Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Cvičení 8 – Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Ekonomická gramotnost
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základy ekonomie Seminář 7..
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Základy firemních financí
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Příjmy a zisk.
Dokonale konkurenční odvětví
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence

Předpoklady Vzhledem k velkému množství prodejců nemůže v dokonalé konkurenci žádná z firem ovlivnit tržní cenu a za tuto cenu může prodat jakékoliv množství produkce Cíl firmy – dosažení co nejvyššího zisku Dosažení co nejvyššího zisku je vázáno na optimální rozsah produkce

Optimální rozsah produkce Ekonomicky optimální rozsah produkce závisí na interakci mezi náklady a výší tržní ceny. Pro tento rozsah produkce platí: MC = P = MR Pokud MC < P = MR, pak růst produkce povede k růstu zisku Pokud MC > P = MR, pak pokles produkce povede k růstu zisku Pokud MC = P = MR, je zisk maximální

Optimální rozsah produkce P i Q i MC AC P Q 2 Q 3 Q 4 Q 5 Relativní ztráta Absolutní ztráta

Absolutní ztráta firmy v dokonalé konkurenci AC P 3 P i Q 2 Q 3 Q 4 Q 5 Q i MC AC

Bod ukončení činnosti firmy Křivka mezních nákladů je křivkou nabídky firmy a to od tzv. bodu ukončení činnosti (bodu uzavření) firmy V krátkém období – při objemu produkce kdy cena nepokryje ani AVC; FC je nutné hradit i když se nevyrábí  porovnáváme ztrátu ze zastavení činnosti se ztrátou z další výroby V dlouhém období - při objemu produkce kdy cena nepokryje ani AC; musí být uhrazeny veškeré náklady na jednotku (již nerozlišujeme fixní a variabilní náklady)‏

Bod ukončení činnosti firmy v krátkém a dlouhém období P 4 Q 4

Efektivnost trhů v dokonalé konkurenci Efektivnost - Paretovo optimum – nastává tehdy, jestliže žádný subjekt se nemůže mít lépe, aniž by se měl jiný hůře. Pokud je trh efektivní, pak užitek jednoho subjektu se může zvýšit jen snížením užitku jiného subjektu. Trh dokonalé konkurence je trhem efektivním, pokud platí: MU = P = MC D = S Dokonalá konkurence naplňuje Paretovo optimum

Trojí rovnost a efektivnost P = MU : cena, za kterou kupující nakupuje poslední jednotku se rovná částce, kterou je ochoten za ni zaplatit; s výjimkou posledního kusu platí za všechny méně než je ochoten a realizuje tak spotřebitelský přebytek P = MC : cena, kterou výrobce dostane za prodej poslední vyrobené jednotky je rovna nákladům na její výrobu; za všechny předchozí dostal více, než byly náklady na ně vynaložené a realizoval tak přebytek výrobce MU = MC : znamená to, že D = S; na trhu nic nepřebývá a nic nechybí, trh je v rovnováze

Rovnováha dokonale konkurenčního trhu CS PS P i P MC = S MU = D Q i

Důsledky Jestliže jsou MC všech firem stejné a rovnají se P, pak odvětví vyrábí s minimálními náklady – v praxi nereálné, ale některá odvětví se tomu blíží (dokonalé konkurenci)‏ U těchto odvětví se projevuje tendence ke snižování míry zisku (podíl zisku na TC)‏ Rovnováha v dlouhém období tlačí tento zisk k nule – tomu se podniky brání snižováním nákladů