Reforma rozpočtového dohledu EU: Hlavní prvky rámce účinného od prosince 2011 Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní a záležitosti EU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

1 Změny v Paktu stability a růstu (základní přehled) Michal Andrle (MFČR)
Vyhodnocení úspěšnosti fiskálních predikcí
Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Představení sady indikátorů pro hodnocení dopadů návrhů Odborné komise pro důchodovou reformu a referenční (základní) varianty Jednání pracovního týmu.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Přijetí eura v Estonsku I.Břicháčková. Historie ► Estonsko je 1. zemí bývalého SSSR, které přijalo euro - k ► Během krátké doby podruhé vyměnili.
Bankovní unie JUDr. Zuzana Vostrá, Ph.D..
Hodnocení Stabilizačních a Konvergenčních programů – aktualizace 2006/07 Ponaučení pro ČR Smilovice 6.června 2007 Jakub Mazur.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Fiskální ústupové strategie v EU Daniel Sachs Prezentace pro seminář MF – Smilovice, prosinec 2009.
Dva příklady snahy o řešení ekonomické krise eurozóny
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
1 Analýzy stupně ekonomické sladěnosti České republiky s eurozónou Tomáš Holub Seminář MF ČR Smilovice, 6. prosince 2005.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Vývoj měnové integrace v Evropě a její možná budoucnost Petr Zahradník EU Office ČS,
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy
Zpráva o finanční stabilitě 2005
€ Několik argumentů pro stanovení termínu zavedení eura Petr Očko Telefónica O2 Czech Republic & Univerzita Karlova Praha EuroTeam, 7. listopadu 2007.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Správa hospodářských záležitostí v EU a dlouhodobá vize „skutečné hospodářské a měnové unie“ Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Konvergenční kritéria Evropská hospodářská a měnová unie.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
FONDY EU Programové období
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Financování kapitol státního rozpočtu II
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Přijetí eura v ČR –současný stav, perspektivy Hospodářská a měnová unie Michal Částek.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
 Vznik Hospodářské a měnové unie  Etapy HMU  Instituce měnové unie  Kroky, jež musí být učiněny k přijetí eura v ČR  Výhody a nevýhody přijetí eura.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Kohezní politika v ČR Kohezní politika v ČR JUDr. Olga Letáčková ředitelka úseku řízení kohezní politiky Poslanecká sněmovna PČR 24. dubna 2014, Praha.
Téma 13: Finanční plánování
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Pakt stability a růstu EVSE Šárka Horáková.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Rizika českých veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Reforma rozpočtového dohledu EU: Hlavní prvky rámce účinného od prosince 2011 Jakub Mazur Ministerstvo financí Odbor Mezinárodně právní a záležitosti EU Oddělení Hospodářská a finanční politika EU Smilovice, 5. prosince 2011

Kontext dosavadní rámec EU nedokázal přimět řadu zemí k rozpočtové kázni a provádění udržitelné hospodářské politiky dosavadní rámec EU nedokázal přimět řadu zemí k rozpočtové kázni a provádění udržitelné hospodářské politiky dosud: Maďarsko, Lotyšsko, Rumunsko, Řecko, Irsko, Portugalsko dosud: Maďarsko, Lotyšsko, Rumunsko, Řecko, Irsko, Portugalsko Kypr? Itálie? Španělsko? Belgie? Kypr? Itálie? Španělsko? Belgie?

Reforma ekonomického řízení v EU 1) posílení rozpočtového dohledu 1) posílení rozpočtového dohledu 2) ustavení nového dohledu nad makroekonomickými nerovnováhami 2) ustavení nového dohledu nad makroekonomickými nerovnováhami 3) zavedení nástroje krizového řízení pro země eurozóny (ESM) 3) zavedení nástroje krizového řízení pro země eurozóny (ESM)

Posílení rozpočtového dohledu Zavedení „Evropského semestru“: Zavedení „Evropského semestru“: smyslem Evropského semestru je změnou načasování umožnit skutečnou koordinaci hospodářských politik členských zemí EU Reforma Paktu o stabilitě a růstu: Reforma Paktu o stabilitě a růstu: smyslem Paktu je podporovat dodržování rozpočtové kázně členských států a vynucovat rychlou nápravu nadměrných schodků a dluhů Požadavky na národní rozpočtové rámce: Požadavky na národní rozpočtové rámce: smyslem směrnice je zajistit, že rozpočtové postupy na národní úrovni umožňují členským státům plnit závazky, které jim v rozpočtové oblasti plynou ze Smlouvy

Evropský semestr Schválen již v roce 2010 Schválen již v roce 2010 Změna načasování: umožňuje členským státům zohlednit doporučení EU při přípravě návrhu státního rozpočtu Změna načasování: umožňuje členským státům zohlednit doporučení EU při přípravě návrhu státního rozpočtu Sladění hodnocení: rozpočtové udržitelnosti, makroekonomické stability, strukturálních politik a systémových rizik finančního sektoru Sladění hodnocení: rozpočtové udržitelnosti, makroekonomické stability, strukturálních politik a systémových rizik finančního sektoru  rozpočtové politiky (Pakt o stabilitě a růstu)  hospodářské politiky (makroekonomický dohled)  reformy (Strategie Evropa 2020)  dohled nad finanční stabilitou (Evropská Rada pro Systémové Riziko)

Evropský semestr  Prosinec / Leden: zpráva Komise  Březen: závěry Evropské rady  30. dubna: Konvergenční program a Národní program reforem  Červen: doporučení Rady  Léto / Září: státní rozpočet na rok t+1

Rozpočtový dohled – preventivní část Beze změny: Beze změny:  povinnost předkládat Radě a Komisi Konvergenční program / Stability  povinnost předkládat Radě a Komisi Konvergenční program / Stability = plán dosažení vyrovnaných rozpočtů a udržitelných veřejných financí  Střednědobý rozpočtový cíl (MTO) = strukturální rozpočtové saldo:  očištěné od cyklických dopadů a jednorázových a dočasných opatření  zohledňuje potenciální růst, úroveň vládního dluhu a implicitní závazky ze stárnutí obyvatelstva  Euro a ERMII = v intervalu -1 až 0  Revize jednou za 3 roky a pokud je prováděna strukturální reforma s výrazným dopadem na udržitelnost veřejných financí

Rozpočtový dohled – preventivní část Dostatečný pokrok k naplnění MTO se vyhodnocuje na základě celkového posouzení, v němž je vývoj růstu veřejných výdajů posouzen v kombinaci s účinky opatření přijímaných nebo plánovaných na straně příjmů: Dostatečný pokrok k naplnění MTO se vyhodnocuje na základě celkového posouzení, v němž je vývoj růstu veřejných výdajů posouzen v kombinaci s účinky opatření přijímaných nebo plánovaných na straně příjmů:  strukturální saldo, včetně  analýzy výdajů očištěných o:  vliv diskrečních opatření na straně příjmů  výdaje na úroky  výdaje na programy Unie plně kompenzované příjmy z prostředků Unie  nediskreční změny výdajů na dávky v nezaměstnanosti zohlední se potenciálně velmi vysoká variabilita investičních výdajů, zejména v případě malých členských států: průměr veřejných investičních výdajů v minulých 4 letech zohlední se potenciálně velmi vysoká variabilita investičních výdajů, zejména v případě malých členských států: průměr veřejných investičních výdajů v minulých 4 letech

Rozpočtový dohled – preventivní část referenční střednědobé tempo potenciálního růstu HDP: referenční střednědobé tempo potenciálního růstu HDP: společně dohodnutá metodaspolečně dohodnutá metoda horizont 10 let - má předejít citlivosti na změnu podmínek a zajistit relevanci pro politikuhorizont 10 let - má předejít citlivosti na změnu podmínek a zajistit relevanci pro politiku 5 let odhady za minulost + 5 let projekce – data OGWG5 let odhady za minulost + 5 let projekce – data OGWG pro deflaci nominálního růstu výdajů na reálný se použije deflátor HDP pro deflaci nominálního růstu výdajů na reálný se použije deflátor HDP

I) Země nedosahuje svého MTO země s dluhem > 60 % HDP nebo s výrazným rizikem z hlediska udržitelnosti celkového zadlužení: země s dluhem > 60 % HDP nebo s výrazným rizikem z hlediska udržitelnosti celkového zadlužení:  strukturální saldo: roční zlepšení > 0,5 % HDP  analýza výdajů:  roční růst výdajů < tempo pod hranicí referenčního střednědobého tempa potenciálního růstu HDP;  rozdíl temp růstu je nastaven takovým způsobem, aby bylo zajištěno roční zlepšení strukturálního salda o více než 0,5 % HDP;  diskreční snížení položek veřejných příjmů je kompenzováno buď snížením výdajů, nebo diskrečním zvýšením jiných položek veřejných příjmů založeným právními předpisy, případně obojím

I) Země nedosahuje svého MTO Země eurozóny a ERM II: Země eurozóny a ERM II:  strukturální saldo: roční zlepšení ≥ 0,5 % HDP  analýza výdajů:  roční růst výdajů < tempo pod hranicí referenčního střednědobého tempa potenciálního růstu HDP  rozdíl temp růstu je nastaven takovým způsobem, aby bylo zajištěno roční zlepšení strukturálního salda o nejméně 0,5 % HDP  diskreční snížení položek veřejných příjmů je kompenzováno buď snížením výdajů, nebo diskrečním zvýšením jiných položek veřejných příjmů založeným právními předpisy, případně obojím

I) Země nedosahuje svého MTO Ostatní (ČR): Ostatní (ČR):  strukturální saldo:  minimální požadované úsilí zůstává nekvantifikováno!  hospodářsky příznivá období = vyšší úsilí x nepříznivá období = úsilí může být menší  analýza výdajů:  roční růst výdajů < tempo pod hranicí referenčního střednědobého tempa potenciálního růstu HDP  rozdíl temp růstu je nastaven takovým způsobem, aby bylo zajištěno dosažení MTO v průběhu cyklu / v horizontu programu přihlédnutím k příznivosti hospodářského období  diskreční snížení položek veřejných příjmů je kompenzováno buď snížením výdajů, nebo diskrečním zvýšením jiných položek veřejných příjmů založeným právními předpisy, případně obojím

II) Země na svém MTO  strukturální saldo: bez omezení, pokud není ohroženo dosažení MTO v průběhu cyklu / v horizontu programu  analýza výdajů: roční růst výdajů ≤ referenční střednědobé tempo potenciálního růstu HDP, pokud ovšem překročení není kompenzováno diskrečním zvýšením příjmů založeným právními předpisy

III) Země, které přesáhly svůj MTO  strukturální saldo: bez omezení pokud není ohroženo dosažení MTO v průběhu cyklu / v horizontu programu  strukturální saldo: bez omezení - s přihlédnutím k možnosti významných neplánovaných příjmů a pokud není ohroženo dosažení MTO v průběhu cyklu / v horizontu programu  analýza výdajů: bez omezení  analýza výdajů: bez omezení - s přihlédnutím k možnosti významných neplánovaných příjmů a pokud rozpočtové plány neohrožují dosažení uvedeného cíle v průběhu programového období

Konvergenční program / Stability makro fiskální scénář makro fiskální scénář  program má být založen na nejpravděpodobnějším makro fiskálním scénáři nebo na obezřetnějším scénáři  makroekonomické a rozpočtové prognózy se srovnávají s nejaktuálnějšími prognózami Komise a v případě potřeby s prognózami dalších nezávislých subjektů;  podstatné rozdíly mezi zvoleným makro fiskálním scénářem a prognózou Komise jsou popsány a odůvodněny, zejména pokud se úroveň či růst vnějších předpokladů výrazně liší od hodnot, jež uvádějí prognózy vypracované Komisí

Konvergenční program / Stability veřejné výdaje: veřejné výdaje:  plánovaný vývoj růstu veřejných výdajů zohledňující pravidla pro stanovení růstu výdajů  plánovaný vývoj růstu veřejných příjmů při zachování stávající politiky a vyčíslení plánovaných diskrečních opatření na straně příjmů implicitní a podmíněné závazky vlády: implicitní a podmíněné závazky vlády:  informace o implicitních závazcích souvisejících se stárnutím obyvatelstva  informace o podmíněných závazcích, jako jsou státní záruky, které mohou mít potenciálně velký dopad na účty vládních institucí

Konvergenční program / Stability Strukturální reformy = povolená odchylka od cesty k MTO Strukturální reformy = povolená odchylka od cesty k MTO  Podrobná analýza nákladů a přínosů  Ověřitelný kladný dopad na udržitelnost = přímý úsporný efekt nebo zvýšení potenciálnío růstu  Safety margin, MTO v horizontu programu

Rozpočtový dohled – nápravná část aktivace dluhového kritéria: aktivace dluhového kritéria:  tempo snižování nadměrného dluhu je dostatečné, pokud se nadměrná část vládního dluhu (v % HDP) v minulých třech letech snižovala průměrným ročním tempem 5 %   kritérium dluhu se rovněž považuje za splněné, pokud rozpočtové předpovědi Komise naznačují, že k požadovanému snížení rozdílu dojde během tříletého období zahrnujícího dva roky následující po posledním roce, za který jsou údaje k dispozici   v okamžiku ukončení EDP musí být respektována vpřed hledící složka dluhového pravidla = i dle projekcí se musí dluhový poměr vyvíjet v souladu s pravidlem, nestačí splnění dle notifikovaných dat

Rozpočtový dohled – nápravná část relevantní faktory pro dluh: relevantní faktory pro dluh:  vývoj vládního dluhu,  zda jeho snižování nebylo komplikováno velmi nízkým nominálním růstem: Dluhové pravidlo v období zpomalení růstu HDP by implikovalo procyklickou fiskální politiku  rizikovost dluhové struktury,  výše implicitních závazků s ohledem na stáří obyvatelstva  závazky soukromého sektoru důchodové reformy: velkorysejší zohlednění nákladů reformy zavádějící povinný plně fondově financovaný pilíř, pro země s dluhem pod 60% důchodové reformy: velkorysejší zohlednění nákladů reformy zavádějící povinný plně fondově financovaný pilíř, pro země s dluhem pod 60%

Rozpočtový dohled EU: sankce spouštěč sankce země eurozóny země mimo eurozónu sankce nejdříve rozhodnutí o nedostatečné konsolidaci k MTO úročený vklad (zpravidla 0,2% HDP) - polovina prosince 2011 (LU, FI, EE) rozhodnutí o nadměrném schodku / dluhu neúročený vklad (zpravidla 0,2% HDP) - polovina prosince 2011 (LU, FI, EE) rozhodnutí o nepřijetí účinných opatření k nápravě pokuta (zpravidla 0,2% HDP) - polovina prosince 2011 (země eurozóny mimo LU, FI, EE, EL) opětovné rozhodnutí o neplnění pokuta (0,2% HDP + přirážka) - polovina prosince 2011 (EL)

Rozpočtový dohled EU: sankce spouštěč sankce sankce pro eurozónu hlasování o sankci rozhodnutí o nedostatečné konsolidaci k MTO úročený vklad (zpravidla 0,2% HDP) R-QMV o zamítnutí, jinak se má za přijaté rozhodnutí o nadměrném schodku / dluhu neúročený vklad (zpravidla 0,2% HDP) R-QMV o zamítnutí, jinak se má za přijaté rozhodnutí o neplnění nápravy pokuta (zpravidla 0,2% HDP) R-QMV o zamítnutí, jinak se má za přijaté opětovné rozhodnutí o neplnění pokuta (0,2% HDP + přirážka) QMV bez dotyčného státu

Sankce z rozpočtu EU spouštěč sankce sankce sankce nejdříve rozhodnutí o neplnění nápravy pozastavení (části) závazků z Fondu soudržnosti platné od 1994 rozhodnutí o nedostatečné konsolidaci pozastavení (části) plateb a závazků fondů EU 2014 rozhodnutí o neplnění nápravy pozastavení (části) plateb a závazků fondů EU 2014 opětovné rozhodnutí o neplnění - eurozóna pozastavení (části) plateb a závazků fondů EU 2014

Hospodářský dialog Očekává se, že se Rada bude zpravidla řídit doporučeními a návrhy Komise nebo veřejně vysvětlí svůj postoj Očekává se, že se Rada bude zpravidla řídit doporučeními a návrhy Komise nebo veřejně vysvětlí svůj postoj Příslušný výbor Evropského parlamentu může předsedu Rady, Komise, Evropské rady a Euroskupiny vyzvat, aby se zúčastnili diskuze ve výboru o orientaci a výsledcích mnohostranného dohledu Příslušný výbor Evropského parlamentu může předsedu Rady, Komise, Evropské rady a Euroskupiny vyzvat, aby se zúčastnili diskuze ve výboru o orientaci a výsledcích mnohostranného dohledu Příslušný výbor Evropského parlamentu může předsedu Rady, Komise, Evropské rady a Euroskupiny vyzvat, aby se zúčastnili diskuze ve výboru o doporučeních Rady určených členskému státu v případě závažného odchýlení od cesty k MTO. Výbor může členskému státu, na nějž se vztahuje doporučení Rady, nabídnout možnost zúčastnit se diskuze Příslušný výbor Evropského parlamentu může předsedu Rady, Komise, Evropské rady a Euroskupiny vyzvat, aby se zúčastnili diskuze ve výboru o doporučeních Rady určených členskému státu v případě závažného odchýlení od cesty k MTO. Výbor může členskému státu, na nějž se vztahuje doporučení Rady, nabídnout možnost zúčastnit se diskuze

Budoucnost rozpočtového dohledu v €? summit eurozóny dosáhl politické dohody o nutnosti dále posílit rozpočtový dohled v eurozóně pro země v EDP: summit eurozóny dosáhl politické dohody o nutnosti dále posílit rozpočtový dohled v eurozóně pro země v EDP:  pravomoc EK a Rady přijmout stanovisko k návrhu státního rozpočtu  pravomoc EK sledovat plnění rozpočtu a navrhovat úpravy během roku  pravomoc EK a Rady provádět podrobné sledování plnění nápravného programu návrh Komise 23. listopadu návrh Komise 23. listopadu

Změna Smlouvy o fungování EU? summit eurozóny dosáhl politické dohody o nutnosti posílit euro: summit eurozóny dosáhl politické dohody o nutnosti posílit euro:  posílení ekonomické konvergence eurozóny  zlepšení rozpočtové kázně v eurozóně  prohloubení hospodářské unie návrh v prosinci 2011 návrh v prosinci 2011

Makroekonomický dohled Srovnávací přehled obsahuje 10 ukazatelů: běžný účet platební bilance (+6 % HDP a -4 % HDP, tříletý klouzavý průměr) běžný účet platební bilance (+6 % HDP a -4 % HDP, tříletý klouzavý průměr) čistá mezinárodní investiční pozice (-35 % HDP) čistá mezinárodní investiční pozice (-35 % HDP) podíl na exportních trzích (-6 % v konstantních cenách, procentní změna sledovaná v průběhu pětiletého období) podíl na exportních trzích (-6 % v konstantních cenách, procentní změna sledovaná v průběhu pětiletého období) nominální jednotkové náklady práce (+9 % pro země eurozóny a +12 % pro země mimo eurozónu, procentní změna sledovaná v průběhu tříletého období) nominální jednotkové náklady práce (+9 % pro země eurozóny a +12 % pro země mimo eurozónu, procentní změna sledovaná v průběhu tříletého období) reálný efektivní směnný kurz (REER) založený na deflátoru HICP (± 5 % pro země eurozóny a ± 11 % pro země mimo eurozóny, procentní změna sledovaná v průběhu tříletého období) reálný efektivní směnný kurz (REER) založený na deflátoru HICP (± 5 % pro země eurozóny a ± 11 % pro země mimo eurozóny, procentní změna sledovaná v průběhu tříletého období)

Makroekonomický dohled dluh soukromého sektoru (+160 % HDP) dluh soukromého sektoru (+160 % HDP) úvěrové toky v soukromém sektoru (+ 15 % HDP) úvěrové toky v soukromém sektoru (+ 15 % HDP) ceny bydlení založené na deflátoru spotřeby (+6 %, meziroční změna) ceny bydlení založené na deflátoru spotřeby (+6 %, meziroční změna) vládní dluh (+60 % HDP) vládní dluh (+60 % HDP) míra nezaměstnanosti (+10 %, tříletý klouzavý průměr) míra nezaměstnanosti (+10 %, tříletý klouzavý průměr)

Děkuji za pozornost