Výtvarné umění v 19. století II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.7-8.13 Výtvarné umění v 19. století II. Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 8. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
Pointilismus Založen na principu, že malé vzdálené body vytvářejí dojem mnoha různých barev. Pissaro, Seurat http://www.artelista.com/ypimages/Small/08/mwm07576.jpg
http://www.artelista.com/ypimages/Small/09/mwm09001.jpg
Surrealismus Usiluje o osvobození mysli, zdůrazňuje pod-vědomí. Snaží se o za-chycení snů, představ, pocitů a myšlenek. André Breton a Salvador Dalí http://blog.onlineclock.net/wp-content/uploads/2010/05/soft-watch.jpg
Kubismus Avantgardní umění, které zobrazuje předměty z několika úhlů současně. Zobrazený předmět roz-kládá na nejmenší geo-metrické tvary. Pablo Picasso http://4.bp.blogspot.com/_HzJi83SO_UU/TNgjubLCpjI/AAAAAAAAAJI/ZrHSvQ8a5Ug/s1600/viol%C3%ADn+y+candelabro+Cubismo+anal%C3%ADtico+1910.jpg
Expresionismus Protiklad impresionismu. Cílem je vyjádřit vlastní prožitky a vlastní pocity bez ohledu na konvence. Často deformuje realitu. Edvard Munch
Výtvarné umění 19. století Zápis Výtvarné umění 19. století Vznikají další směry: Pointilismus (Seurat, Pissaro) Surrealismus – Dalí Kubismus – Picasso Expresionismus - Munch
Vyluštěte tajenku 1 2 3 4 5 Směr rozkládající předměty na geometrické tvary. Představitel expresionismu. Představitel kubismu. Impresionisté zachycují ……. Představitel surrealismu.
Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová Druhé pololetí, duben Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: osmý ročník, kubismus, pointilismus, surrealismus, expresionismus V této prezentaci seznamuji s dalšími uměleckými směry 19. a počátku 20. století. Jde pouze o základní informace. Součástí této prezentace je tajenka, tu je možné i vytisknout jako pracovní list. Pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: HLAVAČKA, M. a kol.: Dějepis pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 2002. 128 s. ISBN 80-7235-053-6. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2003. 180s. ISBN 80-86761-04-5. kol. autorů: Dějepis 8: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: FRAUS, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7238-561-4. HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II.1.vyd. Praha: FORTUNA, 1998. 280 s. ISBN 80-7168-522-4.