Nezaměstnanost v souvislostech

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Advertisements

Podpora dalšího vzdělávání v Ústeckém kraji Nutnost dalšího vzdělávání pro zvýšení zaměstnanosti Podpora dalšího vzdělávání v Ústeckém kraji CZ.1.07/3.2.06/
Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu Kvalita II Seminář projektu Kvalita II MŠMT, Praha 26. září 2008.
Míra nezaměstnanosti mírně klesla
Obyvatelstvo zaměstnaní nezaměstnaní.
Makroekonomické ukazatele
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Měření ekonomiky Ing. Jakub Fischer Katedra ekonomické statistiky VŠE v Praze.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nezaměstnanost.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Evropský sociální fond v ČR
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Studijní obor: Sociální činnost
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
Podpora v nezaměstnanosti
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 3. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Trh práce „pomyslný prostor, v němž zaměstnavatelé hledají pracovní sílu a pracující ji nabízejí ve snaze obstarat si prostředky k obživě. Vzájemný poměr.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
N EZAMĚSTNANOST Makroekonomické problémy na trhu práce.
Vzdělavatel, zaměstnavatel a uživatel Tomáš Hájek.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , Březen 2013.
Měření nezaměstnanosti a segmentace na trhu práce
NEZAMĚSTNANOST.
Segmentace pracovního trhu – dlouhodobá nezaměstnanost
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , ZÁŘÍ 2011.
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , červen 2011.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , červenec 2011.
Červenec 2013 Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: ,
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , Červenec 2011.
Zpracovali: Eva Maříková, Michal Tuček tel.: , červen 2011.
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
Pracovní trh a politika zaměstnanosti EVSE
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Ztráta zaměstnání jako sociální událost
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
( vzdělanostní struktura obyvatel )
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Dlouhodobá nezaměstnanost, náklady nezaměstnanosti a možná řešení
Úvod do problematiky, definice základních pojmů 1. přednáška.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Informační a poradenské středisko Mgr. Jindřiška Dvorská Mgr. Markéta Severinová.
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová Jeronýmovy dny.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová
Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Studijní obor: Sociální činnost
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Teorie a politika pracovního trhu
SPP728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými podzim 2010
Nezaměstnanost.
Kontaktní pracoviště v Mostě
Transkript prezentace:

Nezaměstnanost v souvislostech Kateřina Fischerová, DiS. Ing. Jakub Fischer

Struktura přednášky vymezení pojmu nezaměstnanosti vývoj nezaměstnanosti makroekonomické aspekty sociální aspekty nezaměstnanosti státní politika zaměstnanosti možná řešení

Nezaměstnaní Nezaměstnané dle ILO jsou osoby splňující současně následující podmínky: nebyly zaměstnané (ve smyslu předchozího) aktivně hledaly práci byly připraveny k nástupu do práce pokud osoby nesplňují alespoň jednu podmínku, jsou buď zaměstnané, nebo ekonomicky neaktivní

Dva koncepty měření Registrovaná nezaměstnanost Úplná nezaměstnanost

Registrovaná nezaměstnanost Za nezaměstnané jsou považovány osoby evidované ke konci příslušného měsíce na úřadech práce Registrovaná míra nezaměstnanosti (měsíčně zveřejňovaná MPSV) je podílem počtu evidovaných na celkové pracovní síle pracovní síla = součet průměrného počtu zaměstnaných v NH za poslední 4 Q a chronologického průměrného počtu evidovaných nezaměstnaných uchazečů o zaměstnání.

Úplná nezaměstnanost zjišťuje ČSÚ čtvrtletně pomocí Výběrového šetření pracovních sil (VŠPS) respondenti bydlící v náhodně vybraných bytech, každá domácnost je v panelu 5 čtvrtletí (20 % obměna panelu každý Q) nyní 26 000 bytů (0,7 %), 70 000 resp., z toho 58 000 starších 15 let

Konstruované ukazatele Obecná míra nezaměstnanosti (resp. její odhad!) Specifické míry nezaměstnanosti Míra ekonomické aktivity

Trh práce v ČR v 90. letech Zásadní změna v roce 1996, souvislost s recesí, což se ukáže později

Nezaměstnanost a VPM Napovídá o charakteru nezaměstnanosti; při hospodářské krizi došlo k nárůstu uchazečů na 1 VPM, tedy volná místa se rychle zaplnila a nezaměstnanost vzrostla (převažuje cyklický charakter nad strukturálním). Při návratu hospodářského růstu pak došlo k opětovnému poklesu uchazečů na VPM, což může signalizovat vytvoření nových pracovních míst, která ale nebyla obsazena (počet volných míst vzrostl v roce 2000 přibližně o 15000 ve srovnání s 1999)

Nezaměstnanost a regiony

Nezaměstnanost a HDP Vidíme jednoznačný vztah mezi vývojem HDP a nezaměstnanosti; je naplněn teoretický předpoklad, že nezaměstnanost klesá při růstu HDP převyšujícícm 2 %; zajímavá je reakce nezaměstnanosti na změnu dynamiky HDP

Nezaměstnanost a HDP

Třídění nezaměstnaných Nezaměstnané třídíme podle pohlaví věku vzdělání délky nezaměstnanosti

Specifické míry nezaměstnanosti podle věku

Nezaměstnanost dle věku a HDP Relationship between Real GDP and Age-specific Unemployment Trends (Year-to-Year Changes, %) 15 10 5 I/95 II/95 III/95 IV/95 I/96 II/96 III/96 IV/96 I/97 II/97 III/97 IV/97 I/98 II/98 III/98 IV/98 I/99 II/99 III/99 IV/99 I/00 II/00 III/00 IV/00 I/01 II/01 III/01 IV/01 -5 Quarter Real GDP 15-19 20-24 65 +

Nezaměstnanost dle věku a HDP

Nezaměstnanost podle vzdělání

Nezaměstnanost podle vzdělání a HDP Relationship between Real GDP and Education-specific Rates of Unemployment Trends (Year-to-Year Changes, %) 8 6 4 2 I/95 II/95 III/95 IV/95 I/96 II/96 III/96 IV/96 I/97 II/97 III/97 IV/97 I/98 II/98 III/98 IV/98 I/99 II/99 III/99 IV/99 I/00 II/00 III/00 IV/00 I/01 II/01 III/01 IV/01 -2 -4 -6 Quarter Real GDP Basic Secondary general Tertiary

Nezaměstnanost podle vzdělání a HDP Relationship between Real GDP and Education-specific Unemployment Trends (Year-to-Year Changes, %) -2 -1,5 -1 -0,5 0,5 1 1,5 2 2,5 3 -4 4 6 Year-to-Year Real GDP Changes (%) Year-to-Year Unemployment Rate Changes (%) Total Secondary general Tertiary Linear (SecGen) Linear (Total) D U(Total) = -0,28 D Y + 1,09 + e D U(Sec general) = -0,43 D Y + 1,23 + e D U(Tertiary) = -0,15 D Y + 0,40 + e Řada secondary general je senzitivnější než Basic! Lineární (Tertiary)

Nezaměstnanost podle pohlaví

Nezaměstnanost podle pohlaví a HDP

HDP, zaměstnanost a mzdy

Přestávka

Význam zaměstnání a práce pro člověka „Práce je pouto, které nás váže k realitě. Jestliže nemáme povinnost ráno vstát a jít do práce, pak se ocitáme v nebezpečí, že nás ovládnou fantazie a emoce.“ Sigmund Freud „Jen se zaměstnáním existuje budoucnost. Bez zaměstnání je jen pomalá smrt všeho, co tvoří člověka ambiciózním, pracovitým. Smrt radosti ze života.“ Bakke

Základní charakteristiky placené práce (Giddens) Peníze Úroveň činnosti Rozmanitost žití Struktura času Sociální kontakt Osobní identita

Sociální důsledky nezaměstnanosti ztráta sociálních kontaktů rozbití časové struktury dne zhoršení psychického zdraví pokles životní úrovně

Životní postoje nezaměstnaných tři základní typy postoj spojený s hledáním zaměstnání postoj související s přežitím v nových podmínkách postoj zaměřený na překonání stigmatu nezaměstnanosti rozdíly mezi muži a ženami

Průzkum mezi nezaměstnanými průzkum se zaměřil na zjištění rozdílnosti dopadů na nezaměstnané podle délky nezaměstnanosti krátkodobě nezaměstnaní (do 6 měsíců) dlouhodobě nezaměstnaní (nad 6 měsíců) průzkum byl proveden na úřadu práce, zahrnoval 60 lidí

Výsledky průzkumu obě skupiny uváděly zhoršení životní úrovně dlouhodobě nezaměstnaní více uváděli zhoršení společenského postavení rozdíl ve vnímání volného času rozdíl ve vnímání perspektiv

Složky státní politiky zaměstnanosti aktivní poradenská činnost podpora adaptability pracovní síly vytváření nových pracovních míst pasivní zabezpečení životní úrovně lidí bez zaměstnání SPZ zabezpečuje MPSV prostřednictvím úřadů práce a jejich informačních středisek

Hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání (základní principy) Nárok má klient, který během posledních tří let odpracoval min. 12 měsíců (doba studia, civilní služba, mateřská apod. se započítávají) Vyplácí se po dobu 6 měsíců první tři měsíce 50 % ze základu (čistého průměrného výdělku v posledním zaměstnání) další tři měsíce 40 % ze základu při rekvalifikaci se vyplácí 60 % ze základu po celou dobu jestliže předcházelo studium apod., je základem životní minimum (do ŽM doplácí sociální úřady) maximální HM je 2,5násobek ŽM, tj. 10500 Kč (při rekvalifikaci 2,8násobek) Pro srovnání: minimální mzda 6 200 Kč

Činnost úřadů práce informační poradenská zprostředkovatelská zabezpečování rekvalifikací organizování veřejně prospěšných prací

Klientela úřadů práce Klienty ÚP lze rozdělit do 4 skupin mají snahu najít zaměstnání práci chtějí, ale mají nepřiměřené nároky „pasivní klienti“ „závistiví klienti“

Práce s uchazečem první kontakt + žádost o zprostředkování zaměstnání po sedmi dnech zprostředkovatelka (vyřízení úředních záležitostí), teprve poté se zjišťují klientovy potřeby doručenka další návštěva databáze volných pracovních míst konkrétní nabídka VPM pocit z práce s klientem

Rekvalifikace nárok mají jen obtížně zaměstnatelné osoby nepsaná interní kritéria pro přijetí do rekvalifikačního programu délka evidence množství doručenek

Proces rekvalifikace hodnocení splnění kritérií zprostředkovatelkou je-li OK, pak přesun k jiné pracovnici ÚP (z OTP) klient musí mít jasnou představu o požadované rekvalifikaci hodnocení pracovnicí OTP je-li OK, pak nutnost přesvědčit ředitele ÚP o potřebě zaplacení rekvalifikačního kursu posouzení ředitelem zkušenost ze dvou firem

Ohrožené skupiny (na základě pozorování na ÚP) lidé bez maturity lidé bez znalosti cizího jazyka lidé bez znalosti práce s PC lidé se změněnou pracovní schopností matky po mateřské dovolené absolventi škol absolventi bez praxe nezletilí absolventi (po ZŠ) lidé mající záznam v trestním rejstříku

Východiska a řešení aktivní politika zaměstnanosti (regiony) prevence – celoživotní zaměstnatelnost Snower 1998 – individuální účty (nápad)

Děkujeme za pozornost. Kontakt: fischerj@vse.cz, fischerova@scio.cz