Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.06 Název pro školu:
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.04 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.10 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.07 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.09 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.11 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.12 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 12 Název materiálu:Sports and games Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.19 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.18 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 18 Název materiálu:Can Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.08 Název pro školu:EU CH 08 Název materiálu:Voda Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.11 Název pro školu:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.15 Název pro školu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_199.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.18 Název pro školu:EU CH 18 Název materiálu:Sacharidy Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Potřeby a projevy člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE _I.C.17 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 17 Název materiálu:Present continuous Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice,
Téma: RACIONÁLNÍ ČÍSLA - ÚVOD
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.01 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.02 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 02 Název materiálu:Fruit Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_PR_II.C.03
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.04 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 04 Název materiálu:Toys Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:Anglický.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Puzzle – jehličnaté stromy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.06 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 06 Název materiálu:Clothes Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací oblast:Cizí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.01 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 01 Název materiálu:Colours Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:Anglický.
2 Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.19 Název pro školu:EU CH 19 Název materiálu:Anorganické kyseliny Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.15 Název pro školu:
Výškové stupně rostlinstva
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.12 Název pro školu:EU CH 12 Název materiálu:Ochranné pomůcky Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody. Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.01 Název pro školu:EU CH 01 Název materiálu:Těleso, látka Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.14 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 14 Název materiálu:Easter Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.03 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 03 Název materiálu:Face Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací obor:
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s tvary kořenů u různých rostlin Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání druhů.
I like, but I don´t like Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Smyslová ústrojí člověka
Kyseliny a zásady Měření pH
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.08 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 08 Název materiálu:Domestic animals Autor:Mgr. Marcela Jarošová Vzdělávací.
Ph látek VY_32_INOVACE_1A_17 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu: EU CH 16 Název materiálu: pH roztoků Autor: Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor: Chemie Anotace: DUM je zaměřen na učivo pH roztoků. Je vysvětlen pojem pH, indikátory a žáci se seznámí s příklady roztoků a jejich pH. Materiál je vhodným podpůrným prostředkem pro výklad učiva. V závěru krátký test na určení pH. Klíčová slova: pH, roztoky, stupnice pH, kyselý, zásaditý, neutrální Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žák je seznámen s pojmem pH. Orientuje se v základních indikátorech pH. Dokáže určit pH nejběžnějších látek. Věková skupina: 14 - 15 let Ověřeno dne: 9.10.2012 Třída: IX.A, 24 žáků, 16 chlapců, 8 dívek, SVP 2, 2 chlapci

pH ROZTOKŮ pH – z anglického potentional of hydrogen Česky – potenciál vodíku Určuje, zda je roztok kyselý nebo zásaditý

pH ROZTOKŮ Kyselé roztoky – uvolňují v roztoku oxoniové kationty H3O+ - názýváme je kyseliny Zásadité roztoky – v roztoku jsou obsaženy hydroxidové - anionty OH- - nazýváme je zásady Neutrální roztoky - mají vyvážený poměr H3O+ a OH-

pH ROZTOKŮ pH se určuje pomocí stupnice od 0 do 14 Neutrální pH má hodnotu 7 1

2 pH ROZTOKŮ Příklady pH některých známých látek:

pH ROZTOKŮ Nejčastěji se pH zjišťuje pomocí indikátorů indikátor = ukazatel indikátor je látka, která umožňuje důkaz přítomnosti jiných látek tím, že mění barvu 3

pH ROZTOKŮ Nejběžnější indikátory: Modrý lakmus reaguje k kyselinami červeně Červený lakmus reaguje se zásadami modře Fenolftalein s kyselinami nemění zbarvení Fenolftalein s hydroxidy zfialoví (zrůžoví)

pH ROZTOKŮ Indikátory se vyrábějí ve formě: Roztoků – ty se kapou do zjišťované látky Proužků – papírků, které jsou nasáté příslušným indikátorem. 6 4 5

pH ROZTOKŮ Další možností jak zjisti pH jsou digitální pH metry. Tato zařízení jsou relativně drahá, k provozu potřebují různé sondy, ovšem výhodou je jejich rychlost a přesnost. 8 7

pH (kyselé, zásadité, neutrální) roztok pH (kyselé, zásadité, neutrální) mýdlo ocet Náplň akumulátorů Destilovaná voda Hydroxid vápenatý zásadité kyselé neutrální řešení

Zdroje informací Obrázek č. 1 a č.2 vlastní tvorba Obrázek č.3 KIYOK. wikimedia commons [online]. [cit. 20.9.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PH_indicator_paper_roll.jpg?uselang=cs Obrázek č.4 LILLY_M. wikimedia commons [online]. [cit. 20.9.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PH_strips-different_range.jp Obrázek č.5 PARVATHISRI. wikimedia commons [online]. [cit. 20.9.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1-Blue_and_red_litmus_paper.jpg Obrázek č.6 TOFFEL. wikimedia commons [online]. [cit. 20.9.2012]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Indikatorpapier.jpg Obrázek č.7 SOULKEEPER. wikimedia commons [online]. [cit. 20.9.2012]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PH-meter.jpg Obrázek č.8 LAURENCE LIVERMORE. wikimedia commons [online]. [cit. 20.9.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alkaline_pH.jpg