Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Sdružení Devětsil a jeho podoby
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0560BED
Portréty literárních osobností světové literatury.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Mgr. Marie Havránková GENERACE BUŘIČŮ Literatura 1. pol. 20.stol. 2. ročník Srpen 2012.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
František Gellner 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
Jan Neruda - dílo.
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
Vypracoval: Ondřej Dutka
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Fráňa Šrámek CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Česká společnost
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Generace buřičů.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Český jazyk, umění a kultura Sada: 3 Číslo materiálu v sadě: 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Anarchističtí buřiči v české literatuře Jméno autora: Mgr Název: Anarchističtí buřiči v české literatuře Jméno autora: Mgr. Marta Skopalíková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: čeština Klíčová slova: anarchismus, autoři a jejich tvorba Cílová skupina: žák 3. ročník Stupeň a typ vzdělání: 3. ročník, střední odborné Očekávaný výstup: Žák vysvětlí pojem anarchističtí buřiči, na základě výkladu získá přehled o významných autorech a jejich tvorbě. Rozumí literárně vědným pojmům. Nabyté poznatky dokáže uplatnit při prověřování učiva, dokáže najít souvislosti v učivu a systematizovat znalosti.

Metodický list/anotace Žák na základě výkladu pochopí pojem anarchističtí buřiči a seznámí se s hlavními autory a jejich tvorbou. Pracovní list (tabulka) podporuje efektivní využití získaných poznatků a jejich systematizaci. Vytvořeno: 04.09.2012

ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI v české literatuře Obsah: Pojem anarchističtí buřiči Charakter tvorby Autoři a jejich literární tvorba Pracovní list

ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI v české literatuře generace mladých literátů z počátku 20. století navazují na generaci české moderny (90. léta 90. století) bohémský styl života společný životní postoj: anarchismus (kritika maloměšťáctví a vládní politiky, odmítají autoritu státu, požadavek svobody a volné lásky) vitalismus, antimilitarismus, sklony k satanismu => „básníci života a vzdoru“

ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI – charakter tvorby, autoři znaky tvorby: oproti České moderně snaha o jednodušší, přirozenější jazyk a výrazové prostředky, hovorový jazyk, slang, volný verš směry: vitalismus, dekadence, (realismus, symbolismus, impresionismus) S.K. Neumann – časopis Nový kult, vila Olšany autoři: František Gellner, Fráňa Šrámek, Karel Toman, Viktor Dyk, Stanislav Kostka Neumann

St. K. Neumann Fr. Gellner Fr. Šrámek K. Toman V. Dyk

Stanislav Kostka Neumann (1875 – 1947) Život: bouřlivé mládí – vila Olšany 1848 odsouzen v procesu s hnutím Omladina, vězněn 1905 vykázán na Moravu – odklon od anarchismu 1.sv. válka – fronta, řidič sanitky 1918 – 1920 poslanec, levice 1921 vstup do KSČ 1929 vyloučen, 30. léta – nemoc Obrázek č. 1 S. K. Neumann na karikatuře Fr. Gellnera

S. K. Neumann - tvorba složitý umělecký a názorový vývoj anarchismus – sb. Nemesis, bonorum custos dekadence – sb. Satanova sláva mezi námi sb. Jsem apoštol nového žití vitalismus – sb. Kniha lesů, vod a strání civilismus – sb. Nové zpěvy symbolismus a dekadence – sb. Kniha mládí a vzdoru proletářská poezie – sb. Sonáta horizontálního života sb. Rudé zpěvy kritika nacismu a kapitalismu – sb. Bezedný rok ostatní činnost časopis Nový kult, redaktor časopisů Červen, Kmen, Proletkult spoluautor Almanachu na rok 1914, články do Lidových novin propagátor esperanta

Viktor Dyk Karel Toman Viktor Dyk (1877 – 1931) Život: absolvent práv, během 1. sv. války vězení, redaktor Národních listů, tragická smrt Tvorba: pocit zklamání, ironie, národ = absolutní hodnota sb. Buřiči sb. Satiry a sarkasmy balada Milá sedmi loupežníků válečná tetralogie, b. Země mluví sb. Devátá vlna novela krysař Karel Toman (1877 – 1946) Život: časté cesty po Evropě, redaktor Národních listů Tvorba: motivy tuláctvím a domova, času a koloběhu života sb. Pohádky krve sb. Sluneční hodiny Sb. Měsíce

Fráňa Šrámek (1877 – 1952) Život: Tvorba: Přírodní a intimní lyrika rodná Sobotka v Českém ráji a studentská léta v Písku, Praha účast ve studentských bouřích – vězněn, po válce samotář Tvorba: impresionismus, vitalismus Sb. Života bído, přec tě mám rád antimilitarismus Sb. Modrý a rudý obraz zrání mladé generace, pocitů román Stříbrný vítr, r. Tělo dramata Léto, Měsíc nad řekou Přírodní a intimní lyrika Sb. Splav Obrázek č. 2 Fr. Šrámek na karikatuře od K. Čapka 1926

František Gellner (1881 – 1914) Život: Tvorba: židovský původ, bouřlivý život (krčmy, alkohol, nevázaná láska), zahraniční studia malířství a pobyty po Evropě, potom zklidnění, redaktor Lidových novin a karikaturista, 1914 nástup na frontu v Haliči - nezvěstný Tvorba: volný verš, vulgarismy, pouliční popěvky – tzv. „kuplety“ zhýralost, bohémství X smutek, melancholie, touha po jistotě, pocity marnosti zlidovění některých básní =>písně sb. Po nás ať přijde potopa sb. Radosti života Obrázek č. 3 Autoportrét Fr. Gellnera s podpisem

Ukázky z tvorby anarchistických buřičů – pracovní list K uvedeným úryvkům napište autory: 1. Trápím se, trápím, myslím si, kde bych tě nejraději potkal. … Chtěl bych tě potkati v lukách. Šel bych ti vstříc. 2. Jsem smutný mládenec, rouhavý cynik, v rozpuku mládí zhořkl mi svět, v ovzduší krčem a v zápachu klinik vypučel písně mé jedový květ. 3. Prosím tě, matka tvá: Braň si mne synu! Jdi, třeba k smrti těžko jdeš. Opustíš-li mne, nezahynu. Opustíš-li mne, zahyneš!

Ukázky z tvorby anarchistických buřičů 4. Po špičkách má se chodit okolo mládí a ne řinčet řetězy. Mládí klesá a trpí. Spikli se proti mládí; … Mládí má zápasit, má i krvácet z ran, musí i leccos ztratit, jen když slyší z dálek svůj stříbrný vítr. 5. Devátá vlna smete, s čím si osm hrálo, devátá vlna nese, však živé nenosí. Devátá vlna zavře mdlá ústa na věky. A upíráš své oči na moře bezděky. 6. Já jsem rezervista, básník, anarchista, zpívám si a proklínám, oh, proklínám.(vzhledem k povaze zadání zdroj textu uveden až v seznamu použité literatury).

Pracovní list Doplňte tabulku: jméno autora název směru motiv, námět díla název díla postavy/ prostředí žánr anarchismus Radosti života lehké holky, autor V. Dyk symbolismus nemluvně, rybář Jörgen novela kritika války voják, kůň, hejtman ep. báseň Fr. Šrámek mládí X stáří Jeník Ratkin, Anička civilismus Nové zpěvy rotačka, dráty, město básně inspirace romantismem pomsta, láska les, milá, loupežníci

Pracovní list - řešení K uvedeným úryvkům napište autory: 1. Fr. Šrámek: sb. Splav 2. Fr. Gellner: b. Drobky pod stůl hází nám osud 3. V. Dyk: sb. Okno, b. Země mluví 4. Fr. Šrámek: r. Stříbrný vítr 5. V. Dyk: sb. Devátá vlna 6. Fr. Šrámek: sb. Modrý a rudý

Pracovní list - řešení Doplňte tabulku jméno autora název směru Motiv, námět díla název díla Postavy/ prostředí žánr Fr. Gellner anarchismus bohémský život Radosti života lehké holky, autor básně V. Dyk symbolismus mýtus, trest láska Krysař nemluvně, rybář Jörgen novela Fr. Šrámek antimilitarismus bojiště, smrt koně Raport voják, kůň, hejtman ep. báseň impresionismus mládí X stáří Stříbrný vítr Jeník Ratkin, Anička román S.K. Neumann civilismus technické vynálezy Nové zpěvy rotačka, dráty, město inspirace romantismem pomsta, láska Milá sedmi loupežníků les, milá, loupežníci balada

Odkazy: Použitá literatura: PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století: od romantiků po buřiče. 1. vyd. Sokolov: O.K.Soft, 2004. PROKOP, Vladimír. Čítanka k Literatuře 19. a počátku 20. století.1. vyd. Sokolov: O.K.Soft, 2004. Internet: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Stanislav Kostka Neumann [online]. [cit. 04.09. 2012]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Stanislav_Kostka_Neumann&oldid=9292036> Seznam obrázků: Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 GELLNER, František. Wikimedia Commons [online]. [cit. 04.09. 2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SKNeumann_by_Gellner.jpg> Obrázek č. 2 ČAPEK, Karel. Wikimedia Commons [online]. [cit. 04.09.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Frana_Sramek_1926_Capek.jpg > Obrázek č. 3 GELLNER, František. Wikimedia Commons [online]. [cit. 04.09.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gellner.jpg >