazu. Zatímco na počátku války mnozí z nich, především na Ukrajině, vítali německé vojáky jako osvoboditele od komunizmu, v době bitvy o Stalingrad už naprostá většina Rusů a dalších národů bývalého svazu bojovala proti agresorům dobrovolně a ze všech sil. Ruští vojáci hrdinně válčili i z dalšího důvodu. V komunistické armádě totiž existovaly také tak zvané uzávěrkové jednotky. Ty stály těsně za frontovou linií a jejich úkolem bylo zastřelit každého, kdo by snad chtěl ustoupit. U Stalingradu tak prý rudí komisaři popravili třináct a půl tisíce vlastních vojáků. „Hanba“ mužů, kteří se vzdali, navíc padla i na jejich rodinné příslušníky, kteří byli také trestáni.

Zatímco se Němci pomalu probíjeli zříceninami města a přivolávali další posily, Rusové přemístili všechny své „postradatelné“ vojáky ke Stalingradu. 19. listopadu 1942 pak zahájili útok, který německé jednotky odřízl od zásobování a nakonec je, v téměř dobytém Stalingradu, obklíčil. Německé velení v Berlíně doufalo, že se jim vojsko podaří zásobovat letecky. Avšak krutá ruská zima a sovětská protiletecká obrana tento plán znemožnily. V obklíčení zůstalo zhruba čtvrt milionu Němců a jejich spojenců. Vojáci vermachtu ve Stalingradu hladověli, mrzli a nakonec jim i docházela munice.

Německá armáda se zpočátku sice mohla probít ven, ale Hitler, kterému v té době zřejmě ještě vůbec nedocházel rozsah možné katastrofy, to svým vojákům zakázal. Nakonec aby se velitel Friedrich Paulus nemohl vzdát, povýšil ho německý diktátor na polního maršála. Podle tradice se totiž žádný německý polní maršál nikdy nevzdal. Paulus to však učinil a 2. února 1943 posledních devadesát tisíc vojáků složilo zbraně. Drtivá většina z nich poté zemřela v sovětských koncentračních táborech na Sibiři. Ze zajaté armády přežilo jen šest tisíc mužů, které Rusové propustili až 10 let po válce. Sám Paulus dožil na východě Německa v Rusy kontrolovaných Drážďanech.

V bitvě u Stalingradu zemřelo podle odhadů celkem přes půl milionu Němců a jejich spojenců, Rudá armáda ztratila 1,1 milionu lidí. Bez ohledu na obrovské ztráty zde Rusové „zlomili“ průběh války. Hitler se pak už jen blouznivě spoléhal na „zázračné“ zbraně, které mu měly pomoci k vítězství. Jenže po sérii dalších porážek na východě a ve Středomoří, přišlo v červnu 1944 vylodění anglo-amerických jednotek ve francouzské Normandii a v květnu 1945 pád Berlína a definitivní porážka.

Po komunistickém převratu (1917) a následné občanské válce se ruské impérium v roce 1922 přejmenovalo na Svaz sovětských socialistických republik. Kromě Ruska, které tomuto státu dominovalo, do něho patřilo i více než deset dnes samostatných států, včetně Ukrajiny, Kazachstánu nebo Gruzie. Po pádu komunizmu se roku 1991 Sovětský svaz rozpadl.