Mnohočleny a algebraické výrazy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Advertisements

Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Pojem funkce Lineární funkce Kvadratické funkce
Kvadratické nerovnice
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základy infinitezimálního počtu
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Algebraické výrazy – početní operace
Výrazy - vzorce Mgr. Petra Jelínková.
Úplné kvadratické rovnice
Rozdíl druhých mocnin.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
určení vrcholu paraboly sestrojení grafu
Úpravy algebraických výrazů
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Lineární rovnice – 1. část
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Matematika II. KIG / 1MAT2 Přednáška 08
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny Autor: Mgr. Ludmila Lorencová Třída:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Výrazy.
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Řešení kubických rovnic
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Úpravy mnohočlenů - vzorce
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Neúplné kvadratické rovnice
Sčítání mnohočlenů Matematika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová.
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
polynom proměnné x f = anxn + an-1xn-1 + ……. + a0
2.1.1 Kvadratická funkce. Kvadratická funkce se nazývá každá funkce, daná ve tvaru kde je reálné číslo různé od nuly, jsou libovolná reálná čísla. Definičním.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Podíl (dělení) mnohočlenů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_69.
Rozklad mnohočlenů na součin
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Algebraické vzorce III
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Rozklad mnohočlenů na součin
Číselné výrazy s proměnnou
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Vzorce pro druhé mocniny dvojčlenů (a – b)²=(a – b).(a – b)
Kvadratické nerovnice
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
2.1.1 Kvadratická funkce.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
Matematické operace, práce s výrazy, algebraické vzorce, poměr
Kvadratická funkce Matematika – 9.ročník VY_32_INOVACE_
Transkript prezentace:

Mnohočleny a algebraické výrazy Početní výkony s mnohočleny Rozklad mnohočlenu na součin Doplnění kvadratického trojčlenu

Definice Nechť n je N nebo 0, a0, a1, a2, ...an reálná čísla, x proměnná; pak součet anxn + an-1 xn-1 + ....+ a1x + a0, kde an  0 se nazývá mnohočlen (polynom) n – tého stupně. Každý sčítanec se nazývá člen mnohočlenu, ak se nazývá koeficient.

Příklad mnohočlenu Př. 1: Mnohočlen (čtyřčlen) 3.stupně Př. 2: Součet má čtyři sčítance Nejvyšší mocnina u proměnné x je 3 Př. 2: Mnohočlen (dvojčlen) 5. stupně Součet má dva sčítance Nejvyšší mocnina u proměnné n je 5

Početní operace s mnohočleny Součet Rozdíl Součin Podíl Umocnění

Je – li před závorkou mínus, mění se znaménka v závorce v opačná. Součet a rozdíl Sčítají se nebo odečítají pouze členy se stejnými neznámými. Př: (7a + 5b) – (4a – 3b) = 7a + 5b – 4a + 3b = = (7 – 4)a + (5 + 3)b = 3a + 8b Je – li před závorkou mínus, mění se znaménka v závorce v opačná.

Násobení = 4x.3 + 4x.(-2x) + 5.3 + 5.(-2x) = Násobit mnohočlen mnohočlenem znamená násobit každý člen 1. mnohočlenu každým členem 2. mnohočlenu. Př.: (4x + 5).(3 – 2x) = = 4x.3 + 4x.(-2x) + 5.3 + 5.(-2x) = = 12x – 8x2 + 15 – 10x = – 8x2 + 2x + 15

Dělení Dělit mnohočlen mnohočlenem znamená dělit každý člen 1. mnohočlenu každým členem 2. mnohočlenu. Př.:(2x3-5x2-13x+4):(x-4)= -2x3+8x2 0+3x2-13x -3x2+12x 0+-x+4 x-4 2x2 -3x -1

Rozklad mnohočlenu na součin Vzorce:

Rozklad mnohočlenu na součin Př. 1: Vzorec 16a2 + 24a + 9 = (4a+3)2 49 – 9b2 = (7 – 3b)(7 + 3b) 16x4 – 1= (4x2 + 1)(4x2 – 1 ) = (4x2 + 1)(2x + 1)(2x-1) a2 +2ab +b2 a2 - b2

Rozklad mnohočlenu na součin Př 2: Rozklad kvadratického trojčlenu (jestliže nelze použít úpravu podle vzorce. x2 + 4x + 3 = = (x + 3)(x + 4) 3 = a.b 4 = a + b = (x + a)(x + b) =

Rozklad mnohočlenu na součin Př. 3:Vytýkání x5 + x3 – x2 – 1= = (x2 + 1)(x3 -1) = (x2 + 1)(x -1)(x2 + x + 1) x3.(x2 + 1) -1(x2 + 1) = x3 -1

Doplnění kvadratického trojčlenu Využití u rovnice paraboly, hyperboly, u grafu kvadratické funkce, ... ax2 + bx + c = a(x + d)2 + e

Doplnění kvadratického trojčlenu Př. 1: x2 + 5x + 7 = x2 + 2.5/2.x +(5/2)2 - (5/2)2 + 7 = a2 + 2ab a2 + 2ab +b2 Aby se hodnota výrazu nezměnila, musíme přičíst i odečíst stejnou hodnotu

Doplnění kvadratického trojčlenu Př. 2: 2x2 + 4x - 1 = 2(x2 + 2x) - 1 = = 2(x2 + 2x + 1 – 1) - 1 = 2(x2 + 2x + 1) – 1.2 - 1 = 2(x + 1)2 – 3 Př. 3: - x2 + 8x - 5 = -(x2 -8x) - 5 = = -(x2 - 8x + 16 – 16) - 5 = = -(x – 4)2 + 16 – 5 = = -(x – 4)2 + 11