Grafikon vlakové dopravy G V D
souhrn opatření a pomůcek souvisejících s vlakovou dopravou zjednodušené grafické znázornění jízdy vlaku v diagramu „dráha – čas“, znázornění vztaženo k čelu vozidla JŘ vlaku je časová poloha konkrétního vlaku na konkrétním časovém úseku B A
ČÍSLOVÁNÍ VLAKŮ číslo druh vlaku 1 - 199 expresní mezistátní 200 - 499 R mezistátní 500 - 599 expresní vnitrostátní 600 - 999 R vnitro 1000 - 1299 mezistátní sezónní 1300 - 1399 vlaky speciální 1400 - 1599 R sezónní vnitro 1600 - 1999 Sp vnitro 2000 – 29 999 osobní, soupravové
ČÍSLOVÁNÍ VLAKŮ - nákladní pětimístné označení mezinárodní vlaky …první číslice 4 vnitrostátní vlaky, první číslice: 5 … Nex, Rn, Vn 6 … Pn 7 … Lv 8, 9 … Mn, Vleč
GVD - druhy dle poměru rychlosti jízdy vlaků dle počtu traťových kolejí dle počtu vlaků v jednom a druhém směru
rovnoběžný GVD
nerovnoběžný GVD
jednokolejný
dvoukolejný
vícekolejný
jednoduchý
skupinový
svazkový
částečně svazkový
SESTAVA GVD - kvantitativní podklady délka vlaku délka soupravy + délka hnacích vozidel délka soupravy … norma pro sestavu GVD udává se: v nápravách … vlaky osobní dopravy v tunách … vlaky nákladní norma délky vychází z užitečné délky staničních kolejí, nesmí překročit: osobní tažené … 100 náprav osobní sunuté … 60 náprav nákladní tažené … 700 m nákladní sunuté … 300 m
SESTAVA GVD kvantitativní podklady hmotnost vlaku – hmotnost všech vozidel ve vlaku, vyjma nezavěšených postrků dopravní hmotnost – hmotnost vozidel nevyvíjejících tažnou sílu včetně nákladu a cestujících pravidelná hmotnost – normativ hmotnosti předepsaný plánem vlakotvorby, uvádí SJŘ
SESTAVA GVD kvantitativní podklady normativ hmotnosti se liší dle druhu soupravy a jejího jízdního odporu R … osobní vozy normální stavby, hmotnost > 29 t S … dvounápravové osobní vozy a nákladní vlaky, jestliže hmotnost/nápravu je 10 – 15 t M … vozy lehké stavby, hmotnost do 29 t T … nákladní vlaky, hmotnost/nápravu > 15 t U … nákladní vlaky, hmotnost na nápravu < 10 t
SESTAVA GVD - časové podklady jízdní doby časový úsek odpovídající jízdě mezi dvěma dopravnami nebo dopravnou a stanovištěm celková jízdní doba z výchozí do cílové stanice teoretická jízdní doba zjištěna výpočtem (řada HV, zátěž, úsek, …) pravidelná jízdní doba stanoveny pro každý vlak, uvedeny v SJŘ, podklad do GVD obsahují „vnitřní zálohu“
SESTAVA GVD - časové podklady ve výpočtech zohledněny přirážky: na rozjezd osobní vlaky … 0,5 – 1 min. nákladní vlaky závislé tr. … 1 – 1,5 min. nákladní vlaky nezávislé tr. … 1 – 3,5 min. na zastavení osobní vlaky … 0,5 min. nákladní vlaky … 1,0 min.
SESTAVA GVD - časové podklady pobyty – odpovídají min. času nezbytnému ke splnění všech úkonů při zastaveních z přepravních důvodů z dopravních důvodů pro potřeby provozu kolejových vozidel nejmenší délka pobytu musí odpovídat času k odbrždění vlakové soupravy motory solo nebo do 20 náprav, jednotky … 0,25 min. zastavení na znamení … 0,25 min. osobní vlaky … 0,5 min. nákladní I. způsob brzdění … 1 min. náklady II. způsob brzdění … 3 – 4 min.
POMŮCKY GVD pro služební potřebu nákresné jízdní řády sešitové jízdní řády jízdní řády zvláštních vlaků seznamy vlaků pro staniční zaměstnance seznamy vlaků pro traťové zaměstnance čekací doby plán vlakotvorby plán řadění nákladních vlaků vlaky osobní dopravy …
POMŮCKY GVD pro cestující veřejnost vývěsné jízdní řády knižní jízdní řády seznamy „příjezdy a odjezdy“ elektronické jízdní řády
list gvd - nákresný jř grafické znázornění jízdy vlaků svisle … dráha, vodorovně … čas vlaky děleny dle barvy: černě … osobní modře … nákladní modře čárkovaně … lokomotivní červeně … rušicí vyznačeny přípoje, druh zabezpečovacího zařízení, počet traťových kolejí, km poloha, počet staničních kolejí, …
uvádění časových kót – do OSTRÉHO ÚHLU (desítky minut dány svislými osami, uvádí se hodnoty jednotek) 9 6 8 +8 6 2
7 6 žst. zast. hr. žst.
sešitový jř soubor JŘ jednotlivých vlaků uvádí se technické normativy vybraných druhů vlaků na určených úsecích pro konkrétní hnací vozidla TABELÁRNÍ JÍZDNÍ ŘÁDY všechny vlaky jedoucí po trati
vlaky osobní dopravy plánované řazení vlaků část 1 … expresní vlaky a rychlíky část 2 … mezinárodní Os a Sp část 3 … grafické oběhy souprav část 4 … Os zpracovávají se pro všechny vlaky osobní dopravy
uvádí se: číslo a kategorie druh vytápění jméno trasa normativ hmotnosti omezení brzda R, R+Mg potřebné brzdicí procento místenkování propojení kabelů řazení a běh vozu
čekací doby opatření pro vyčkávání přípojných vlaků přípoj JE x přípoj NENÍ základní čekací doba 5 min. … expresní vlaky (jen na expresní), R 10 min. … Sp, Os doba na přestup musí být zachována nezahrnuje se do čekacích dob čekací doby lze operativně upravit