Elementární prosociálnost Etika viva
Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje komunikaci Posiluje vztahy mezi lidmi různých názorů Řídí tendenci ovládat druhé Zabraňuje konfliktům
Pomáhající chování Individualistický přístup Interpersonální přístup Biologický přístup
Typy chování Exploatační Egoistické Ipsocentrické Kooperativní Pomáhající Altruistické
Typy chování 1) fyzická pomoc 2) fyzická služba 3) dar a dělení se 4) slovní pomoc 5) slovní útěcha 6) potvrzení a pozitivní hodnocení druhých 7) soustředěné vyslechnutí 8) empatie 9) solidarita 10) pozitivní přítomnost a jednota
Prosociálnost Ve prospěch druhého Nečeká protislužbu Není povinností
Motivace Teorie sociální směny Teorie normy sociálního chování Empatie
Proměnné ovlivňující prosociálnost Rozptýlená zodpovědnost Nejednoznačnost situace Nekompetentnost Sociální odpovědnost Vnitřní místo kontroly Představa spravedlivého světa Empatie
Prosociální osobnost 1. Prosociálnost a empatie mají pravděpodobně určitý genetický základ. Oporu pro tvrzení můžeme hledat ve výzkumech s dvojčaty. 2. Prosociálnost zřejmě koreluje s temperamentovými predispozicemi a to především v oblasti seberegulace. 3.Na prosociální osobnost mají pravděpodobně vliv také trvalé interpersonální vztahy. Pokud dojde k připoutání a vytvoření důvěry mezi matkou a dítětem v raném věku, lze předpokládat, že prosociální chování se u dítěte objeví v předškolním věku.
Výzkum prof. Mareše 1.Vzájemné pomáhání mezi žáky není v tradiční škole pravděpodobně běžnou záležitostí. 2.Žáci vzájemnému pomáhání přikládají poměrně velkou důležitost. 3.Žáci cítí určitou morální povinnost pomoci druhému v nesnázích. 4.Pokud žáci posuzují ochotu druhých pomáhat, jsou skeptičtí. 5.Dívky vnímají vzájemné pomáhání ve škole jako důležitější. 6.Mladší žáci jsou ochotnější pomáhat – názory jsou zřejmě ovlivněny věkem.
Principy prosociální výchovy Svoboda zapojení Zapojení a iniciativa Hlavní úloha žáků Prestiž cílů Horizontálnost vztahu Svědomí jako model Spoluúčast rodin Rozvoj výchovného společenství Aplikace na skutečný život Smysl dobrodružství Globálnost žák - osoba