Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/15. 2. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v chemii52/CH19/ Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Chemické děje a chemické rovnice.
Advertisements

TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
NEUTRALIZACE.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.03 Téma: Neutralizace Číslo.
Kyseliny a zásady.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH02/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: CHEMICKÉ LÁTKY A JEJICH.
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kyselost, zásaditost, pH
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH03/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PERIODICKÁ SOUSTAVA.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
Název šablony: Inovace v chemii52/CH12/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Přírodní látky Autor: Mgr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH09/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: VODA Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Acidobazické indikátory
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Neutralizace.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: ChemieTřída: IX Tematický okruh: Kyseliny a zásady Téma: Stupnice pH Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad Použité zdroje: - Chemie, učebnice pro devátý ročník ZŠ a primu víceletých gymnázií. FRAUS 2003, Plzeň. - Poznámky k učebnicím chemie - Vlastní zdroje

Stupnice pH

Číselně se kyselost nebo zásaditost roztoků udává pomocí stupnice pH Vyjadřuje koncentraci iontů H + Běžně se vystačí s hodnotami pH od 0 do 14 Hodnota 7 určuje prostředí neutrální Neutrální roztok má stejnou koncentraci iontů H+ a iontů OH- Při hodnotě pH menší než 7 je prostředí kyselé, převažují ionty H+ Při pH větším než 7 je prostředí zásadité,v roztoku převažují ionty OH-

Příklady pH

Stanovení pH Pomocí chemického indikátoru Přesněji acidobazického Indikátor = ukazatel Jsou to látky, jejichž zbarvení odpovídá pH prostředí v němž jsou rozpuštěny Například fenolftalein je v kyselém prostředí bezbarvý a v zásaditém červený Metyloranž v kyselém červený v zásaditém žlutý Lakmus v neutrálním fialový, v kyselém červený a v zásaditém modrý Podobně mění barvu i výluh z červeného zelí nebo červeného rybízu

pH Pro orientační určování pH se používají univerzální indikátorové papírky, které jsou napuštěny vhodnou směsí indikátorů Jejich zbarvení se mění se změnou pH a porovnává se s barevnou stupnicí Stanoví pH s přesností asi na polovinu jednotky pH Přesnější stanovení se provádí speciálními přístroji pH- metry

pH metr

Neutrlizace Při neutralizaci kyselých roztoků zásaditými roztoky reagují vodíkové kationty s ionty hydroxidovými na vodu

Reakce kyseliny s hydroxidem Rovnice vyjadřující neutralizaci Ionizací kyseliny vznikají ve vodném roztoku kationty vodíku a ionizací hydroxidu hydroxidové anionty Vzájemnou reakcí pak vznikají molekuly vody a sůl použité kyseliny Kyselina chlorovodíková + hydroxid sodný voda + chlorid sodný HCl + NaOH H 2 O + NaCl H + +Cl - + Na + + OH - H 2 O + NaCl

Využití neutralizace Při čištění odpadních vod Při překyselení žaludku Při poleptání kyselinou nebo louhem Úprava pH půdy Příprava solíNaOH + HCl NaCl + H 2 O Neutralizace kontaminovaných zemin

Doplň následující text a tabulku indikátorProstředí kyseléneutrálnízásadité lakmus metyloranžxxxxxxxxxxxxx fenolftaleinxxxxxxxxxxxxx Stupnice pH určuje koncentraci _________________________________ Hodnoty pH menší než 7 znamenají roztok ________________________ Hodnoty pH větší než 7 znamenají roztok _________________________ Roztok neutrální je při hodnotě pH= _____________________________ neutralizace je vzájemná reakce ________________________________ Neutralizaci lze využít např. ____________________________________

Použité zdroje nice%20pH_152_x_450.JPG nice%20pH_152_x_450.JPG obecne/tabulka.pnghttp://studenti.cgym- kh.cz/studenti/chemie/tercie/Laboratorni%20prace%20o% 20pH/barevna%20stupnice%20pro%20univerzalni%20indik atorove%20papirky.jpghttp:// caviar.cz/wysiwyg/obra obecne/tabulka.pnghttp://studenti.cgym- kh.cz/studenti/chemie/tercie/Laboratorni%20prace%20o% 20pH/barevna%20stupnice%20pro%20univerzalni%20indik atorove%20papirky.jpghttp:// caviar.cz/wysiwyg/obra stupnice/profimedia jpg stupnice/profimedia jpg obecne/tabulka.png obecne/tabulka.png