Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VISUAL BASIC Práce s řetězci Použitá literatura: Kvoch: Visual Basic 4.
Advertisements

Základy programování v JavaScriptu
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Název projektu: Výuka programování na střední škole.
VY_32_INOVACE_7B12 Databáze Typy čísel.
Programování funkcí v Excelu
Racionální čísla, operátory, výrazy, knihovní funkce
Základní pojmy v jazyce C
Třetí cvičení Podmíněné příkazy Cykly Break a Continue Switch Return
Třída Array Je součásti balíčku java.util Účelem je usnadnit práci s poli Metody – nejpoužívanější equel(),fill(),sort() a binarySearch() equels() Slouží.
Algoritmy I Cvičení č. 2. Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0,
Algoritmy I. Cvičení č. 10.
Programování v Pascalu Přednáška 3
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Konstanty jsou datové objekty jejich hodnoty nelze v programu měnit Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA = “Zadej.
Vytvoření prvního programu
Algoritmizace a programování
Čtvrté cvičení Objektové programování Objektový model v Javě
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá. Odkazy - oficiální stránky (překladače, help, metody, vývojové prostředí NetBeans,...)
Booleova logika(algebra)
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Operátory (1. část) 3 A1PRG - Programování – Seminář
Druhá přednáška Datové typy a operátory Zapouzdření Pojem rozhraní
Datové typy 6 A1PRG - Programování – Seminář
C# - datové typy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Informatika I 3. přednáška
Jazyk vývojových diagramů
Páté cvičení Dědičnost Interface Abstarktní třídy a metody
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
C# - číselné datové typy
ZÁKLADNÍ DATOVÉ TYPY.
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
Jednoduché datové typy
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
Objektové programování
PHP PHP – základy syntaxe (část 2) - 04 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
DEKLARACE PROMĚNNÝCH A KONSTANT
Počítače a programování 1 8.přednáška. Obsah přednášky Řetězce - deklarace a vytvoření Základní metody pro práci s řetezci Znaky - třída Character Základní.
Alg91 Textové soubory Na rozdíl od jiných typů souborů jsou textové soubory určené pro gramotné lidské oko. Textový soubor je posloupnost znaků členěná.
Informatika I 4. přednáška
Proměnné v PHP Každý programovací jazyk pracuje s nějakými hodnotami. To, do čeho se tyto hodnoty ukládají, se nazývá proměnné. Každý programovací jazyk.
Cvičení.
Radim Farana Podklady pro výuku
Počítače a programování 1
Konstanty u jsou datové objekty u jejich hodnoty nelze v programu měnit u Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA.
Datové typy a struktury
Příklady v jazyku C – část 3
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
PJV031 Přetypování (casting) Objekty, atributy, lokální proměnné, parametry a návratové hodnoty metod mají definovaný, neměnný typ. Jsou dva druhy typů:
PJV011 X36PJV ( Programování v JaVě ) Cílem předmětu je probrat: - základy jazyka a systému Java - nejdůležitější standardní balíčky (packages j2sdk) Organizace.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Datové typy a operátory. Co jsou datové typy  Charakterizují proměnnou nebo konstantu – jaká data obsahuje  Data jsou v počítači ukládána jako skupiny.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část I.
Počítače a programování 1 2.přednáška. Základní lexikální struktura programu Program v jazyce Java je tvořen symboly a oddělovači Program Java je psán.
ROOT
Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz.
Jaroslav BURDYS 4IT.  Čistě OOP jazyk (objektově orientovaný programovací jazyk)  Objekty založeny na tzv. objektových typech: Struktura (struct)
Algoritmizace a programování Aritmetické, Relační a Logické operátory, Knihovny.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
Programování ÚVOD, PROMĚNNÉ, OPERÁTORY A PODMÍNĚNÝ PŘÍKAZ ERIK KRÁL.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Funkce výstupu (2) Funkce printf: deklarována v: stdio.h
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Proměnné (1) Proměnná: Definice proměnných:
Kinematika hmotný bod: těleso s nekonečně malými rozměry, ale nenulovou hmotností, tj. žádné otáčení, žádná deformace atd. = bodová hmotnost popis pohybu.
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
CU01 Informatika II 2/13 Základy algoritmizace
Transkript prezentace:

Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy Deklarace proměnných Operátory

Identifikátory složeny z písmen, číslic, podrtžítek a $ třída – začíná velkým písmenem HelloWorld, String, System metoda – začíná malým písmenem println(), getPrivateKey(), toString() proměnná – začíná malým písmenem name, address, countParts konstanta – všechna písmena velká KEY, MAX_VALUE balík – všechna písmena malá java.lang,java.util Java cv2

Datové typy Primitivní datové typy Referenční datové typy číselné (celočíselné a reálné) znakové logické void Referenční datové typy třídy pole Každý primitivní typ má tzv. „wrapper“. Java cv2

Celočíselné datové typy byte 8 bitů, -128 až 127 short 16 bitů, -32 768 až 32 767 int 32 bitů, 2,14 mld long 64 bitů, 9,2 mld mld (1018) + - + - Java cv2

Celočíselné konstanty dekadické 0, 2, -5, 159, 2368712678954L oktalové 0, 02, 0134, -045, 09517538521559L hexadecimální 0x0, 0x9, -0xB, 0x123456AF7895L Java cv2

Reálné datové typy float 32 bitů, 1.4E-45 až 3,4E+38 double zápis konstant: 3.14, -28.0F, 5e2, -5e2, 5e-2, -5e-2, +5e+2 POSITIVE_INFINITY, NEGATIVE_INFINITY, NaN + - + - + - + - Java cv2

Znakové datové typy char zápis konstant: 16 bitů (Unicode) ‘A’, ‘x’, ‘.’, ‘”’ ‘\u0161’(š),‘\uFB7A’ (ﭺ), ‘\u05E7’ (ק) ‘\n’, ‘\r’, ‘\t’, ‘\\’, ‘\’’ Java cv2

Další primitivní typy boolean void logické hodnoty znamená „nic“ true, false void znamená „nic“ nemá hodnotu nelze definovat proměnnou tohoto typu Java cv2

Wrapper třídy obalují primitivní datové typy Integer, Byte, Short, Long Double, Float Character Boolean Př.: Integer.MAX_VALUE Java cv2

Wrapper Java cv2

Deklarace proměnných kdekoliv v programu základní syntaxe <<typ>> <<jméno>>; např.: int a; char c; Boolean vysledek; Java cv2

Deklarace proměnných 2 více proměnných najednou int a,b,c; deklarace s inicializací int a = 10; int x = y; kombinace int a=10, b, c=20; Java cv2

Deklarace konstant konstanta – proměnná s pevně přiřazenou hodnotou syntaxe final <<typ>> <<jméno>> [= <<hodnota>>]; např.: final double MAX = 100.00; MAX = 200.00; //chyba final int LIMIT; LIMIT = 666; Java cv2

Operátory Aritmetické Relační Logické Bitové Přiřazení Přetypování Ternární operátor Operátor „new“ Java cv2

Aritmetické operátory binární op1 + op2 součet op1 - op2 rozdíl op1 * op2 součin op1 / op2 podíl op1 % op2 modulo zbytek po dělení op1 operandem op2 Java cv2

Aritmetické operátory unární +op1 indikace kladné hodnoty -op1 aritmetická negace op1++ inkrementace po vyhodnocení ++op1 inkrementace před vyhodnocením op1-- dekrementace po vyhodnocení --op1 dekrementace před vyhodnocením př.: a=b++; odpovídá a=b; b=b+1; a=++b; odpovídá b=b+1; a=b; Java cv2

Relační operátory op1 > op2 op1 je větší než op2 op1 >= op2 op1 je větší nebo roven op2 op1 < op2 op1 je menší než op2 op1 <= op2 op1 je menší nebo roven op2 op1 == op2 op1 a op2 jsou si rovné op1 != op2 op1 a op2 si nejsou rovné Java cv2

Logické operátory op1 && op2 logický AND op1 || op2 logický OR op1 a zároveň op2 jsou true op1 || op2 logický OR op1 nebo op2 je true !op1 logický NOT op1 je false Java cv2

Bitové operátory op1 >> op2 bitový posuv op1 doprava o op2 bitů op1 << op2 bitový posuv op1 doleva o op2 bitů op1 >>> op2 jako >>, ale neznaménkově op1 & op2 bitový AND op1 | op2 bitový OR op1 ^ op2 bitový XOR ˜op bitový doplněk Java cv2

Operátor přiřazení a = b; hodnota přiřazení je hodnota levého operandu po provedení přiřazení proto je možno a = b = c; zkrácený zápis aritmetických a bitových operací a += b; odpovídá a=a+b; a *=b; odpovídá a=a*b; a >>=b; odpovídá a=a>>b; … Java cv2

Přetypování syntaxe např.: char a; byte b=71; <<proměnná1>> = (<<typ>>) <<výraz>> např.: char a; byte b=71; a = (char) b; //písmeno G int x; double y=2.00; x = (int) (y*y) Java cv2

Přetypování 2 Rozšiřující konverze Př.: int a = 5; long b = a; nedochází ke ztrátě informace, nemusí se psát operátor přetypování byte => short, int, long, float, double, char, short => int, long, float, double, int => long, float, double, long => float, double, float => double Př.: int a = 5; long b = a; Java cv2

Přetypování 3 Zužující konverze může dojít ke ztrátě přesnosti nebo změně hodnoty, je nutné explicitně operátor uvést short => byte, short => byte, char, char => byte, short, int => byte, short, char long => byte, short, char, int float => byte, short, char, int, long, double => byte, short, char, int, long, float Př.: long a = 999999999L; int b = (int) a; Java cv2

Ternární operátor syntaxe sémantika Př.: <<podmínka>>?<<výrazTrue>>:<<výrazFalse>>; sémantika Pokud je podmínka vyhodnocena jako pravdivá, vykoná se výrazTrue, jinak se vykoná výrazFalse Př.: i=b?1:0; //převod logické hodnoty na číslo Java cv2

Operátor „new“ vytváří nový objekt Př.: String s = new String(); Boolean b = new Boolean(true); Java cv2