Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 8 Autor: Lenka Poláková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hašení & zacházení s hasícím přístrojem
Advertisements

Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Vodík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Metody dělení složek směsí
VY_52_INOVACE_02/1/18_Chemie
Cín, olovo Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 15
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Zdroje organických sloučenin Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace.
Chrom, mangan Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 17
Chemické prvky-nekovy č.2
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Chemické prvky-nekovy č.1
Alkany, cykloalkany Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22
Roztok, hmotnostní zlomek
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2 Autor: Lenka Poláková
Uhlík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9
Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Chemická vazba, elektronegativita
Teorie hašení – Hasební látky
Alkalické kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 12
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Typy chemických reakcí
Výpočty z chemických rovnic
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Redoxní děje = oxidačně redukční
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
Struktura organických látek
Hoření.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
VY_52_INOVACE_02/1/16_Chemie VODÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 9 Autor: Lenka Poláková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
VY_52_INOVACE_02/1/34_Chemie
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
POŽÁRNÍ OCHRANA.
Alkiny Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24
Kyslík Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 2
Chemická reakce, chem. rovnice
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 26 Autor: Lenka Poláková
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Halogenderiváty uhlovodíků
POŽÁRY VY_32_INOVACE_ 14 Požáry.
Hasící přístroje Kateřina Jedličková
PROSTŘEDKY PRO HASEBNÍ ZÁSAH Kateřina Scholasterová SDH Jančí.
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Požáry a hasicí přístroje Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Hasicí přístroje Bc. Balonová Soňa MŠ, ZŠ a SŠ Karviná, příspěvková organizace.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Požární prevence. Obsah  Legislativa  Základní povinnosti občanů  Chování při zjištění požáru  Hoření a nebezpečí sním spojená  Hašení.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POŽÁRNÍ OCHRANA aneb co čím se ha sí a nehasí
Vytápění Paliva.
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Transkript prezentace:

Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 8 Autor: Lenka Poláková ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0007 Oheň, hoření Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 8 Autor: Lenka Poláková

©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Hoření Hoření je chemický děj, při kterém vzniká teplo, světlo a látky jiných vlastností, než má hořící látka, např. hoření dřeva, papíru – vzniká oxid uhličitý, voda, popel Plamen je sloupec hořících, většinou plynných látek Teplota plamene: zápalky 800⁰C dřevo, hnědé uhlí, ropa, nafta 1100⁰C černé uhlí, benzín 1200⁰C zemní plyn 2000⁰C 1 2 3

©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Vlastnosti plamene Druh spalované látky a dokonalost spalování ovlivňují barvu a svítivost plamene např. Bunsenův kahan 1. plamen „svítivý“, přívod vzduchu je uzavřen, nízká teplota plamene 2. a 3. plamen, částečně otevřen přívod vzduchu 4. plamen „nesvítivý“, naplno otevřen přívod vzduchu, nejvyšší teplota plamene Bunsenův kahan – typy plamene 4

©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Hořlavina Teplota vzplanutí je nejnižší teplota, při které hořlavá látka ve směsi se vzduchem po přiblížení plamene vzplane a ihned uhasne Teplota vznícení je nejnižší teplota, při které hořlavá látka ve směsi se vzduchem po přiblížení plamene vzplane a hoří (nejméně 5 s) Hořlavina je látka, která prudce hoří se vzdušným kyslíkem, uvolňuje při tom energii, teplo a světlo a současně mění své chem. vlastnosti Nádoby s hořlavinami musí být označeny výstražným symbolem Výstražný symbol pro hořlaviny 5

Teplota vzplanutí (ve ⁰C) ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Teplota vzplanutí je kritériem pro dělení hořlavých kapalin do 4 tříd nebezpečnosti: Nejnebezpečnější z hlediska požáru jsou hořlaviny I.třídy (nízká teplota vzplanutí) V blízkosti hořlavin se nesmí pracovat s otevřeným ohněm Na pracovišti musí být umístěn vhodný hasicí přístroj 6 Třída nebezpečnosti Teplota vzplanutí (ve ⁰C) Příklady kapalin I. do 21 aceton, benzín, methanol II. 21 - 55 petrolej III. 55 - 100 motorová nafta IV. nad 100 topné oleje, anilín Výstražný symbol nebezpečnosti pro hořlaviny

©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Oheň, požár Oheň je lidmi řízené, předem plánované a kontrolované hoření, ohraničené určitým prostorem Požár je lidmi nekontrolované hoření v předem nevymezeném prostoru Nebezpečí zranění a usmrcení osob a zvířat Škody materiálních hodnot a životního prostředí Hašení plamene – jeho podstatou je zamezení přístupu kyslíku a chlazení hořící látky pod teplotu vznícení 7 8

Chování v případě požáru ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Chování v případě požáru Co dělat v případě požáru? Vyhlásit poplach - volat hoří Zburcovat a vyzvat všechny osoby v blízkost požáru, aby se vzdálily, popř. opustily hořící objekt Pokusit se o uhašení požáru (pokud se jedná o menší požár) Volat hasiče 150 V domě zavřít hlavní přívod plynu a vypnout hlavní jističe elektřiny Opustit hořící objekt a pomoci z něj ostatním (uzavřený objekt bude brzy plný zplodin, které jsou jedovaté – chráníme dýchací cesty, proto ústa překryjeme tkaninou nejlépe navlhčenou)

Hasební prostředky Jednoduché hasební prostředky: Voda ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Hasební prostředky Jednoduché hasební prostředky: Voda Deka (mokrá nebo nehořlavá) Lopata Písek nebo hlína Sníh Hasicí přístroje Tyto hasební prostředky můžeme použít u menších požárů, které se můžeme pokusit uhasit vlastními silami. Písek můžeme použít tam, kde nelze použít vodu. Hasicí deka 9

Vodní a pěnový hasicí přístroj ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Vodní a pěnový hasicí přístroj Vodní hasicí přístroj Podstata: voda + uhličitan draselný (chrání proti zamrznutí) Chladící efekt Hašení: pevné látky (dřevo, uhlí, seno) Nelze použít: elektrická zařízení pod proudem, benzín, lehké kovy Pěnový hasicí přístroj Podstata: voda + pěnidlo, vzniká pěna Dusivý efekt (izoluje hořící látku od vzdušného kyslíku) Hašení: pevné látky, hořlavé kapaliny (benzín, nafta) Nelze použít: elektrická zařízení pod proudem (pěna je vodivá), lehké kovy

Práškový hasicí přístroj ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Práškový hasicí přístroj Práškový hasicí přístroj Podstata: speciální jemný prášek, hnaný plynem Velmi účinné hasivo – NEVODIVÉ Dusivý efekt Hašení: elektrická zařízení pod napětím, kapaliny, plyny, knihovny Nelze použít: na přístroje citlivé na prach (např. elektronická zařízení), lehké kovy, pevné hořlaviny (dřevo, uhlí) 10

Sněhový hasicí přístroj ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Sněhový hasicí přístroj Sněhový hasicí přístroj Podstata: oxid uhličitý Dusivý efekt Pozor: hasivo má při použití nízkou teplotu (-76⁰C), při manipulaci použít držadlo, riziko vzniku omrzlin + nepoužívat v uzavřeném prostoru nebo při použití větrat (oxid uhličitý je těžší než vzduch a může jej vytlačit z malého prostoru – ten je pak nedýchatelný) Hašení: elektrická zařízení pod proudem, elektronická zařízení, kapaliny, plyny Nelze použít: sypké materiály (silný proud plynu), pevné látky (např. dřevo – neodstraní žhnutí látky)

Halonový hasicí přístroj ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Halonový hasicí přístroj Halonový hasicí přístroj Hasivem jsou plyny (halogenderiváty uhlovodíků) Velmi účinné hasivo - vytváří páry, které zabraňují přístupu vzduchu k hořící látce a tu současně ochlazují Pozor: Dříve používané plyny poškozují ozónovou vrstvu – jejich použití je omezeno, většinou jsou zakázány a nahrazovány jinými hasicími látkami Nepoužívat v uzavřených prostorech, popř. větrat – jsou zdraví škodlivé Hašení: elektrická zařízení pod proudem, kabely, rozvodny, motorová vozidla, výpočetní technika Nelze použít: žhnoucí látky (uhlí), lehké kovy

Zdroje Obrázky: Knihy: ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Použité obrázky jsou dostupné pod licencí Creative Commons nebo Public Domain. Aldado, Fernando S. File:Fire 1873.JPG. http://commons.wikimedia.org. [Online] 22. 4 2006. [Citace: 12. 12 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fire_1873.JPG. Geisler, Martin. Soubor:Candle-calendar.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 12. 12 2004. [Citace: 12. 12 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Candle-calendar.jpg. Oscar. Soubor:DancingFlames.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 29. 8 2007. [Citace: 12. 12 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:DancingFlames.jpg. Fijałkowski, Arthur Jan. Soubor:Bunsen burner flame types .jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 18. 8 2005. [Citace: 12. 12 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bunsen_burner_flame_types_.jpg. Pixeltoo. Soubor:F inflammable.png. http://cs.wikipedia.org. [Online] 31. 1 2005. [Citace: 3. 12 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F_inflammable.png. Henning, Torsten. File:DIN 4844-2 Feuer etc verboten D-P002.svg. http://commons.wikimedia.org. [Online] 8. 8 2006. [Citace: 12. 12 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DIN_4844-2_Feuer_etc_verboten_D-P002.svg. Service, USDA Forest. File:Northwest Crown Fire Experiment.png. http://commons.wikimedia.org. [Online] 17. 2 2004. [Citace: 3. 12 2013.] http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Northwest_Crown_Fire_Experiment.png. Pedneault, Sylvain. Soubor:FirePhotography.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 27. 10 2006. [Citace: 3. 12 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FirePhotography.jpg. Rama. Soubor:Couverture-anti-feu-p1010028.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 21. 9 2005. [Citace: 12. 12 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Couverture-anti-feu-p1010028.jpg. Alighieri, Dante. Soubor:FireExtinguisherABC.jpg. http://cs.wikipedia.org. [Online] 5. 8 2005. [Citace: 3. 12 2013.] http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FireExtinguisherABC.jpg. Knihy: Beneš Pavel, Pumpr Václav, Banýr Jiří. Základy chemie 1 - učebnice. Praha : Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-720-0.