Děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v předškolním vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrace cizinců na území ČR v gesci MŠMT
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Spolupráce se vzdělávacími institucemi. Projekt iYouth – Modely integrace a prevence sociálního vyloučení: podpora migrantské mládeže je spolufinancován.
Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Prostorový pohyb obyvatelstva
Principy Typy Výhody Bariéry a řešení Konference „Podpora rodiny dle programového prohlášení vlády České republiky“ - 30.listopad Poslanecká sněmovna.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 8. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.6.
Mám zde malý plat, chci raději pracovat v Německu… Seminář v Evropském domě Lukáš Pachta, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM Pracovní příležitosti.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
doc. PaedDr. J. Šindelářová, CSc.
Pobytové středisko Zastávka
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Vzdělávání dětí cizinců v předškolním věku
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Správa sociálního zabezpečení
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Žáci-cizinci na českých školách www.meta-os.cz2 Žáci-cizinci: kolik a odkud? Školní rok 2008 / 2009: základní školy střední školy
Zkoušky pro účely udělení státního občanství České republiky
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
1 Tisková konference MPSV „Čtyři opatření rodinné politiky“ 10. září 2015 ve 12:30 hod.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Živnost Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
PRACOVNÍ SKUPINA VZDĚLÁVÁNÍ A ZAMĚSTNANOST 11. září 2015.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2011 setkání RRLZ,
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Vnitřní trh EU, volný pohyb pracovníků - funguje bez problémů? Magda Faltová.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010 červen 2010.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
1 Chystaná novela školského zákona Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek pro řízení sekce vzdělávání Asociace středních průmyslových škol ČR Špindlerův Mlýn,
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků ohrožených školním neúspěchem.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
(a srovnání s předchozími lety). Nové příchody do PřS a PoS v období leden – prosinec 2015: Srovnání se stejným obdobím roku 2014: +343 (ve stejném.
Úhrada zdravotních služeb poskytnutých „migrantům“ na území ČR
MAP – Místní akční plán ORP RK
Realizace vašich potřeb prostřednictvím OP VVV
Organizace předškolního vzdělávání
OBČAN Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Podpora žáků - mluvčích cizích jazyků z pohledu MŠMT
Vazba na Operační programy
Tisková konference
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Demografický vývoj v okolí Prahy, kapacita ZŠ, nedostatek pedagogů
Úřad práce ČR a povolování práce zaměstnancům ze zahraničí
Integrační opatření MŠMT
Mabistrát hlavního města Prahy
Novinky v předškolním vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
CENTRUM NA PODPORU INTEGRACE CIZINCŮ
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v předškolním vzdělávání

Počty cizinců (dětí s OMJ) v MŠ (šk. rok 2008/9) Celkem v mateřských školách 301 620 dětí Z toho cizinců 3 535 Děti občanů EU … 878 Děti azylantů …. 67 Nejčastější národnosti: Vietnam (1102), Ukrajina (750), Slovensko (558), Rusko (203), Mongolsko (76), Německo (67), Bulharsko (56), Čína (55), Polsko (54)

Kategorie cizinců Z hlediska cizinecké legislativy můžeme hovořit o těchto základních kategoriích cizinců: občané EU a také rodinní příslušníci  občanů EU (vč. občanů států Evropského hospodářského prostoru tj. Lichtenštejnsko, Norsko, Island a Švýcarsko) občané třetích zemí (tj. mimo EU)

Přístup dětí cizinců k předškolnímu vzdělání (dle školského zákona) Děti občanů členských států EU, mají přístup k předškolnímu vzdělávání za stejných podmínek jako děti české Děti občanů ze třetích zemí (tj. nečlenských v EU) musí rodiče nejdéle v den nástupu dítěte do MŠ prokázat legálnost pobytu na území ČR (pobyt nad 90 dní) Výjimka: pobyt za účelem výzkumu, azyl, osoby požívajícími doplňkové ochrany, žadatelé o udělení mezinárodní ochrany nebo osoby požívajícími dočasné ochrany.

Děti azylantů  nárok na vyrovnávací opatření Děti azylantů, děti osob požívajících doplňkové ochrany, žadatelů o udělení mezinárodní ochrany nebo osob požívajících dočasné ochrany  děti se sociálním znevýhodněním (§ 16 školského zákona)  nárok na vyrovnávací opatření  možnost žádat o asistenta pedagoga (MŠMT – dotační programy – Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním – momentálně vyhlášen! )

Proč je předškolní vzdělávání dětí s OMJ důležité? Povinná školní docházka se vztahuje na všechny cizince pobývající na území déle než 90 dní MŠ je často pro děti s OMJ první setkání s ryze českým prostředím Setkání s ČJ ještě před nástupem do ZŠ – velmi důležité pro následnou školní úspěšnost Pro děti, které nechodily do MŠ, je následné vzdělávání problém, protože musí tzv. honit „pohyblivý cíl“. Což znamená, že stále dohánějí něco, co ostatní děti již umí, protože mají určité znalosti a návyky z MŠ. Zároveň se tyto děti učí probírané učivo. U dětí s odlišným mateřským jazykem je tento problém o to výraznější – jejich pohyblivý cíl je čeština, tzn. vyučovací jazyk.

U dětí s OMJ, které navštěvovaly MŠ, není problém tak hluboký a snadněji se vyrovnává. Mateřské školy, které berou na vědomí speciální potřeby dětí s OMJ, zvyšují jejich šance na úspěch ve vzdělávání a redukují jejich mezeru (jazykovou neznalost), která by jinak pokračovala na ZŠ a pak i případně na SŠ. Zároveň tím obohacují školní prostředí o novou dimenzi - jazykovou i kulturní.

PhDr. Kristýna Titěrová titerova@meta-os.cz