Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : Matematika Třída : 7.B Vyučující : Mgr. Lenka Golová Datum : 2005-11-8 Téma vyučovací hodiny : „ Smíšená čísla „ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací HERMAN, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika-racionální čísla, procenta. Brno: Prometheus, 1994. ISBN 80-85849-49-6. COUFALOVÁ, J. a KOL. AUTORŮ. Matematika pro 7.ročník ZŠ. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-678-6
SMÍŠENÁ ČÍSLA
Smíšená čísla Smíšená čísla používáme v běžně v praktickém životě. Kupujeme kg jablek, spíme hodiny, vydechneme litru vzduchu. Při matematických výpočtech je však často výhodnější přejít od smíšených čísel ke zlomkům.
Připomeň si … zlomková část celá část
Údaje ve větách zapište pomoci smíšených čísel Láďa snědl k večeři pět a jednu polovinu rohlíku. Ve spíži zůstaly dva a jedna polovina koláče. Film trval jednu a tři čtvrtiny hodiny. Na ušití šatů spotřebovala maminka tři a tři čtvrtiny metru látky. Na dálnici spotřebuje náš automobil průměrně sedm a jednu polovinu litru benzinu na 100 km.
Převádění smíšených čísel na zlomky Smíšené číslo vyjádřete zlomkem.
Převádění smíšených čísel na zlomky Smíšené číslo vyjádřete zlomkem. přirozené číslo v čísle smíšeném vynásobíme jmenovatelem zlomku. 2 . 3 = 6 k součinu přičteme čitatele zlomku. 6 + 1 = 7 toto číslo zapíšeme jako čitatele zlomku, jmenovatel je roven jmenovateli zlomku ze smíšeného čísla. čitatele hledáme jmenovatel je daný
Převádění smíšených čísel na zlomky 7 6 + 1 = 7 3 . 2 = 6
Smíšené číslo zapište jako zlomek správné výsledky
Převádění zlomku na smíšené číslo zlomek vyjádřete smíšeným číslem.
Převádění zlomku na smíšené číslo Nedokážeme-li zlomek vyjádřit smíšeným číslem zpaměti, provedeme písemně dělení čitatele jmenovatelem. 12 : 5 = 2 ( zb. 2 ) zbytek je čitatel zlomku Neúplný podíl představuje počet celků ve smíšeném čísle. Jmenovatel zlomku je stejný jako jmenovatel původního zlomku
Zapište zlomek jako smíšené číslo správné výsledky
Sčítání smíšených čísel smíšená čísla převedeme na zlomky, které sečteme. krátit na základní tvar a pak na smíšené číslo převést na smíšené číslo a zlomkovou část krátit až na základní tvar
Odčítání smíšených čísel smíšená čísla převedeme na zlomky, které odečteme. je to snadné, že ?
Procvičování
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Netradiční forma výuky – atraktivnost pro žáky i učitele. Možnost vracet se k probrané látce. Snadná kontrola výsledků. Zrychlení výkladu ( např. nákresy jsou připraveny v elektronické formě. Žáci nemusí čekat, až je učitel znázorní na tabuli).
Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Prezentaci je vhodné oživit efekty (atraktivnost). Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu.