Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl06
Opakování
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl08
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl10
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl13 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Marie Terezie Mgr. Štěpán Rubíček.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl07
České národní obrození
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, příspěvková organizace
Registrační číslo projektu:
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Osobnosti národního obrození
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl11
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl17
Etapy českého národního obrození
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-4/Vl01
VY_32_INOVACE_18_Národní obrození Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
Národní obrození.
Elektronická učebnice - I
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
19. století opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Národní obrození 5. ročník
Jasně, jsi fakt hustej! zpět.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žák se seznámí s obdobím národního obrození a osobnostmi, které v této době působily. Autor Mgr. Štěpán Rubíček Název Národní obrození Vzdělávací oblast – Vzdělávací obor Člověk a jeho svět – vlastivěda Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Stupeň a typ vzdělávání ZŠ – I. stupeň Typická věková skupina 5. ročník Datum / období vzniku VM Leden 2013

Národní obrození Mgr. Štěpán Rubíček

MARIE TEREZIE A JOSEF II. Národní obrození MARIE TEREZIE A JOSEF II. Víš, kdo vládl koncem 18. století na našem území? HABSBURKOVÉ Víš, ze kterého slavného královského rodu pocházejí? Víš, které město bylo centrem Habsburské monarchie? VÍDEŇ NĚMECKY Víš, jakou řečí se mluvilo na úřadech a ve školách? Víš, kdo je to vlastenec? Člověk, který vystupuje na obranu české vlasti

České země pod nadvládou němčiny V Rakousku -Uhersku se mluvilo rozličnými jazyky: němčina, čeština, maďarština, polština, slovenština, slovinština, rumunština… Lidé na úřadech a v armádě si nerozuměli, proto Marie Terezie a Josef II. rozhodli o jednotném jazyku – němčině V českých zemích žily koncem 18. st. 4 miliony obyvatel, v Praze žilo 70 000 Německy se mluvilo hlavně ve velkých městech, na vesnicích se stále používala čeština Němčina se používala i na školách – kromě základních škol, kde se mohlo vyučovat česky.

Jak to všechno začalo? Vše odstartoval patent z roku 1781 – Josef II. zrušil nevolnictví – z vesnic se dostávali mladí lidé do měst a začali studovat Díky rozvoji vzdělanosti si lidé uvědomili, jak je důležité ochránit český jazyk před zánikem – těmto lidem se říkalo národní buditelé

Národní buditel Vlastenec Člověk, který se snaží o probuzení Českého národa – česká inteligence Vlastenec Člověk, který vystupuje na obranu české vlasti

Boj za národní obrození Víš. jak mohli lidé usilovat o zachování českého jazyka? Začaly se psát české knihy, překládaly se knihy do češtiny z jiných jazyků, vydávaly se české noviny, kalendáře,… S rozmachem českých knih vzniká první české nakladatelství a knihkupectví – Česká expedice Zakladatelem České expedice byl Václav Kramerius

Divadlo Dalším významným zdrojem šíření češtiny bylo divadlo Na Václavském náměstí bylo divadlo, kterému se říkalo Bouda Název Bouda je odvozen od dřevěné boudy, ve které se hrály divadelní hry v češtině

Národní obrození Proces záchrany českého jazyka označujeme Národním obrozením Celý proces začíná od posledních dvou desetiletí 18. st. a pokračuje až do poloviny 19. st. Díky snahám spousty národních buditelů byl Český jazyk zachráněn

Další posilňování národního sebevědomí Byla zakládána muzea po celé zemi, např. Opava, Brno, Olomouc. Do obrození se postupně zapojují prostí lidé a osvěta zasahuje až na venkov, zakládají se ochotnické spolky, divadla, čtenářské spolky, knihovny, vznikají první české bály,…

Největší buditelé František Palacký Josef Dobrovský Josef Kajetán Tyl Karel Havlíček Borovský

František Palacký (1798-1876) Historik, politik, spisovatel a organizátor napsal Dějiny národa českého v Čechách i v Moravě, kde se věnuje dějinám českého národa od počátku až po rok 1526; chce v nich zdůvodnit existenci našeho národa a poukázat tak na přínos českého národa pro Evropu

Josef Dobrovský (1753-1829) Historik, vědec, jazykozpytec Dílo: Zevrubná mluvnice jazyka českého Slovník německo-český a česko-německý Dějiny českého jazyka a literatury

Josef Kajetán Tyl (1808-1856) Dramatik a spisovatel Napsal hru: Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka – (1834) - hra zcela zapadla, ale poprvé zde zazněla budoucí česká hymna Při psaní textu písně Kde domov můj se Tyl nechal inspirovat svými dojmy z údolí řeky Vrchlice Napsal spoustu historických her inspirovaných českými významnými osobnostmi: Jan Hus, Jan Žižka, …

Karel Havlíček Borovský (1821-1856)  Karel Havlíček se podílel na vzniku české žurnalistiky a někdy je považován i za jejího zakladatele Havlíček byl statečný a čestný člověk, který byl nenáviděn politickými režimy Prostými lidmi byl uznáván a respektován  Působil v novinách Česká včela, v Národních novinách, a také ve vlastním časopise Slovan Božena Němcová položila na jeho hrob trnovou korunu

Opakování na závěr Víš, co je to vlastenec a národní buditel? Jaké osobnosti národního obrození znáš? Jak bojovali lidé za záchranu českého jazyka? Jak se jmenovalo první české nakladatelství? Proč se používala němčina jako hlavní jazyk?

Zdroje: Fotografie dostupné jako volné dílo z Wikimedia Commons ke dni 21.1.2013: Sculpture: Gustav (Augustin) Zoula (1871 - 1915). Photograph is anonymous. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2012-1-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vaclav_Matej_Kramerius_Zoula.png Autor neznámý. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-1-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Krameriovy_noviny.gif Autor neznámý. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-1-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg Jan Vilímek. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-1-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Josef_Dobrovsky_Vilimek.jpg Jan Vilímek. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2013-1-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_- _Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Vil%C3%ADmek_- _Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD.jpg