Emise PM 10 a jejich zdroje Helena Hnilicová. 19. - 21.5.2008 SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR2 Smogové situace v minulosti a současnosti Redukční smog (též londýnský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
( Jaký vliv má na člověka a životní prostředí)
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor výukového materiálu:
Pomáháme vytvá ř et a realizovat modré strategie. Řízení cen kategorie Praha, , Category Management 2008.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Řád: Šelmy Pes domácí: nezatažitelné drápy
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Kou ř ení a plodnost Kouření snižuje pravděpodobnost otěhotnění, má totiž prokázaný vliv na zhoršenou kvalitu spermií u mužů! U.
SMOG SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
DÝCHÁNÍ Plicní objemy.
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchání Filip Bordovský.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_31_DYCHACI_SOUSTAVA
Dýchací soustava2.
Ing.Miroslava Rýparová
DÝCHACÍ SOUSTAVA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1.
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
(výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Referát na téma: SMOG Autor: Roman MAROUŠEK.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
DÝCHACÍ SYSTÉM.
Dýchací soustava.
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Dýchací systém Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_586_Dýchací ústrojí I Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
OVZDUŠÍ BEZ HRANIC Projekt měření ovzduší na školách
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vnitřní stavba těla ptáků 2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
Obr. 2 Dýchací systém.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Dýchací soustava.
Vliv člověka na ovzduší
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
LIDSKÝ ORGANISMUS DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Emise jemných částic Helena Hnilicová.
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Emise a emisní inventura PM10
Prezentace – výklad učiva
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Emise PM 10 a jejich zdroje Helena Hnilicová

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR2 Smogové situace v minulosti a současnosti Redukční smog (též londýnský nebo zimní) – problémy už ve středověku Oxidační smog (kalifornský nebo losangelský) – hlavně v létě Podle WHO je znečištění prachem odpovědno za 350 tis. předčasných úmrtí

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR3 Vztah mezi velikostí částic a dopadem na lidské zdraví nosní dutiny – 6-10μm hrtan – 5-6μm průdušnice – 3-5μm průdušky – 2-3μm plicní sklípky – <1μm průdušinky – 1-2μm

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR4 Ekvivalentní velikost částic ρ=ρčρ=ρč ρ =1000 kg/m 3 d ps d pa =d ps *√ρ č /1000 Stokesův průměr je takový průměr kulové částice, která v daném prostředí sedimentuje stejnou pádovou rychlostí jako částice nepravidelného tvaru Je stanoven na základě Stokesova podobnostního čísla Stk=τU/d pádová rychlost je taková, při které se vyrovná odpor prostředí s tíhou částice aby bylo možné srovnat pohybové vlastnosti částic z různého materiálu, přepočítává se velikost na jednotnou hustotu 1000 kg/m3; to je aerodynamický průměr

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR5 Definice PM 10 (2,5)  PM10(2,5) jsou částice s aerodynamickým průměrem menším než 10(2,5) μm  částice, z kterých měřící zařízení odloučí s 50% pravděpodobností částice s aerodynamickým průměrem 10(2,5) μm  uvažovaná měrná hmotnost částic ρ = 1000 kg/m 3

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR6 Skutečná a ideální křivka odloučení částic v měřícím zařízení ideální křivka skutečná křivka odlučovací účinnost (%) částice s menší velikostí částice s větší velikostí ~ D 50

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR7 Kriteria pro selektivní odběry

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR8 Mechanizmus vzniku částic částice primární částice sekundární přímo emitované kondenzací semivolatilvích látek v kouřové vlečce kondenzací a chemickými reakcemi v atmosféře (SO x, NO x, NH 3,VOC)

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR9 Rozložení velikosti vznikajících částic částice vzniklé mechanickým rozrušením materiálu, medián je pro velikost 15 μm, nejmenší částice 1-2 μm, dále není možné materiál rozmělnit, protože se stává plastickým kondenzací a chemickými reakcemi v ovzduší, medián 0,4 μm Spalovací procesy, při vysokých teplotách, rychle koagulují

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR10 Rozložení velikosti částic v ovzduší

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR11 Odběr frakcí PM 10 a PM 2,5 impaktor výhody současný odběr všech frakcí nevýhody při vysoké koncentraci se zanášejí trysky

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR12 Odběr frakcí PM 10 a PM 2,5 cyklon výhody možnost odběru i při vysokých koncentracích méně choulostivé nevýhody odběr neprobíhá současně z jednoho místa

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR13 Odběr frakcí PM 10 a PM 2,5 virtuální impaktor

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR14 VAPS

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR15 Emisní inventury  zahrnují pouze primární částice, přímo emitované  odhad podílu PM 10 a PM 2,5 je na základě podobnosti mechanizmu odlučování  na základě mechanizmu vzniku částic, na základě podobnosti technologického procesu

Druh odlučovače% PM 10 % PM 2,5 FILTRY8560 F - textilní s regenerací ON LINE8560 F - textilní s regenerací OFF LINE8560 F - ze slinutých porézních vrstev8560 F - se zrnitou vrstvou8555 ELEKRICKÉ ODLUČOVAČE8555 E – suchý8555 E - mokrý8555 SUCHÉ MECHANICKÉ ODLUČOVAČE S - vírový jednočlánkový (cyklon)6535 S - multicyklon7045 MOKRÉ MECHANICKÉ ODLUČOVAČE7540 M - rozprašovací9060 M - pěnový9060 M - vírový9050 M - hladinový9050 M - proudový9575 M - rotační9575 M - kondenzační8555

typ%PM 10 %PM 2,5 mechanický vznik 5115 manipulace s materiálem, mletí, prosívání a sušení materiálu ( např. lomy, čištění uhlí ) mechanický vznik 8530 jemné mletí, broušení, nanášení barev a laků vypalování a jiné tepelné úpravy 5318 aglomerace rud, jílů apod. manipulace se zrnem 151 sklizeň obilí, manipulace s obilím, zpracování dřeva zpracování zrnin 6123 mletí obilí, sušení, třídění tavení kovů ( mimo hliníku) 9282 všechny primární i sekundární výrobní procesy probíhající za vysokých teplot, výroba minerální vlny kondenzace, hydratace, absorpce, destilace 9478 uzení masa, výroba dřevěného uhlí, kalení

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR18 Rozložení velikosti částic generovaných mechanickými procesy

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR19 Velikost částic emitovaných z některých technologií

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR20 Výsledky měření při výrobě cementu č.zařízení, palivoodlučovač TSPpodíl v TSP mg/m 3 %PM 10 %PM 2,5 %PM 1 28 rotační pec, hnědé uhlí, upotřebený olejESP8,296,782,352,6 29 rotační pec, hnědé uhlí, upotřebený olejESP neměřeno 96,269, pec typu Lepol, uhlí, upotřebený olej, pneuESP15,192,450,139,2 31výměník tepla, TTO, pneumatikyESP2,399,475,242,9 32výměník tepla, TTOESP4,810062,125,8 33rotační pec, hnědé uhlíESP3,595,578,241,6 34rotační pec, hnědé uhlíESP7,189,956,425,4 35rotační pec, hnědé uhlíESP12,990,949,224,4 36roštový chladičFF3,443,33,81,2 37roštový chladičFF21,123,62,60,6 38chladičESP, CC15,39864,523,2

SEMINÁŘ SKALSKÝ DVŮR21 Závěr  stanovení emisí PM 10 a PM 2,5 je zatím jen velice hrubý odhad, podíly jednotlivých velikostních frakcí závisí do značné míry i na technickém na stavu technologie  zatím nebyl proveden dostatečný počet měření, která by pokrývala všechny výrobní stavy  je třeba realizovat měření na našich zdrojích za použití doporučených třídicích zařízení, tzn. impaktoru nebo cyklonu