Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
Konflikty a způsoby jejich řešení
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Rodina.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Víme opravdu, co to je LEADER?
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Konflikt sociálních rolí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rozdíly mezi osobnostmi
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zdravá škola.
Rodinné potřeby a ekonomika
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mravní výchova.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Průřezová témata.
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Skupinová dynamika.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Teorie vzdělávání dospělých
Podpora bezpečného klimatu prostřednictvím etické výchovy Hana Kachtíková 3.října 2017
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Temperament, charakter, motivace
Sociální psychologie.
Rodičovství biologické a pěstounské
Etická výchova jako součást života školy
Transkript prezentace:

Elementární prosociálnost Etika viva

Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje komunikaci Posiluje vztahy mezi lidmi různých názorů Řídí tendenci ovládat druhé Zabraňuje konfliktům

Pomáhající chování Individualistický přístup Interpersonální přístup Biologický přístup

Typy chování Exploatační Egoistické Ipsocentrické Kooperativní Pomáhající Altruistické

Typy chování 1) fyzická pomoc 2) fyzická služba 3) dar a dělení se 4) slovní pomoc 5) slovní útěcha 6) potvrzení a pozitivní hodnocení druhých 7) soustředěné vyslechnutí 8) empatie 9) solidarita 10) pozitivní přítomnost a jednota

Prosociálnost Ve prospěch druhého Nečeká protislužbu Není povinností

Motivace Teorie sociální směny Teorie normy sociálního chování Empatie

Proměnné ovlivňující prosociálnost Rozptýlená zodpovědnost Nejednoznačnost situace Nekompetentnost Sociální odpovědnost Vnitřní místo kontroly Představa spravedlivého světa Empatie

Prosociální osobnost 1. Prosociálnost a empatie mají pravděpodobně určitý genetický základ. Oporu pro tvrzení můžeme hledat ve výzkumech s dvojčaty. 2. Prosociálnost zřejmě koreluje s temperamentovými predispozicemi a to především v oblasti seberegulace. 3.Na prosociální osobnost mají pravděpodobně vliv také trvalé interpersonální vztahy. Pokud dojde k připoutání a vytvoření důvěry mezi matkou a dítětem v raném věku, lze předpokládat, že prosociální chování se u dítěte objeví v předškolním věku.

Výzkum prof. Mareše 1.Vzájemné pomáhání mezi žáky není v tradiční škole pravděpodobně běžnou záležitostí. 2.Žáci vzájemnému pomáhání přikládají poměrně velkou důležitost. 3.Žáci cítí určitou morální povinnost pomoci druhému v nesnázích. 4.Pokud žáci posuzují ochotu druhých pomáhat, jsou skeptičtí. 5.Dívky vnímají vzájemné pomáhání ve škole jako důležitější. 6.Mladší žáci jsou ochotnější pomáhat – názory jsou zřejmě ovlivněny věkem.

Principy prosociální výchovy Svoboda zapojení Zapojení a iniciativa Hlavní úloha žáků Prestiž cílů Horizontálnost vztahu Svědomí jako model Spoluúčast rodin Rozvoj výchovného společenství Aplikace na skutečný život Smysl dobrodružství Globálnost žák - osoba