Když si zvířata hrají Ondřej Zatloukal
Co je to hra? chování bez vážného obsahu, při němž dochází k naprosto volnému mísení různých prvků chování i motivací veškerá motorická aktivita, která vypadá bezúčelně
Nejvýznamnější poznatky o zvířecí hře Vyskytuje se u většiny savčích druhů, vzácněji u ptáků Mláďata savců jí věnují až 10% času a až 15% energie, pokud mají příznivé podmínky (potrava, bezpečí) Obvykle zahrnuje prudké a neobvyklé pohyby, změny směru, válení, skákání, rotace hlavy Obsahuje náznaky vážného chování i originální projevy Povzbuzuje ji mírně neznámé prostředí Zvířata v hravém věku ji aktivně vyhledávají
Znaky
Zdánlivá nesmyslnost zbytečný výdej energie a času hra nemá žádné na první pohled viditelné výsledky některé projevy neplní funkci, pro kterou se vyvinuly
Volná kombinace nejrůznějších prvků chování u mláďat pravděpodobně důsledek pozorování dospělců a následné napodobení rychle se střídá útěk, agrese, sexuální chování, lov a sběr potravy
Neúnavnost hrajících si jedinců hry nepodléhají habituaci – nikdy se neomrzí př.: neustálé rvačky štěňat
Nevázanost a přehánění projevy při hře jsou často impulzivní a intenzivní př.: energický pohyb hříbat
Hrají si především mláďata nejčastěji jde o sociálně žijící druhy – nácvik sociální role mladší mláďata si hrají se staršími hra dospělců se častěji objevuje častěji u nejvyspělejších druhů (šimpanz, havran)
Funkce
Trénink sociálních rolí a dovedností navazování sociálních vazeb nácvik spolupráce dosažení dominantního postavení, nebo přijetí podřazené role osvojení posloupností při soubojích (nejprve hrozba, potom boj)
Motorický trénink hra zvyšuje sílu, rychlost, koordinaci, pružnost, dále kapacitu i účinnost oběhové a dýchací soustavy, sílu kostí atd. rozvoj neuronových propojení v mozečku
Prostředek sebehodnocení Zvíře při hře opakovaně provádí určitou, dosti obtížnou akci Pokud uspěje, přechází k akci o stupeň obtížnější, pokud ne, volí akci snazší
Tematika her Boj – kousání, zápasení, trkání, přetlačování, hra na vojáky Lov a sběr potravy – lov sourozenců, sběr listí Rozmnožování – kopulace „na nečisto“ Rodičovství – hnízdění „na nečisto“, hra s panenkami
Hra jako explorace explorační chování – aktivní vyhledávání a zkoumání nových podnětů bez bezprostřední nutnosti zvědavost hravost př.: krkavec vs. neznámý objekt neznámý objekt
Hračky zvířata využívají ke hře všechny možné předměty, hlavně ty neznámé – lidské výtvory př.: ptáci manipulují s kamínky :kormoráni s trubkou :kormoráni s trubkou
Hry v zajetí hry častější – více času a bezpečí s přispěním člověka a prostřednictvím hry se zvířata můžou naučit složitým dovednostem
A co naše mláďata?
Prameny: Veselovský, Z.: Chováme se jako zvířata?, Praha: Knihy o přírodě (1992) Špinka, M.: Proč si mladí savci hrají, Vesmír 79, 196, 2004
KONEC Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost